1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
DS23: DX11 motor!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 juni 2017 08:22 PM

De meesten hier zullen op een gegeven moment wel eens hebben meegelezen in het draadje over het DS-gebeuren van PL & Jan.D en die lezers weten dan dat er in de afgelopen paar maanden her en der wat problemen zijn geweest met het blok van de juffer.

Oorspronkelijk is de dame afgeleverd als een DS23 I.E. Pallas BVM5. Dat laatste klopt nog, het Pallas gedeelte wordt momenteel op z’n Biereco’s (verherverpallassen) heel langzaam weer in orde gebracht en het 23 I.E. gedeelte is al in Frankrijk de nek om gedraaid. Er staat een onduidelijke DY3 machine in, die al dan niet naar DX2 is omgebouwd en waarin oude koelvloeistof voor een boel gelazer heeft gezorgd. Omdat de gelegenheid zich nu voordoet om in ieder geval het ‘23’ gedeelte weer te laten kloppen, volgt er hier een soort appendix op het hoofd-draadje rond deze DS. We gaan een heel speciaal blok opbouwen: een DX11. Niet veel mensen hebben zo’n machine, maar ik straks wel Cool

Het begint met een reeds gedemonteerde DX4 motor. Of nou ja, met een kaal cilinderblok.

Hop, op een bok en aan de arbeid. Cilinderbussen eruit meppen, oliepomp opzoeken, nokkenas opzoeken, krukas opzoeken, stoterbusjes opzoeken/uitzoeken en vooral: schoonmaken. Véél schoonmaken. De buitenkant benetten, de binnenkant van het lege blok uitkrabben, uitborstelen en afstoffen zodat er weinig tot geen ketelsteen & slakken meer te vinden zijn (en het blok was al zo mooi schoon voor begrippen van een ouwe DS tor!), stoterbussen netjes maken, pasvlakken netjes maken, alle draadbussen even met een sneltapje visiteren etc. Dan ziet zo’n blok er meteen een stuk frisser uit. Fris genoeg om ‘m niet eens meer in de wasmachine te hoeven schuiven. Soms zit het mee.

Schone spulletjes zijn lekker om mee te werken en dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken om het loskomen van ketelsteen en gekristalliseerde koelvloeistof, of om het loskomen van stukjes cilinderkop doordat koelvloeistof stiekem als een idioot invreet op dat lichtmetaal… maar zonder krukas komen we nergens, dus tijd om dat ding ook eens fijn schoon te maken.

De krukas is in principe gewoon helemaal in orde, maar mag na al dat stilliggen best een beetje schoon gemaakt worden. Eerst met een doekje de oude olieresten eraf en dan kruktapjes een poetsje geven met een stukje waterproof 400 en een drupje dunne olie.

De hoofdlagerschalen hoeven bijna alleen maar afgestoft te worden, maar ze krijgen ook een poetsje met fijne staalwol om eventuele oxidatie en tot vernis verworden olie weg te boenen. Je wilt immers niet dat de spelingen té nauw worden. Wel opletten dat je het staalpluis na afloop grondig verwijdert!

De lagerkappen en -schalen liggen mooi op volgorde klaar voor montage. De kurkafdichting op de voorste lagerkap kun je er ook meteen uit steken met een scherp beiteltje.

Daarna kan de krukas op z’n plek. De lagerkappen gaan vanuit het midden om en om naar buiten toe op hun plek en op moment. En maar draaien om te checken op soepel lopen en eventuele stroeve plekken. In dit geval alleen maar van dat eerste natuurlijk, het krukje draait heerlijk soepel in z’n lagers. Toch een mooi moment als je van bovenaf de krukas weer onderin kunt zien hangen Cool

Ook een mooi moment is als de koerier een doosje met lekkers komt brengen:

Vier gloedjenagelnieuwe cilinderbussen, tezamen goed voor 2.347 kubieke centimeter inhoud en met 4 al even gloedjenagelnieuwe zuigers. Het glimt, dus het is mooi. Hopelijk (maar daar gaan we vanuit) zien we ze straks de eerstkomende jaaaren niet meer terug Cool

Daarna is er nog net mooi tijd om de buitenkant weer fris groen te maken zodat het hele boeltje over het weekend lekker kan drogen.

So far, so good. Een nieuwe tor opbouwen is echt fijn werk. Zen & the Art of DS23 Engine Rebuilds. Lekker het juiste blok bij m’n typeplaatje opbouwen. Meer nieuws zodra er meer gebeurd is!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 juni 2017 08:28 PM
  [ # 1 ]

Effe twee dingen: 1:)de kurkafdichting zit op de voorste lagerkap, want cil 1 zit aan de vliegwielzijde en dat is voor bij een ds. 2:)  ik hoop dat de lagerkappen bij het kale blok horen en niet uit een andere motor komen: ze horen bij het blok omdat ze gelijnboord zijn op het blok…

O ja, let op de montagerichting van de zuigers…. en kijk of het hoonwerk van de cilinders echt goed is: er een serie 23 zuigers en bussen in omloop die olie zuipen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 juni 2017 08:32 PM
  [ # 2 ]

Ad 1) Klopt, is een oriëntatiefoutje in de tekstuele redactie mijnerzijds. Er stond een Volvo Amazon naast, daardoor ontstaat makkelijk verwarring (zwakst mogelijke excuus Mr. Green )
Ad 2) Dat zijn de originele lagerkappen en ze zijn keurig op volgorde en met hun eigen schalen gemonteerd.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 09 juni 2017 08:41 PM
  [ # 3 ]

Maar wat maakt dit blok nou straks tot een DX11?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 juni 2017 10:05 PM
  [ # 4 ]

Spreek ‘t maar eens hardop uit Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 juni 2017 10:19 PM
  [ # 5 ]

Dee(d) ik zelf.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 juni 2017 10:27 PM
  [ # 6 ]

Laughing Laughing
En dat heb je allemaal stiekem voor ons verborgen gehouden Wink
Mooi werk Derk!
Komt er ook IE op of houd je het bij een stortkoker?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 juni 2017 12:06 AM
  [ # 7 ]

‘t Wordt een stortkoker. Elk puntje eenvoud dat je op een DS kunt winnen, moet je gewoon pakken… (zei-ie tijdens het verherverpallassen)

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 juni 2017 01:53 AM
  [ # 8 ]

Weer een paar dingen gedaan de afgelopen week. Om te beginnen: 4 nieuwe zuigers & bussen. folke048 @ Citrest.nl heeft ze voorgemonteerd en geplaatst, lagerkappen monteren en op koppel zetten was weer mijn beurt. Als je dat in tandem doet heb je van een leeg cilinderblok in no-time weer een echte vierpitter opgebouwd (of lijkt het kort omdat het vreselijk leuk werk is?). Ook is hier de nokkenas geplaatst; deze hobbelstok is echt heel netjes dus dat komt helemaal goed.

Even leek het erop dat het filterhuis dat op de oliepomp zit gevlakt moest worden, maar na enig zoeken bleek er onder een korst oude vettigheid een andere, vrijwel perfecte pomp schuil te gaan. Door de ontvetterbak gehaald, filterhuis op een glad pasvlak gecheckt, opnieuw gemonteerd en aangezien dat allemaal naar tevredenheid was het blok dus maar in!

En weer een aangenaam bezoek van de koerierster:

Maar voordat we daarmee kunnen beginnen eerst een mooi glimmend gemaakte carterpan op z’n plek. Ook kon na het schoonmaken van het groffilter en het vervangen van alle rubber pakkingen een nieuw oliefilter op z’n plek worden gezet.

Daarna mag de distributie erop! In het werkplaatshandboek ziet het ‘op tijd zetten’ van nokken- en krukas er zo simpel uit, maar voordat je met de ketting strak de merktekens op beide tandwielen (een streepje op de krukas en een roodgeverfde tand op de nokkenas) correct in lijn hebt staan met de paspen en alle boutgaten voor het nokkenastandwiel netjes opgelijnd ben je ongemerkt toch nog wel even verder.

Ook alvast aangebracht: een nieuwe geleidescheen, afgesteld op 0,3mm vrij van de ketting (0,1 - 0,5mm volgens WPHB) en een nieuwe spanner.

Momenteel ligt er een distributiedeksel klaar ter beschoning & verherbeschildering, maar ik heb net vanavond m’n laatste spuitbus zwart opgemaakt voor een heel ander werkstuk. Morgen eerst verf scoren… Ook ligt er een carterventilatiepukkel klaar voor eenzelfde behandeling. Groene verf heb ik nog wel, gelukkig.

Langzaam vooruit. Een ander ding wordt dat er dus straks een compleet andere koeling opgesnord moet worden, maar dat is duidelijk allemaal nog niet acuut.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 juni 2017 10:17 AM
  [ # 9 ]

Goed bezig, en bepaald geen half werk!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 17 juni 2017 02:42 PM
  [ # 10 ]

Goed bezig Derk !

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 17 juni 2017 09:15 PM
  [ # 11 ]

Voor de zekerheid:
Je hebt je pakkingset toch al wel gebruikt voor de voetpakkingen en de kurken carterpan pakking?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 juni 2017 09:50 PM
  [ # 12 ]

Die carterpan daar kan je je haren in kammen!
Zo te zien gedaan met een spuitbusje nepchroom?
Hoe heb je het vetvrij gekregen en wat voor primer heb je daarvoor gebruikt?
Aluminium heeft misschien iets speciaals nodig?
Gewoon uit nieuwsgierigheid…

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 18 juni 2017 11:50 AM
  [ # 13 ]

@ hans, voor alu kun je met een ets-primer werken alvorens je grondlaag aanbrengt, echter wordt er ook een combi verkocht waar je beiden gecombineerd hebt.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 18 juni 2017 04:47 PM
  [ # 14 ]
Egbert schreef:

Voor de zekerheid:
Je hebt je pakkingset toch al wel gebruikt voor de voetpakkingen en de kurken carterpan pakking?

En gebruik alsjeblieft niet de klepseals voor de uitlaatkleppen uit deze pakkingset. Ze hebben de neiging om na een paar honderd kilometer los te schieten met als gevolg aan blauwe walm die je achtervolgt tijdens het rijden.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 juni 2017 08:00 PM
  [ # 15 ]

Interessante opmerking…
Ik ging er altijd vanuit dat die seals juist de oliewalm tegengaan.
Maar in dit geval zou het juist walm veroorzaken?
Hoe is dit te verklaren? Losse seals of geen seals zou in principe toch hetzelfde effect moeten hebben?

Profiel  
 
 
1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook