Had ik ook al ff geprobeerd, geen succes
als ik met de motor uit de versnelling inschakel, dan de motor start, dan grijlpt de koppeling normaal aan
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
En als ik m heel strak zet, grijpt ie pas helemaal “bovenin” aan
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je zou bijna de bak gaan verdenken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tja, zat ik ook te denken.
Heb de tekening al een aantal keer bestudeerd.
Heb nog een reservebak liggen. Die zal ik eerst eens demonteren
Dank voor het meedenken
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
bogaard77 schreef:DRUKLAGER MOET AANLIGGEN!!!! Geen speling.
Ik moest em zelfs een beetje voorspanning geven om goed te ontkoppelen!
Zet em effe een stuk strakker!
Een 2400 GTi heeft bijna altijd een oud type versnellingsbak dus van voor ‘83, en deze hebben een koppeling met vrijeslag waar het druklager dus niet mag aanliggen.
Koppelingskabel moet dus anders afgesteld worden dan bij de bakken zonder vrijeslag waarbij het druklager inderdaad moet aanliggen, koppelingskabel en koppelingspedaalgeheel is anders.
De koppelingshevel is ook anders.
Je hebt toch geen andere koppelingshevel gebruikt?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Nee, dezelfde.
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
je weet zeker dat de plaat niet verkeerd om zit?
en dat het setje bij deze auto hoort?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Yep, plaat zit goed
Ik check deze week nogmaals… of er verschil is in de oude en nieuwe drukgroep.
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Nou, het hele zwikkie is er weer uit hoor, voor de derde keer.
Voordeel is dat het steeds sneller gaat. Dit keer lagen motor en bak binnen 3 uur op de werkbank.
Heb de twee drukgroepen met elkaar vergeleken en nagemeten. Identiek, ook de hoogte van de tafels (tip van Beau, tijdens zn vakantie)
Prise as is recht.
Ik pieker en ploeter verder. Wish me luck…
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maak effe foto’s.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ga ik doen
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Praxidus schreef:Hoe zou het kunnen dat de prise as meedraait?
Ofwel via toplager, ofwel via koppelingsplaat, of ....??!
Lullig probleem!
Je schrijft ergens dat het vliegwiel niet is los geweest? Klopt het dan dat je ook het toplager niet vervangen hebt? Zou het misschien kunnen dat dat vastgeslagen is en dat daarom dus altijd de prise as meedraait? Of heb je de borgveer vergeten, in het geval je het vliegwiel niet hebt losgehad maar wel het toplager vervangen via de voorkant (en dus de borgveer hebt moeten loshalen)?
Of een verkeerd lager? Als je er je vinger in steekt, kun je het dan soepel draaien?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Hee Leontien / allen
Het vliegwiel is los geweest, en het toplager is vervangen. Draait soepel als een fidget spinner…
Ik bedoelde te zeggen dat de krukas niet is verwijderd, en dat daarom de positie van het vliegwiel t.o.v de bak wellicht niet is veranderd.
Heb gister de boel weer in elkaar gezet, ook dit voor de derde keer. in 1 avondje klaar.
Ik had echter geen zin om alles in te bouwen, aan te sluiten, en er dan achter te komen dat het weer niet werkt. Ik heb daarom iets verzonnen en gebouwd om de koppeling op de werkbank te testen. En dat ging eigenlijk best goed! Zie foto’s
Ik heb 2 dingen veranderd (tegen mijn wetenschappelijke opleiding in…), en 2 dingen geleerd
a) ik heb de oude drukgroep weer gemonteerd, ondanks dat uit de metingen blijkt dat ie exact gelijk was. Wellicht zijn de veren iets slapper/stugger, dat kon ik ff niet meten
b) ik heb de geleidebus van het druklager een stukje naar binnen getikt. Tip van een forumlid die dat eens had meegemaakt bij een GS. Hoop natuurlijk niet dat ik de keerring heb geraakt. zul je net zien!
1) de prise-as kan maar op 1 manier in de versnellingsbak, is gebleken na demontage van een bak die ik heb liggen
2) en dit vond ik erg verassend en nuttig. Toen ik op de werkbank het koppelingshevel aantrok kon ik op een gegeven moment de aandrijfassen dus versnellingsbak met de handen draaien. Ergo: het geheel is ontkoppeld. Toen ik echter de koppelingshevel nog verder aantrok blokkeerde de boel weer. Ik heb dus geleerd dat als je de koppeling te ver aantrekt /intrapt, je waarschijnlijk met het druklager/drukveren tegen de koppelingsplaat drukt en je niet ontkoppeld bent. Daarom is een juiste afstelling van het hevel en pedaal belangrijk.
Na deze tests de boel weer ingebouwd. Helaas net te weinig tijd voor een rijtest. Deze volgt maandagavond. Ik houd jullie op de hoogte.
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Punt twee heb ik echt nog nooit meegemaakt. Het druklager zou als het goed is alleen op de punten van de diafragma moeten liggen en de hub van de plaat past daar tussen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik ook niet, maar heb het toch maar ff gedaan…
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)