Bedankt voor het aanbod Hans, toch denk ik dat ik zelf wel even heen en weer rijd, er zijn nog wat meer dingen die ik nodig heb. Ook mag het blokje wel een wat langere afstanden afleggen, dan heb ik weer een excuus om in de BX te rijden !
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
No problem. Dat lijkt mij geen straf.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Werkpaard: super praktisch
Luxepaard:
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Beun je bij als verhuizer? Ik zeg, je hebt een break nodig!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zeg ik ook!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Zo, het is weer tijd voor een korte update. In de dagen voor Citromobile is de lak stevig onderhanden genomen, ik heb haar geheel gekleid en gewaxt. De grote detailing-tas is weer goed gebruikt! Er is nog een poging gedaan om de oude versleten stickers te verwijderen, maar het was tevergeefs, de stickers zijn zó oud dat bij het verwijderen de blanke lak meekomt. Dan maar een alternatieve oplossing gekozen, ik heb simpelweg de oude stickers overplakt met nieuwe stickers. Tot nu toe is het nog in een “proeffase”, om te kijken of het wel staat en blijft zitten, het is immers een goedkope stickerset. Dusver blijft het redelijk goed zitten en ziet het er eigenlijk wel leuk uit.
De juiste (BX Basis) wieldoppen zijn ook aangeschaft, nu nog op zoek naar een nette set velgen, deze hebben hun beste tijd echt wel gehad. Als alles gemonteerd is, zou je zowat zeggen dat ze een tonnetje of twee minder heeft gereden!
Citromobile, naast een Simca 1100.
Blue Memphis in volle glorie!
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Stickers kun je verwijderen door ze warm te maken met een HAARföhn. Daarna de laatste lijmresten voorzichtig wegpoetsen met wasbenzine.
De auto liep al een tijdje niet lekker rond en bokte ze bij een constant toerental en bij het loslaten van het gas. Toch maar even de onstekingstiming controleren, het stond 22 graden te vroeg t.o.v. de standaard 8 graden. Geen wonder dat ze zo beroerd liep, de meting was zoals voorgeschreven zonder onderdrukvervroeging en met een warme motor 850 rpm stationair. Tevens de centrifugaal vervroeging gecontroleerd op de voorgeschreven intervallen, dat was helemaal in orde. Bij het korte proefrondje reed het zo veel sneller en soepeler, het gebok is weg.
De kleppendekselpakking lekte ook wat, dus dat is natuurlijk ook verholpen.
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Met dank aan de garagehoudende oom voor het beschikbaar stellen van een originele Peugeot/Talbot-stroboscoop met aansluitmogelijkheid op de diagnosesteker.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Zo, bijna een jaar geleden sinds de laatste post, ze heeft het naar verbazing tot aan de stalling in december zonder nukken volgehouden. Drie maandjes op stal, geweerd tegen de elementen, en ze kwam er in maart zo zonder grote zorgen vrolijk weer uit. Nouja, “grote zorgen”, op 24 januari is de APK verlopen, er moet wel het een en ander aan gedaan worden, veelal dingen die gewoonweg wat meer tijd dan beschikbaar vergen. Denk aan hydrauliek lekkage, olie lekkage en slijtagemateriaal. Nu heb ik zo goed als alles aan onderdelen in huis sinds Citromobile, en over twee weken, na het achter de kiezen drukken van het eindexamen VWO, gaat het groot onderhoud beginnen! Een verse APK voor 2 jaar erop en nog heel wat kleine dingen wegwerken. In de eerste week van juli staat een roadtrip naar en in Frankrijk gepland, met de BX natuurlijk, dus dat lijkt me een mooi streven. Nu nog tijdelijk vertoeven in een 205 is ook geen straf!
Wat mij al opvalt sinds dat ik de auto heb, is dat bij het uitrollen (in neutraal zowel als in versnelling) de gehele koets ietwat op en neer beweegt, als je het weet ga je er als maar meer aan ergeren. Mijn eerste gedachte was, gecupte banden, maar na nadere inspectie hebben 3 van de 4 velgen een aanzienlijke hoogteslag. Nu heeft m’n vader nog een opgeknapt setje Berlingo velgen liggen, die passen, ookal is het wel een 5,5J velg in tegenstelling de originele 5J velg. Maar met de ET-waarde van de velg (berlingo) blijft de binnenrand van de velg ongeacht de keuze tussen de twee velgen op de zelfde plaats wanneer gemonteerd. in de achterwielkast is voldoende ruimte om de velg te huisvesten. Mooie en vooral goedkope oplossing dus! Hij zal ze toch niet missen
Staat nog geen eens zo slecht al zeg ik het zelf.
Ohja, juli 2017
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Succes de komende tijd met de werkzaamheden (en het examen) dan maar!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb ooit lichtmetalen velgen van een eerste serie Berlingo onder mijn toenmalige BX gehad en dat paste perfect, heb er nochtans nooit problemen mee gehad…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Thym#99 schreef:zonder nukken
Daar valt een spanningsregelaar, die er mee nokte, dus niet onder?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Weer een jaar later, dit keer een update met goed nieuws!
Na een lange tijd steeds kleine vooruitgangen, afgelopen weekend een inhaalslag gemaakt en jahoor de BX is klaar voor de APK! Er is door de loop van tijd veel gedaan aan de auto en het was in veel gevallen ook broodnodig.
Een kleine samenvatting wat er grofweg gedaan is:
-hydrauliekwerk (veercilinders achter, octopus, lekleidingen en een reparatie)
-naven en remindeling achter opnieuw opbouwen met het nodige schuur- en spuitwerk
-andere banden
-carterpanpakking en aandrijfaskeerringen
-redelijk aantal kleine roestplekken bewerkt (achter voorbumper, zijschermen, hoeken van deurportieren, wielkasten)
-gereviseerde ruitenwissermechaniek
-paravanbak helemaal leeg gehad en zover mogelijk roest wegwerken
-remmerij voor gangbaar maken
-nieuwe handremkabel
En ga zo nog een tijdje door met veel klein spul
Binnenkort voorkomen bij de APK en daarna met 2 jaar APK op zak heerlijk zweven!
Daarna nog een lekkende tank vervangen en het optische deel een boost geven
Tevens een periodiek correcte Thule dakkoffer met originele Citroën dakdragers op de kop getikt.
Vers uit de schuur met de benodigde laag stof
Jaren ‘80 op en top
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je vergeet de aanslagrubbers van de achterdraagarmen, 2 spoorstangen, V-snaren…...
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986