













































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
erikv schreef:Even een vraag met betrekking tot de dynamo:
Zijn de dynamo voor de 2000 en de 2200 gelijk?
Wil namelijk de dynamo vervangen omdat deze net aan genoeg levert (continu flikkeren van alle lampen), en kan aan goede van een 2000 komen.
Dat wordt veroorzaakt door de externe spanningsregelaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Door de contact geschakelde plus naar de spanningsregelaar relais-geschakeld te maken los je je probleem op. Zie hier het schema hoe dat relais aan te sluiten:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
ok! Dat werkt net even weer wat anders dan ik gewend ben…hmm…
Ik ga thuis even op mijn gemakje het schema ontcijferen, spreek niet vloeiend Schema’s
Dank je Waterman, Nielsje en Bogaard!
Veni vidi zweefti












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hier met relaisje
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Vandaag lekker aan de gang geweest met Madame! Lang verhaal, sorry not sorry
Aangezien de wagen in de ochtend niet wilde starten vanwege een platte accu, en de accustarter leeg was (thanks dad….) , zijn de plannen wat gewijzigd en ga ik volgende week aan de ashoezen beginnen..namelijk wel handig als de auto de brug opgereden kan worden..
Maar hierdoor lekker wat klein grut kunnen doen, want er was toch wel genoeg om aan te pakken. Voornamelijk kleine klusjes, maar wilde ook nog een keer alles op het gemak nalopen.
Direct begonnen met de gordelsluiting te vervangen door een verser exemplaar dat niet met ducttape werkend gehouden werd, en ook het stuur werd snel vervangen door een niet door de zon compleet uitgedroogd exemplaar.
Daarna tijd om de wagen te starten, en na wat mislukte pogingen met de accustarter (kennelijk nog niet zo veel opgeladen als we aannamen) de startkabels aangesloten. Binnen 1 slag kwam ze weer tot leven . Snel stijgen, en ready to go! Even wat gegymd om de snelheid en intervallen tussen de tikken te tellen, en om de LHM even goed rond te pompen. Meteen even een kleurcheck gedaan, en de kleur was mooi gifgroen
Vervolgens een complete ronde onder de motorkap gedaan; paar zekeringen vervangen (Odometer doet het weer, nu de toerenteller nog..), massapunten, riemspanning en staat, luchthapper, luchtfilter, contactpunten, bobine, expansievat, radiateur en uiteraard alle leidingen nagelopen. Alleen wat koelvloeistof hoeven bijvullen, dus dat viel weer mee!
Om later voor overmatige olielekkage te checken, het blok nog maar even gereinigd; ziet er ook meteen stuk frisser uit!
De ruitenwissersproeier gaf alleen niet thuis; na wat gezoek bleek dat er simpelweg geen stroom door de draden liep..volgende week maar eens uitgebreid zoeken op basis van de Haynes. Als jullie al een idee hebben voor de oorzaak: ik hoor het graag!
Toen was het tijd voor de banden! Helaas geen Michelins, die waren toch echt net even te duur op het moment. Maar Maxxis is ook geen slecht merk, en het is een flinke stap vooruit na de oude banden van dik 35 jaar oud (mét binnenband).
Onderwijl de banden werden gedaan, mooi het systeem kunnen checken op warmlopen; de koelvin sloeg netjes aan met acceptabele intervallen, en de koelvloeistof werd netjes rondgepompt. Ik werd langzaamaan nog vrolijker dan ik al was Als een blij ei terug naar de werkplaats gereden, en nog even de binnenspiegel terug op zijn plaats gelijmd.
Toen was het tijd om te stoppen, maar niet voor ik nog even een laatste testrit gemaakt had! Dus ik loop nog even naar binnen om wat te pakken, motor loopt, en ik kom buiten: motor loopt niet meer! Even opnieuw gestart, motor slaat aan, sputtert, en slaat weer af.. Het is een bekende storing, en gelukkig snel te verhelpen: tanken Dus even een jerrycan gevuld, en na deze nog even lekker een rondje gereden zonder problemen..
Nu volgende week (en waarschijnlijk de week daarna) nog even de ruitensproeier nalopen, de bedrading van de koplampen aanpassen aan de nieuwere lampen, en de ashoes LV vervangen.
Uiteraard nog even een paar fotookes!
Stuurtje vervangen door frisser exemplaar
De radio ontvangt alleen Franse zenders kraakhelder via de LW, typisch
Onder de kap wat checks en gereinigd
Nog een oude originele sleuterhanger gevonden op internet, van omstreeks jaren 70! Adres van de garage achterop gechecked: de Citroëngarage in de buitenstad van Parijs bestaat nog steeds
Veni vidi zweefti





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.



Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Merci! Bezoekje aan de garage zat zeker in de planning toen ik daar achter kwam; vast een leuk tourritje van te maken!
Veni vidi zweefti



Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Weer een lekkere ochtend klussen er op zitten!
Heb me vandaag bezig gehouden met de motorkap-vergrendeling, en alles eromheen onder het mom: ‘als we er dan toch zijn..!’
Op zich was een redelijk makkelijk klusje, jammer dat het hele dashboard er onder uit moet…en de bouten onder de motorkap zijn de eerste keer ook even wennen. Maar alles bij elkaar was het redelijk rechttoe rechtaan.
Meteen maar een extra kabel gemaakt, hebben we een reserve mocht het ooit nodig zijn voor deze of gene.
Ziet er meteen zo lekker dramatisch uit…Al is het wel lekker overzichtelijk in vergelijk met een XM
Even wennen dat die bouten onder de kap zitten..
Tip van de dag: kabeltje inkorten? Dotje kit tegen rafelen.
Beetje pielen, maar daar kunnen we weer even mee vooruit
Daarna nog even wat klusjes eromheen gedaan om het allemaal weer even estetisch aantrekkelijker te maken.
Een bos aan draden omringt door een half bos aan blaadjes en andersoortig muk
Een stofzuiger en een poetsdoekje later ziet het er weer een stuk frisser uit. Meteen maar alle kabels ontward en uitgesorteerd
Zat me al even dood te ergeren over de losse bekleding langs de middenconsole. De lijm was helemaal uitgedroogd, los geraakt, en het tapijt wat weg gepropt met lelijke vouwen, en schoot continu los.
Vandaag kon ik er mooi bij, dus even de schotten gepakt, voorbehandeld, en vervolgens industriële textiellijm erbij gepakt.
Beide stukken inspuiten, 5 minuten wachten, en voilá ! Weer als nieuw
Jammer dat deze afwerkrand los kwam met monteren..volgende keer maar even dotteke lijm erop
Veni vidi zweefti



Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Vanavond nog even wat huiswerk opgepikt.
De achterbank is doorgezakt; het ‘jute’ is uitgescheurd. In principe vrij makkelijk klusje:
Wat jute, een tunnel in naaien, draad over zetten en de elastieken weer aanhaken.
Maar ik mis wat elastieken volgens mij. Weet iemand waar ik deze dikke elastieken op de kop zou kunnen tikken?
Veni vidi zweefti



Totaal aantal Berichten: 267
Geregistreerd: 15-12-2009
- 2CV Club
- CX 2.2 Pallas
Zo te zien zijn ze vergelijkbaar met die van een Eend?
Je zou eens bij Burton kunnen buurten, zijn best prijzig maar van prima kwaliteit.
https://www.burton2cvparts.com/ophangrubber-stoelbekleding-p-4366.html?cPath=499_8064_8072
Citroen 2CV6 1985, Citroën CX Pallas 1976, Nissan Qashqai 2015, Fiat Panda 2010 , Dyane 1968
Meer even niet….



Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Ziet er goed uit! 80 cent per stuk is redelijk aan de prijs gezien het aantal, maar dan is het ook meteen weer prima.
Ook meteen even gekeken voor de ‘jute’ matten; kant en klaar verkrijgbaar in polyesther. Even kijken wat het formaat precies is, maar ik denk dat het een nuttige upgrade is!
Bedankt voor de link!
Veni vidi zweefti



Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Laatst gemerkt dat het wel erg warm werd in het interieur toen ik de motor een flinke tijd liet lopen. Nog even gecheckt of het misschien de koeling was, maar toen zag ik dat de overgang tussen de luchthapper naar de aanjager gewoon simpelweg ontbrak..
Ofwel: in plaats van lucht van buiten aan te zuigen, wordt de warme lucht uit de motorruimte aangezogen en het interieur ingeblazen. Vandaag Van Gompel gebeld, en die vertelde dat dit onderdeel niet meer te verkrijgen was, en dat ik zelf iets zal moeten maken.
Nu ben ik daar niet te beroerd voor, maar ik vind het een beetje jammer om het wiel opnieuw uit te vinden. Iemand die dit onderdeel succesvol heeft vervangen d.m.v. improvisatie?
Veni vidi zweefti
Forumlid ‘metberryzelf’ heeft een fix bedacht. Die heb ik er ook in zitten.
Werkt prima! Zal hem zo effe opzoeken.
De versie van Berry + uitleg is hier te vinden. De mijne hier.
Uiteraard heb ik de mijne nog steeds niet vastgelijmd, en zit nu al twee jaar op deze manier in de auto.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!



Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Ah kijk! Hoopte al op een dergelijke reactie
Binnenkort maar even bestellen en aanpassen, dank je!
Veni vidi zweefti



Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
De startmotor doet niets meer. Geen klik, geen hik, niets.
Vanmorgen gestart om met de ashoes te beginnen, rondje over het terrein gemaakt, auto neer gezet. Auto liep vrij hoge toeren,dus dacht daar ga ik eerst even naar kijken.
Stuur gedemonteerd, chokekabel los gehaald, choke helemaal in geduwd. Wil checken of dat al scheelt, draai het contact om:
Niets. Accu is vol, zat hooguit 5 minuten tussen lopen en niets meer. Welke richting moet ik denken? Zekering? Plakkend relais?
Veni vidi zweefti