Toch is het wel prettig als een sloper tot op het bot krokant is.
Ik heb wel eens een DS gesloopt waarbij ik blij was als ik roest vond…
Zaten wel wat gaatjes in de longerons, maar met de huidige lasapparatuur zou dat goed hersteld kunnen worden.
Knaagt nog steeds een beetje…
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tussen het slopen van de sloper door wordt er ook aan gewerkt om het typeplaatje weer kloppend te krijgen
Ik ga dat in een apart draadje bijhouden omdat ik ‘t straks anders zelf niet eens meer terug kan vinden maar er komt weer een 23 blok in. There is immers no replacement for displacement
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
The carnage continues!
Dakrand ligt eraf en gek genoeg is het chassis niet in tweeën gegaan. Toch wel sterk spul, zo’n DS platform! De dakrand was niet de moeite meer waard, dus ik heb ‘m in zes handzame stukjes geslepen zodat-ie in de ijzerbak past. De B-stijlen hoefden inderdaad niet meer van het chassis af te worden geslepen. Enig gericht wrikken en ze lagen eraf.
Voor SalsaChris heb ik de hoedenplank eruit geslepen en die terzijde gelegd. Was ook een kwestie van doorslijpen van roestgat naar roestgat, maar reparatiestukken voor het vlakke deel levert het nog wel op.
Verder heb ik de twee dwarsbalkjes tussen de sneppen eruit geslepen, zodat de bak er op een meubelkarretje uit gerold kon worden. Met de dakrand eraf was het eenvoudig om een hefboom over het schutbord te leggen, zodat het torretje ook makkelijk over de traverse kon worden getakeld. Die staat nu klaar voor vervoer op een meubelkarretje.
De komende tijd kan ik bij gelegenheid de wielophanging rondom nog demonteren en dan kan het restant worden afgevoerd.
DSFD 00FD1936, het was fijn je gereden te hebben
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De laatste dagen bouwt de juffer flink druk op in het koelsysteem. Vermoedelijk is de koppakking lek. Net te vroeg, aangezien het nieuwe blok nog helemaal opgebouwd moet worden… Nou ja. Eerst maar weer aan de kant zetten dan.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Is je radiatordop goed? Een slechte kan ook een te hoge druk in het systeem opleveren. Misschien even testen met een andere of een nieuwe halen, dat kost de hele wereld niet.
Workaround die je kan toepassen is de radiatordop weglaten. Systeem kan dan geen druk opbouwen, maar wordt wel eerder (te) warm. Uiteraard niet toepassen voor lange vakanties, maar voor kleine ritjes in de buurt zou ik het wel aandurven.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik zal er nog maar eens een andere op zetten, maar deze (recente) dop was tot zover geen probleem. Op zich is-ie wel verdacht want de auto blaast af op de onderste slang van de radiateur in plaats van op de dop Wat hoort er ook alweer op? 1 bar of 0,5 bar?
Wel heel raar dat het alleen de laatste drie dagen een dingetje is, maar ik kan het met een andere dop nog wel even twee dagen aanzien. Als-ie nu stuk is, is-ie dat toch al. Dus daar kun je nooit iets mee verliezen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
0,28 bar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O, dan is zéker eerst de dop aan de beurt. Toen de oude overleed heb ik de lichtste dop die ik kon scoren erop gezet, maar die is 1 bar.
Blijft het gek dat ‘t niet eerder een probleem geweest is. Het kan natuurlijk zijn dat er een slang ‘minder’ wordt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De druk die nu in het koelsysteem zit lijkt me normaal.
Eindelijk is alle lucht eruit en dan loopt de druk op omdat er niks meer is om samen te drukken.
Dat is het moment dat de radiateurdop in beeld komt. 1 atm is veel te veel. Zeker voor die stokoude slangen.
Die koeling hoort vrijwel drukloos te werken.
motor loopt als een wekker en vertoont geen afwijkingen dus een lekkende koppakking geloof ik niet in.
Jan.D.
0.5 bar lijkt me meer dan voldoende en de radiateur moet niet helemaal vol, dan heb je een hoeveelheid lucht welke voldoende kan worden samengeperst om de drukverschillen tussen warm en koud op te vangen.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is allemaal bekend. De laatste tijd heeft de juffer zich wat afblazen betreft genormaliseerd nu er een (gammele) 280mbar dop op de radiateur zit. En natuurlijk is er altijd een centimeter of wat lege ruimte in de bovenbak.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je een systeem met een expansievat plaatst dan moet er een 0,5 bar dop op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Check. En een glimmende
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vandaag met een endoscoop langs de koppelingsvork naar binnen geweest bij het bestaande aandrijfaggregaat. Goed nieuws: daar zit een diafragmadrukgroep in. Het passende vliegwiel komt dus te zijner tijd vanzelf beschikbaar. Met een beetje mats is de koppeling ook nog gewoon goed, maar dat zien we wel als de machine uitgebouwd wordt. Dat wil zeggen, de koppeling is gewoon goed, maar dan weten we ook of-ie goed genoeg is voor hergebruik of dat er beter meteen een nieuwe in kan worden geklust.
Terzijde: nu ik weet dat er een diafragmadrukgroep in de juffer zit, heb ik ook wel een vermoeden over waarom het stellen van de koppeling zo’n gezeik gaf. Volgens mij hoort er bij een diafragmadrukgroep een korte boemerang en ik heb een lange… Het werkt nu goed, maar als iemand precies weet hoe dat nou zit? Hoort een lange boemerang bij een vingerdrukgroep en een korte bij een diafragma, of blaf ik dan tegen de verkeerde boom op?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het was nu toch al een tijdje vrij rustig rond de DS. Sterker nog, ik heb er toch al zo’n beetje 14 dagen zonder gedoe gewoon mee gereden. Maar dat is inmiddels allemaal weer genormaliseerd. Remaccubol gepoft. Wederom een fraaie plas groen onder de DS… Ik gebruik haast meer kattengrit voor één DS dan voor drie katten Morgen dan maar een nieuwe bol erin fietsen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!