2.0 HDi slechte koude start, maar loopt verder goed!
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 25 januari 2016 07:53 PM

Mijn vader heeft een 2.0 HDi met 250.000 op de klok, het blokje loopt als een trein! Maar bij een koude start pakt hij niet direct, we hebben de gloeibougies, voorgloeikastje en het dieselfilter al vervangen.
Wat ons opvalt is dat wanneer je in het knijpbalgje knijpt hij veel makkelijker start, ik heb het gevoel dat er bij een koude start wat brandstof armoede is. Dit type heeft geen elektrische brandstof pomp.
Waar ik moet zoeken?

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 25 januari 2016 08:47 PM
  [ # 1 ]

STARTPROBLEMEN bij VORST met 2.0 HDi

Het is een bekend probleem van de 2.0 HDi dat de startmotor te licht is voor temperaturen
onder 0 gr. C.
Het starttoerental wordt dan net te laag om de diesel-hogedrukpomp voldoende druk te laten
opbouwen. Ook met een goede accu en verstuivers.  Feitelijk is het (dus) een ontwerpfout!
De beste oplossing is een zwaardere categorie (gereviseerde) startmotor te plaatsen.
De originele startmotor heeft 1,4 pk, een nieuwe / gereviseerde van 1,7 pk voldoet goed.
De eenvoudigste oplossing is om een BEETJE startpilot in de luchtinlaat te spuiten,
pal voor het starten.
Deze oplossing gebruik ik tot tevredenheid, want: hoe vaak vriest het nu tegenwoordig!


Hallo Banzer,
Een tijd geleden heb ik een verhaal gemaakt over dit probleem, nl. niet/slecht starten
bij eerste dag-start bij vorst

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 25 januari 2016 09:19 PM
  [ # 2 ]

Wat Wisizu al aangeeft. Sterkere startmotor is echt de oplossing. Zelf heb ik een startmotor voor 2.2. HDI geplaatst. (Ik vond zelf de 1,7 kw nog aan de lichte kant) Startproblemen behoren dan echt tot het verleden. Afgelopen kerst op vakantie bij -17 graden even gloeien en starten maar!
Natuurlijk kun je startpilot gezien de huidige winters gebruiken, maar blijft uiteindelijk een noodoplossing.

teveel citroenen

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 januari 2016 09:36 PM
  [ # 3 ]

Wanneer is de klepspeling voor het laatst gemeten?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 25 januari 2016 09:44 PM
  [ # 4 ]

Heeft een HDi geen hydraulische klepstoters?

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 25 januari 2016 10:05 PM
  [ # 5 ]

Een HDI heeft hydraulische klepstoter. Deze hoef je dus niet te stellen. En het problemen ligt echt in 99% van de gevallen aan een te zwakke startmotor. Lees alle internationale berlingo-fora maar door,  het is altijd hetzelfde probleem.
.

teveel citroenen

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 25 januari 2016 11:26 PM
  [ # 6 ]

Ach zo, nou dan ga ik opzoek naar een betere starter.
Merci bien!

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 26 januari 2016 12:17 AM
  [ # 7 ]

Bij de 1,9D , dus géén HDi, is het startprobleem veelal te strak afgestelde / ingesleten kleppen en is kleppen stellen de oplossing.
De 2.0 HDi heeft hydraulisch zelf-stellende kleppen.

Profiel  
 
Tourtoise
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-10-2007

- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Gepost: 12 juni 2017 12:40 PM
  [ # 8 ]

Even een oud topic naar boven halen.

Twee weken geleden een Berlingo 2.0 HDi van 2004 aangeschaft.

Ook ik heb een 2.0 HDi waar de startmotor naar m’n zin veel te langzaam van draaide.
Startmotor eraf, was een Bosch 0 001 108 400 1.4 KW starter. Veel te klein.
Ik vond 1.7 KW eigenlijk nog wat te licht dus net een Valeo 726092 1.9 KW geplaatst.
Nu gooit ie de motor rond als een razende. En start direct.
Deze startmotor, die ook op een 2.2 HDi zit past perfect zonder aanpassingen.

Voor diegene met hetzelfde probleem: een aanrader.

All is right with the world !!

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 12 juni 2017 03:32 PM
  [ # 9 ]

Dank je, Tourtoise, voor het laatste duwtje in de rug van de eventuele aarzelaars.
Mèt de precieze gegevens !

Profiel  
 
Tourtoise
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 21-10-2007

- Berlingo 2.0 HDi
- 2CV 2CV6
Gepost: 14 juni 2017 09:58 AM
  [ # 10 ]

Ik rijd nu drie dagen met de nwe zware startmotor erop. Wat een genot.
Af en toe bij een stoplicht zet ik m af om m maar opnieuw te kunnen starten Smile

All is right with the world !!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook