Inderdaad, gewoon met een grote schroevedraaier in die gaten het rubber naar achteren drukken en de fan omhoog trekken. Bij het terugplaatsen een likje vaseline zodat het er makkelijk in ‘klikt’.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, er weer in gaat gemakkelijker dan er uit. Beetje afwasmiddel op de rubbers.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Wat de beide heren hiervoor zeggen inderdaad!
Met dank aan de input van jullie ben ik direct aan de slag gegaan!
Door met een schroevendraaier in de drie gaten te drukken kon ik de ventilator uit het huis trekken.
Hierna de twee schroefjes los gedraaid uit de regelunit. Zag er erg vervuild uit!
Vervolgend voorzichtig met een boortje alle vier de kopjes van de popnagels uitgeboord en daarna de popnagel er uit gedrukt.
Als laatste de gesoldeerde contacten van de transistor smelten en de transistor rustig met een een klein schroevendraairtje los wrikken.
Het lijkt er op dat ze destijds gemonteerd zijn met een pasta. Ik heb de motor, ventilator en alle andere delen goed met lucht uit de compressor schoongespoten. Daar kwamen enorme zwarte stofwolken uit!
Het resultaat tot nu toe;-)
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Die koelpasta zorgt voor een optimale warmteafvoer naar het aluminium grondplaatje en is dus wel nodig.
Wim,
Disciplus Simplex
Die koelpasta had ik al samen met de twee transistoren besteld. Deze gaat er dus netjes tussen bij de montage van de transistoren.
Maakt het trouwens uit hoe je de pootjes van de transistor weer plaatst in de printplaat?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Als je goed kijkt dan zie je dat ze niet in het midden zitten. Ze kunnen er dus maar op éé manier goed in.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
En anders krijg je vuurwerk..
Ik hoop ook dat je dat je met het desolderen de pintplaat niet te beschadigd hebt. Er zitten nog zo’n dikke klodders aan de pinnen. Bij het opnieuw plaatsen zorgen dat alle soldeer goed doorloopt, bij kontaktproblemen kun je binnenkort anders weer aan de slag.
Wist je dat je die printplaatjes incl transistoren ook gewoon nieuw kunt bestellen op ebay voor 7 euro oid? scheelt een hoop gepruts..
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
En de koolborstels en de commutator even schoonmaken, borstels eruit, perslucht erdoor, commutator reinigen en borstels er weer in (commutator is het gedeelte waar de borstels overheen glijden)
Door jullie tips en aanwijzing ben ik gisteravond weer verder gegaan met de reparatie van de regelunit die op de blower zit.
Als eerste de beide transistoren ingesmeerd met de koelpasta, daarna vastgezet met de aangeschafte boutjes en moertjes.
Vervolgens aan de achterkant de contacten weer aan de printplaat vast geslodeerd. Als laatste de drie rubberblokjes op de motor iets ingevet en weer in de behuizing gedrukt.
Morgen weer in de Xantia monteren en kijken of alles werkt zoals het de bedoeling is.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Afgelopen weekend de gerepareerde kachelventilator geplaatst.
Alle standen doen het weer, dus de automatische en de vier snelheden!
Het lijkt er op dat hij nu op vol vermogen nog harder blaast.
Omdat ik er nu makkelijk bij kon gelijk een nieuw pollen/ interieurfilter geplaatst.
Even zitten pielen hoe ik bij het filter moest komen.. tot dat ik er achter kwam dat je een klepje iets moet verschuiven zodat je daarna het filter eruit kan trekken. All met al een bevredigende klus geweest.
Ook nog even de “nieuwe” haakjes van de rolhoes gemonteerd:coolsmile:
Nu nog vervangende rozetten zien te vinden voor de achterbank vergrendeling en middelste rolgordel..Wie heeft hier tips?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
De nieuwe transistoren op de kachelventilator doen goed zijn werk.
Nu heb ik voor de vakantie de airco laten vullen, was inmiddels 3 jaar geleden.
Er zat ongeveer nog 500 gram in, dus was het systeem nog niet leeg. Nu hoor ik na het opnieuw vullen van de airco een vibrerend geluid.
Deze lijkt niet te komen van de compressor/ riem of poelie te komen. Wanneer ik de slang na de droger vast pak trilt deze slang! Deze geeft de resonantie door de carrosserie. Het systeem is met 950 gram R134a gevuld met olie (volgens het aircovul apparaat)
Nu mijn vraag: waardoor kan dit veroorzaakt worden? Wat kan ik zelf hier aan doen?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Mijn airco is in het voorjaar ook terug gevuld ivm lekke condensor.
Ik hoor de airco ook in het interieur als de pomp draait, echter onder de motorkap hoor ik met draaiende aircopomp niets bijzonders.
Het is de slang die van de droger naar het interieur loopt die trilt bij jou Xantia?
Ik zal er eens op letten of dit mij mij ook zo is.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
De kreunende trillingen kun je voelen wanneer je aan de slang voelt. Deze komt vanuit de droger en gaat richting interieur.
Toeval of niet, het euvel is naar voren gekomen na de aircobeurt.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976