Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
bij het vervangen van de lampjes in de verwarmingsunit zag ik dat de kabel van de regelaar van de lucht binnen /buiten uit de houder was en niet wil bewegen. Waar loopt die kabel heen? oftewel waar zit die klep en hoe kom je erbij?
bijgeleverde radio geeft een CD error dus maar een andere radio gepakt. Helass doet de stuurbediening het niet.
Het slot/schakelaar van de bijrijdersairbag gedemonteerd en schoongemaakt. Die doet het nu ook weer.
Ik zou de motorkapopening graag weer ogineel willen hebben. Iemand zon hendel met kabel over?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Die kleppen zitten helemaal rechts achter het dashboard (vanuit het interieur bekeken). Misschien kun je er bij als je de paravaanplaat weghaalt, maar anders vrees ik dat het dashboard eruit zou moeten…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ik zal eens een keer kijken. hij staat op buitenlucht en das voorlopig prima.
Vandaag de achterklep maar eens geopent , alles nog origineel. De afdekplaat nog in zn originele kit dus voorzichtig losgetrokken. Waarom het achterklepslot niet wil is meteen duidelijk: de stekkers zitten er niet op…..
Het lijkt erop dat dit orineel zo is geleverd. Na aansluiten moest het mechaniek even ontwaken maar naar een 10 keer aan en uitzetten kwam er leven in en nu werkt het naar behoren.
Volgende punt was de achterruitewisser. Stekker even losgemaakt en weer vastgezet en zowaar er kwam hier ook wat leven in maar zeer moeizaam.
Dus maar besloten de ruitewissermotor te demonteren en te openen. Dat laaste wil Valeo blijkbaar niet graag want het deksel zit dichtgeklonken ipv geschroeft.
Een scherp boortje brengt echter uitkomst. Het zijn alu pinnetjes dus die zijn er zo uit. Gaatjes doorgeboord en er kunnen dan mooi boutjes in.
Binnenin is het slechts oud hard vet dus schoonmaken en weer in elkaar met vers vet. Gaat goedkomen.
De servoleiding kwam vanmiddag ook binnen. Is van een HDI maar ik verwacht dat dat niet uitmaakt. Inderdaag is het cunifer, dat roest tenminste niet.
hier nog een foto van de draadbreuken achterklep
vieze ruitewissermotor
en nog even een stukje strip gespoten met chroomverf en blanke lak , ik ben er niet ontevreden over .
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Lekker bezig GertJan. ik heb onlangs een Xantia Break aangeschaft met eenzelfde achterklep. Je doet alles precies voor, net als vroeger. Allen nu niet live maar met foto’s.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Hoi Marco, succes met je break. Fijne autos. Leuk om weer een oude Eendeei-gabber hier te ontmoeten.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Vandaag in mn pauze even de Servoleiding gemonteert. Er staat “servo/styrledning” op het noorse stikkertje dus ik blijf het servoleiding noemen
Werd even een lange pauze, want de leiding was voor een HDI en de helft was reeds voorgebogen. Dat moest over in een ander model. Maar Cunifer buigt vrij makkelijk.
Hij zit en is dicht.
Morgen even LHm reservoir legen en schoonmaken en dan verse LHM erin.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
vandaag even de LHM ververst en natuurlijk vat en filters schoongemaakt. Vroeger zag ik daar tegen op maar het is eigenlijk erg eenvoudig.
Er kwam bruine LHM uit dus het was wel nodig.
Hij veert en stuurt weer naar behoren, binnenkort maar eens even APK.
Nog wel even motorolie en filter vervangen, die zitten er waarschijnlijk 2 jaar en 20.000 km in en ook maar versnellingsbakolie doen.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
gisteren mn nieuwe vriendin maar eens gewassen.
Vrijdag ineens LHM lekkage bij de groene die mn stiefzoon momenteel gebruikt. Remleiding achter lek.
dus nu 2 Xantias in mn werkplaats.
de grijze, zilveren klinkt eigenlijk mooier, mag maandag 03 juli naar de APK. Ik moet nog wel even een stuurstangrubber vervangen, gelukkig links.
Ik hoorde een raar beetje ploppend geluid vanonder de motorkap en ik vondit dingetje. Hij zuigt lucht door het pijpje aan de onderkant. Waar is dit voor en hoort hier een slangetje op en zo ja waarnaar toe?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Inmiddels gevonden waar ie hoort en aan welk slangetje ie moet en zelfs waarvoor ie is.
Vanvond stuurbuisrubber vervangen. Jammer dat die hoezen zo stug zijn. Is niet mee te werken. Dus veel getob en geetter maar hij zit. Kon de Xantia niet afmaken want ik heb de stuurkogelmoer moeten slopen en ik had geen andere tegen de verwachting in.
Dus morgen op moerenjacht. Moet toch de remleiding voor de groene halen.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gert-Jan Brink schreef:Inmiddels gevonden waar ie hoort en aan welk slangetje ie moet en zelfs waarvoor ie is.
Vanvond ....
En wij mogen niet weten waarvpor die is? ben ik ook wel benieuwd naar.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ik heb me laten vertellen dat deze dient om eventueel vrijgekomen benzinedampen naar een koolstoffilter te pompen. Dit vanwege emissieeisen.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Maar een hele nieuwe stuurkogel gehaalt, het draad was beschadigd. De nieuwe heeft een imbusgat aan de onderkant, kun je hem mooi tegenhouden met vastdraaien.
Gisterenavond de achterbrug kaal gemaakt en in de hamerrite gezet , vandaag lekker in de tectyl gespoten
maandag APK
Vanavond remleiding onder de groene zetten, kan die weer rijden.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
toch nog niet helemaal APK klaar. het ABS lampje brandt. Dat was eerst niet zo , ik heb in de wielkast linksvoor gewerkt dus daar maar eens de boel nalopen.
OOk kwam ik gisteren tot de ontdekking dat de Xantia niet laadt. De nieuwe accu was leeg en ma opladen even gemeten maar geen laadstroom.
Na wat zoeken vond ik vlakbij de ddynaome deze losse groene stekker. Iemand enig idee waar doe voor is?
Bij de groene Xantia even gespiekt maar daar gaat hij naar een endere draad waarvan ik niet kan zien waar die heengaat. Bij de zilveren Xantia dit er op die plek twee kabels aan elkaar en lijkt de groen stekker over???
foto is vanonderaf genomen, het is bijna onmogelijk om daar iets te zien, zo onder het inlaatspruitstuk.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
De nieuwe accu nachtje opgeladen. En hee 14.5 volt.
Bij nadere inspectie blijkt mn multimeter niet helemaal fris meer. Tenminste de rode draad. Een beetje frummelen geeft voltages van 10 tot 14.5 volt bij lopende motor.
Afijn 1 probleem minder.
Blijft natuurlijk de vraag waar die stekker voor is.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Gert-Jan Brink schreef:De nieuwe accu nachtje opgeladen. En hee 14.5 volt.
Bij nadere inspectie blijkt mn multimeter niet helemaal fris meer. Tenminste de rode draad. Een beetje frummelen geeft voltages van 10 tot 14.5 volt bij lopende motor.
Afijn 1 probleem minder.
Blijft natuurlijk de vraag waar die stekker voor is.
Hoi Gert-Jan, zat wat te snuffelen op het forum bij de Xantia’s. Bezit er zelf 1 en met plezier. Afgelopen jaren wel behoorlijk wat kosten aan gehad, wat pech ermee, omdat ik geen monteur ben. Tja als vrouw is dat wat moeilijk natuurlijk.
Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die tegen betaling uiteraard, zo af en toe wat onderhoud kan doen.
Begrijp dat je niet in NL woont ? of heb je de auto geïmporteerd, kan ook natuurlijk.
In ieder geval veel succes met deze fijne auto’s.
Groetjes Sonja