Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Voor de excell-specialisten: met de GMS E90 verdamper d’r voor is de dorst van Het Gevaarte nu eindelijk ook genormaliseerd. Waar ik eerder met de AG2000 verdamper ongeveer 570 kilometer uit een blikje gas van 70 liter kon wringen (ongeveer 1:8,1), haalde ik de laatste ronde 470 kilometer (1:6,7-ish)
Misschien dat ik de vollastschroef nog eens een kwartslagje dicht draai (1:7,2 á 1:7,5 moet eigenlijk haalbaar kunnen zijn), maar dorstig loopt de juffer veel beter dan zuinig dus ik ben niet erg gehaast wat dat betreft.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1378
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Derk, gekke vraag wellicht, maar als DS-leek en met weinig kennis van analoog gasverdampers: was die AG2000 verdamper niet gewoon te licht voor je vieille dame?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat kan. Of intern vervuild. of allebij.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels de sloper verder klaar gemaakt voor de laatste rit (naar de ijzerboer dus). Er kwam toch nog een keurig intacte demper onder vandaan én een nette vlampijp. Altijd handig om te hebben. Startmotor is eraf (zou nog intact moeten zijn), spruitstukken zijn eraf, aandrijfassen en tripoïdehuizen zijn eraf, gastank is eruit, brandstofpomp is eraf, steun van de HD-regelaar is eraf, steun voor de vlampijp is eraf, het laatste koelwater is eruit, de motorsteunen staan los en ik heb ‘s gekeken of het blok überhaupt nog te tornen valt (en warempel!). De kop is precies achter het waterpomphuis nogal aangevreten, waardoor er daar totaal nieuwe doorstroomkanaaltjes in het koelsysteem zijn ontstaan. Koelvloeistof is geen lief spul… De kop lijkt voor een revisie dan ook kantje boord met neiging tot overboord.
Op dit moment hoeven alleen de klauwen van de parkeerrem er nog af en dan kan het torretje eruit. Daarna nog de benzinetank, wat restanten hydrauliek en de wielophanging eruit en dan kan dat ernstig overleden chassis fijn in mootjes naar de ijzerboer. Hebben we weer een beetje ruimte
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als ik moet helpen met die sloper moet je FF een seintje geven.
Heb vanaf as woensdagmiddag wel de tijd…
Jan.D
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Komt goed Als alles gaat zoals het moet heb ik tot aan dit weekend met nog wat dingetjes zoals dus de parkeerrem eraf pellen, voor het gemak de dwarsbalkjes tussen de sneppen uit slijpen, de benzinetank eruit trekken en nog allerhande ander klein leed nog wel vermaak.
Ik heb erover gedacht om de dakrand (gaar) ook alvast weg te slijpen, maar aangezien de longerons druk aan het inzakken zijn (rechtsvoor is-ie gewoon al echt ingestort) durf ik dat niet aan. De B-stijlen zitten niet meer op de balken vast en de C-stijlen bestaan eigenlijk niet meer. De hoedenplank is los gerot van de binnenschermen en de bovenkant van de C-stijlen, van daar naar de dakrand, dat is ook niet zo tof meer. Verder ligt de kofferbakbodem er rechts compleet uit en is het compartimentengebeuren vóór de kofferbak zo goed als opgelost. Kortom: volgens mij gaat-ie in tweeën als de dakrand eraf komt
Ik wil wel denk ik eerdaags dat verstevigde meubelkarretje en een paar sjorbandjes komen halen om de aandrijving mobiel te maken. Met de balken tussen de sneppen uit kun je blok & bak er dan zo uit rollen (dwarsbalk onder de koppeling dan wel ook los snijden). Andere optie is om ‘m alsnog te splitsen; met de voorste twee balkjes eruit ligt de bak er nu ook in een ommezien los naast. De motor eruit huffen is daarna ook niet meer echt problematisch.
En daarna zal het me grotendeels worst zijn als-ie in mekaar lazert. Ruimte! M’n onderdelenhok is inmiddels te klein
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Re: sloper
Tank is er uit. Ik ben benieuwd of ik ‘m bewaar want er zit onwijs veel troep in. IJzerboerenwerk, denk ik. Vulpijpje mag wel in de voorraad. Verder zijn de hoogteregelaars eruit en zometeen pak ik de veercilinders vóór er nog even uit. Daarna wordt het toch maar wel tijd om er alvast een hoop meuk af te flexen. De veerjukken en de achterwielophanging kunnen waarschijnlijk het gemakkelijkst van hanteerbare stukjes chassis af gehaald worden.
Onder de benzinetank niets dan rot. Zelfs de plaatjes die er onderdoor zijn gebeund zijn alweer kuis verrot. De achterkant van dit chassis is echt heel erg ver heen… Voor de tweede keer
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wat is er nog iets heel van de hoedenplank?
Ik zou 2 stukjes kunnen gebruiken voor enkele gaten te dichten in de mijne.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bijna het hele ding is op zich nog heel. Alleen de rand, waar-ie op de binnenschermen vast hoort te zitten, is naar de vanen. Het vlakke deel is zelfs nog prima. We kunnen best even kijken hoe we passende stukken naar jou toe geregeld krijgen (het hele ding is wat groot voor een envelop ) PB maar even wat je nodig hebt!
Edit: mogelijk zitten er wel enkele kleine schroefgaatjes van goedkope opbouw luidsprekers in.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:De achterkant van dit chassis is echt heel erg ver heen… Voor de tweede keer
Derk
Klinkt als een echte DS…
Welk bouwjaar is ie?
Ik heb de indruk dat de ‘70- en ‘71ers, zeg maar de laatste oude deurklinkers, erg goed zijn in roesten…
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Modeljaar ‘72 vóór december ‘71. Dus de eerste lichting met inliggende klinken. Overigens is ook bijna de hele opstaande kant van beide drempels binnenin de auto los gerot van de vloer. Ik ben er echt verbaasd over dat-ie niet al eens dubbel geklapt is…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ze hebben geen verkeersdrempels bij jullie waarschijnlijk?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Och, dat wel. Maar zo’n DS-chassis is blijkbaar nog meer overberekend dan je denkt
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
En het feit dat een DS die drempels als geen ander gladstrijkt…
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is wel een punt ja. Ik bedoel, we hebben allemaal dopje 8 al wel eens de dieperik in zien gaan tijdens een klus aan de DS om ‘m nooit meer terug te vinden. Totdat je de tor eruit vist voor revisie en dat dopje al een jaar of wat los op de dwarsbalk onder de koppeling blijkt te liggen.
Als je dergelijke losse zooi al niet verliest is een losgerotte achterkant natuurlijk ook niet écht een probleem
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!