Goedemorgen
Sinds een week gaat de achterklep niet meer open. Als je onder de R drukt merk je wel dat de zijkanten los komen maar die in het midden doet niets. Johan in Nieuw Vennep heeft een week of wat geleden al geconstateerd dat er water uit het slot liep dus ik heb zo wel een vermoeden wat de oorzaak is…
De auto gaat 30 mei naar de verkopende garage, geen citroen dealer, geen pluriel expertise maar het valt wel onder de BOVAG-garantie dus ik hoop dat het hen lukt. (Strip vervangen)
Maar hoe kom ik voor die tijd bij de inhoud van de bagage ruimte? Buiten lukt niet dus het zal van binnenuit moeten maar daar zitten geen handgrepen? Iemand een idee? Het dak werkt wel naar behoren.
Tweede probleem is dat we af en toe in de vrieskou lijken te rijden. Wat wel vreemd is als je net genoten hebt van de binnenstad van Groningen. Airco gaat dan op tilt, het regende inmiddels dus de boel was snel beslagen. Dat hebben we opgelost door de achterruitjes even omlaag te zetten en de climate control handmatig in te stellen. Dat werkte gelukkig wel. Gisteren werkte alles normaal in de ochtend en was het plus 4 in de middag.
Derde probleem: Er gaat een of andere motor draaien die veel lawaai maakt en waarvan jet het trillen merkt in het stuur. Voor zover ik het kan beoordelen zou het de fan moeten zijn maar het gebeurt ook als de auto net de hoek om is, ook bij (echte) buitentemperatuur van een graad of 8.
Zijn deze problemen met elkaar verbonden of zijn het drie zaken die na twee maanden de kop op steken? Iemand de tip hoe de achterbak te legen?
Alvast bedankt!
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Een haperende achterklep en een brakke buitentemp sensor gok ik?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Karin en JohnPeter schreef:Sinds een week gaat de achterklep niet meer open. Als je onder de R drukt merk je wel dat de zijkanten los komen maar die in het midden doet niets.
Bedoel je met achterklep de achterruit, dus het bovenste deel, of de echte achterklep, het onderste deel?
De achterruit sluit alleen maar aan de zijkanten en niet in het midden.
De achterklep overigens ook.
Wat het kan zijn is dat het rubber aan de onderzijde van de achterruit blijft kleven aan de achterklep.
Ook wel eens last van gehad.
Dus als je de achterruit wel hoort ontgrendelen, dan proberen iets in de naad te krijgen waarmee je de ruit omhoog mee wrikt.
En als dat lukt, dan het rubber even insmeren met vaseline o.i.d.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat loswrikken was een goede tip, vooral omdat het met mijn vingers kon, zonder verder gereedschap!
Ik ga vandaag de randen schoonmaken en het rubber invetten.
Het akkefietje met de temperatuur heeft zich de laatste dagen niet voorgedaan: Het was warm tot heet en het regende niet, dus het zal haast een rotte sensor of een massa-probleem zijn.
Bedankt voor de tip en wordt vervolgd!
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Dom, vergeten terug te koppelen.
In de hoeken van de achterklep zat net iets te veel vuil. Dat is opgelost door schoonmaken en schoonhouden. Nog steeds slappe constructie maar nieuwe veren gaan misschien helpen.
De temperatuur is opgelost met een nieuwe sensor, was garantie
Nu, jaartje later, lijkt het weer te gebeuren want vorst hebben we de laatste maanden niet gehad. Zal dus toch wel een massa-probleem gaan worden. Maak ik een nieuw draadje over als het zover is.
Voor de rest: Gewoon genoten van de zomer en de plusplu!
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)
Heel lang geleden dus, maar even een update: Wie weet heeft iemand er wat aan.
Na een paar jaar probleemloos achterklep en dakje open en dicht kunnen doen ging het fout. Dramatisch fout, ik denk in 2021. Mijn Lief deed de klep dicht, rustig en aan twee kanten duwend, toen er een klap kwam en het raam scheef schoot. Wegenwacht erbij die met grof geweld de boel rijdbaar maakte.
Uren in de garage later bleek het scharnier afgebroken en door het herstellen was ook de kabel en de interslider naar de ratsmodee. Toch kregen ze het werkend en kon alles weer werken.
Tot op een gegeven moment alles stopte. En zo is het nu nog steeds. De achterklep kan van binnenuit met een touwtje geopend worden, het dak is zo goed als dood. Recent is geprobeerd of het dak met de hand kon worden opengedraaid, en dat kon. Omdat de airco ook de geest had gegeven werd het plezier woon-werkverkeer in de zomer minder, maar ze is een bikkel.
Ik had de hoop dat het probleem ontstaan was na het inbouwen van een nieuwe koppeling maar dat lijkt dus niet het geval. Op zich hebben we de laatste jaren best wat vernieuwd aan het onderstel, veren en dempers maar toen ik aanliep tegen een hele mooie op fietsafstand van ons huis was ik verkocht. En mijn Lief dus ook. Vanmorgen is er een zwarte op haar naam geschreven, met een kilometerstand die vergelijkbaar is met die van 7 jaar geleden.
Hopelijk blijven de investeringen van de laatste jaren in de familie (jongste dochter) en kan ik misschien dit verhaal updaten.
Nu: Pluriel 2008, noir, 93.000 km, nog even Pluriel 2010, gebroken wit,205.000+ kilometer: Ook: Volvo V70XC, eind augustus XC90 (2004)