Ik ben me aan het orienteren om een leuke Citroën te importeren uit Zuid Frankrijk en deze hier zelf heen te rijden. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Mijn vragen zijn:
** Wat moet de huidige Franse eigenaar met de papieren doen of regelen met de instanties?
** Hoe verzeker ik me in een Franse auto, die dus nog geen NL kenteken heeft?
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Jij hoeft niets met die papieren, dat is voor de Franse meneer / mevrouw. Jij krijgt de carte grise mee met daarop de tekst “vendu” met datum en tijdstip.
Verzekeren kan bij sommige verzekeraars op chassisnummer.
Check verder de zoekfunctie, er zijn veel draadjes over dit onderwerp.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Verzekeren op chassisnummer kost voor 14 dagen inclusief pechhulp 100 euro, zonder pechhulp 74 euro.
Is vast niet de enige, maar bij deze zijn er wel ‘no strings attached’ als in dat je daar later niet ook je verzekering af moet sluiten.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Geen probleem om dat te doen!
In Frankrijk kun je gewoon thuis overschrijven en verzekeren doe ik altijd hier:
kost iets van EUR 64,- voor 3 dagen!
Werkt prima!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Veel ervaring mee, ga over twee weken mn nieuwe oude franse eend terug rijden.
Inderdaad, vendu op de carte gris. Hoekje eraf knippen. Betalen.
En hij is van jou.
Wel even verzekeren inderdaad!
En meld de auto aan bij de nederlandse douane. Zoek op vrijstelling op koststondig gebruik.
Even invullen! En volkomen legaal naar NL cruisen. Let wel je hebt twee weken als ik het goed heb.
Daarna is de carte gris met VENDU erop niet meer geldig om mee te rijden.
Goeie tip, als het enginzins kan, koop met een verse CT, franse APK. Heb je in nederland gelijk twee jaar APK.
Scheelt weer gedoe. ALs het een voiture de collection is, heb je zelfs vijf jaar APK, tenminste dat denk ik, over 4 weken weet ik dat zeker.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik lees veel verhalen over dit onderwerp op het forum maar niet erg eensluidend.
Voor zover ik het nu begrijp is het zo:
1) Verkoper schrijft VENDU en de datum en paraaf op de Carte Grise
(( Hoekje van Carte Grise afknippen lees ik hierboven, is dat verplicht? ))
2) Je verzekert de auto op VIN bij een NL verzekeraar
3) Voor de ‘eventueligheid’ ondertekenen koper en verkoper een papiertje met koopovereenkomst en prijs. Het gaat hier om een klassieker dus hebben we dit niet nodig voor BPM-berekening maar voor het geval dat…
wat 1 betreft, dat doet de verkoper, schrijft er vendu op en knipt er een hoekje vanaf.
En als ze het niet knippen, voor jou geen punt. Als je de Garte gris maar hebt.
“vendu” met datum moet er wel opstaan. Als je wordt aangehouden in frankrijk moet je dat kunnen laten zien.
Dat de auto BPM vrij wordt maakt niet uit. Je mag als Nederlander niet zomaar in een auto rijden op buitenlans kenteken rijden.
oldtimer of niet.
Nogal logisch, ander koop ik een C6 diesel en rij ik voorgoed op frans kenteken, geen wegenbelasting!
Vandaar aanmelden op douane site, is gratis, 1 minuut werk.
Kans dat je wordt aangehouden etc is wel heel erg klein. Maar is vriend van mij pas wel gebeurd.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Hier een foto van het kopietje van de carte gris.
Zoals je ziet hoekje eraf. En tussen de strepen vendu.
Deze is van mijn mehari 4x4
Het organel CG heb ik niet meer, dat houd de rdw bij invoer.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
In mijn geval (2010) ging het zo:
1) Kopen: CG werd doorgehaald met “vendu” erop. Geen hoekjes afgeknipt, het doorhalen en de tekst zegt voldoende.
2) Certificat de Cession ingevuld, soort koopovereenkomst waarop koper en verkoper e.e.a. aan gegevens invullen. Maakte het aantonen van het eigendom en de gang naar de RDW ook wat eenvoudiger geloof ik.
3) VIN doorgeven aan verzekeraar (Emerpark, heet nu InsuCon), kon de auto 7 dagen op chassisnummer WA verzekeren. Wel op voorwaarde dat ik em vervolgens een jaar daar ook op NL kenteken zou verzekeren, of 125 euro betalen. Dus goed vooraf de kleine lettertjes lezen… Omdat ik in een weekend ging had ik het VIN vooraf al doorgegeven.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
” Certificat de Cession ”
Is dat een officiel document wat je ergens moet halen? Of mag dat gewoon een papiertje met een handgeschreven overeenkomst zijn?
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Standaardformulier. Even googlen en uitgeprint meenemen. Maar ik weet niet hoe zwaar eraan getild wordt hoor. Maar je legt er enkel de overdracht van het eigendom mee vast dus kwaad kan het niet. En het is makkelijker dan ter plekke in het Frans een koopcontractje opstellen lijkt me. In mijn geval had de verkoper zelf een iets andere klaarliggen en hebben we die maar ingevuld.
Het is overigens wat anders dan wat in NL de “akte van cessie” heet.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
De laatste keer dat ik een auto invoerde (eind 2013) vroeg de RDW er niet om (koopovereenkomst). Eerder deden ze dat wel… Het kan dus zijn dat ze er helemaal niet meer om vragen of ik heb gewoon mazzel gehad.
Ik heb ook al eens een keer ter plekke op een ‘geleend’ A4tje uit mijn pen een koopovereenkomst geschud en twee handtekeningen eronder gezet, dat vinden ze zomaar goed…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
certicicat de session heb je niet nodig. Echt niet.
RDW vraagt er ook niet om. Pas nog geweest met een mehari, week of acht terug.
Het document krijg je meestal wel! Want de franssoos heeft het nodig om de auto uit te schrijfen bij de perfect.
Maar voor jouw beeld, het maakt dus niet uit of die aigenaar dat wel of niet doet. De auto is nu van JOU import gaat altijd.
Je kan het hiervandaan halen bijvoorbeeld.
http://www.msp-menton.fr/formulaires/certificat_cession.pdf
Ik doe op een velletje papier verkocht citroen de blabla voor zoveel euro op datum etc Mocht ik het geen session formulier niet hebben.
Voor de rdw heb je dat ook niet nodig. Maar dan kun je altijd aantonen dat je hem gekocht hebt.
(mocht je een auto kopen in zwitserland dan is dit een heel ander verhaal )
Als ik met zon auto terug rij neem ik wel altijd wat onderdelen mee. Want als je strand in La france is dat best lastig, ze hebben niet zon lekkere handige ANWB. Zeker bij oude citroens, want onderhoud daar zijn ze niet zo van. Ik ga dus met oa een uitlaat onder de arm naar frankrijk om mijn eend te halen.
Maar frankrijk is by far het makkelijkst. Zwitsersland is echt lastiger. Net als belgie, terug rijden uit belgie lukt bijna niet.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ah juist dat was het.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Even een Carte Grise vraagje, wat betekent ‘‘Carte Grise a faire’‘?
Is dit een probleem bij verkoop voor het buitenland of moet je als koper je er niks van aantrekken?
6x XM 2.1 TD, CX 2.5 GTI 1986
Dat het kenteken( CG, Carte Gris, vroeger echt een grijze kaart vandaar..) nog te doen is, maar dan kan verschillende oorzaken hebben.
1. Meestal heeft de huidige eigenaar de auto gekocht, maar het kenteken nog niet op zijn naam staan. Voor de RDW maakt het geen biet uit wie er op de CG staat, maar in Frankrijk zelf kan dat een groot probleem zijn. Geen probleem voor jou dus.
2. Er is geen CG bij: Dan moet de “oude eigenaar van de CG ” een verliesverklaring invullen bij de politie in het departement waar de auto geregistreerd staat EN daarmee naar de prefecture van dat departement om een “nieuwe” CG te krijgen. Voor een Fransman al moeilijk omdat alleen de persoon op de CG ( en als hij overleden is zijn officiele erfgenamen….) dat kunnen, voor iemand uit Nederland dus niet te doen…
3. Als je een “moderne” schadeauto koopt wordt de CG ingetrokken en moet schade vakkundig hersteld worden met een certificaat voordat je die terug krijgt. Als je die dus uitvoert krijg je een CG met die melding mee, en die moet de verkoper ophalen met vermelding “export”....
4. Als er GEEN CG bij zit heb je meestal een groot probleem…
Nog even over dat “formulaire de cession”: Als je een auto koopt met een geldig kenteken is dat wel belangrijk: Het is een “verklaring van afstand/verkoop”. In 3 voud: 1. voor de koper, 2. voor de verkoper en 3. voor het franse kentekenregister/de prefecture om het kenteken uit het register te halen.
Nog een goede weet: In Frankrijk loopt de lopende oude verzekering van een gekochte auto door tot 23.59 uur op de dag dat je vendu erop zet door, daarna vervalt die automatisch.
To err is human, not to err is divine.