Ik heb sinds kort een C4 van 2014 1.2
Het idee is om met de caravan op vakantie te gaan maar ik was enigszins teleurgesteld bij het oefenrondje dat ik niet over (flinke) drempels kom zonder de beschermbeugel voor het neuswiel te verbuigen. De kogeldruk was 63kg.
Wie heeft ervaring met het trekken met de c4?
Wat zijn de mogelijkheden kwa steunveren? En hoe erg lever je dan comfort in voor de rest van het jaar?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
ga eens langs een specialist, 63kg is nog al wat? is een flinke caravan dan, minstens 1300kg dan,
er zijn een hoop mogelijk heden, a moeten er zo ie zo gasveren op komen, vaak zit er standaard gewoon olie gedemde op, al kan ik dit niet met zekerheid zeggen, afhankelijk van uitvoering, en je hebt natuurlijk hulp veren die continu hard zijn, maar ook die progressief zijn, dit houd in dat ze bij zware belasting stugger worden,
heb je het gewicht wel boven de as gehouden, van de caravan? maar er zeker niet en nooit erachter, dit zie je bv als er een aanhanger op zijn kant ligt, door hoge gewicht achterin gaat de caravan onbeheert zwiepen op snelheid, en bergop de motor op toeren houden, ja niet extreem, maar niet bij bv 22000tpm, dan gaat de motor kaduuk,
Ik heb steunveren geplaatst onder mijn c4 ivm de carvan..
Mijn zoon heeft deze ook gezet in zijn c4
En qua comfort heeft het niks uitgemaakt.
Ik vond hem zelfs stabieler rijden.
Hb nog ergens een foto van de combi..zal hem zoeken
Kogeldruk zat toen ook rond de 60 kg..
Kogeldruk heeft niks te maken met het gewicht van de caravan maar hoe je het gewicht verdeelt. Met de C5 zat ik meestal rond de 65 a 70 kilo met de vakantie.
Nu met was het wat minder omdat de watertank in de dissel leeg was. Mijn caravan weegt 900 inclusief laadvermogen.
Ik wist niet dat er hulpveren waren die progressief zijn.
@ronama. Bedankt voor de info. Heb je ze zelf geplaatst?
Ik had de hulpveren, die plaats je in de schokbreker..
Mijn zoon heeft ze geplaatst.
Heb ze op de c3Picasso gehad, op de c4
En zoals gezegd heeft mijn zoon ze ook op de c4.
Kogeldruk is idd regelbaar…
Maar ook afhankelijk van auto, de c4 mag rond de 60 kg hebben.
De crv die ik nu heb 100 kg
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
MAD levert verzwaarde veren voor vele merken en types. Hadden wij onder onze C4 ook. Standaard staat de auto hierdoor iets hoger aan de achterzijde, maar het veercomfort blijft gelijk. Bij belading was het veercomfort nog steeds prettig en de auto hing niet in de kont. Nadeel van hulpveren, vind ik persoonlijk, is dat de achterzijde van de auto hier veel stugger van wordt. Wat voor eventuele inzittenden achterin niet meer prettig is.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.