Dag Allen,
Sinds kort in het bezit van een berlingo multispace 1.4 uit nov. 2000. De auto heeft onderhoud nodig aangezien olie lekt van achter de distributie kap. Kan iemand mij adviseren hoe ik het beste lekkage kan localiseren en verhelpen? Ik heb werkervaring in de luchtvaarttechniek en wil graag mijn auto’te leren kennen. Dus het liefst doe ik het onderhoud zelf. Alleen een goeie werplaats met waarschijnlijk het juiste gereedschap ontbreekt.
Cheers Jur
Dat kan zijn, krukaskeerring of nokkenaskeerring.
Maar ook de koppakking heeft bij deze TU motor een kwaal dat die in een hoekje kan gaan olie lekken maar of dat ook aan de distributiezijde is weet ik niet.
Om de keerringen te controleren moeten de plastic kappen van de distributie af, en als er geen duidelijk spoor is moet de distributie ook los.
Gr. Wim.
Hier zou ik niet te lang mee wachten. Olie en distributieriemen zijn een slecht huwelijk. De riem is dan een kort leven beschoren.
teveel citroenen
Dag Wim,
Bedankt voor je reactie. Zoals het ernaar uitziet is het een lekkende koppakking of krukas kering. Dat laatste kan ik niet goed opmerken omdat er teveel in de weg zit. Dus een krukas kering kan ik niet uitsluiten. Wat opvalt is dat het blok pas nat is net onder de cilinderkop. Daarom is mijn verwachting dat de koppakking lekt. Na het gebied van lekkage een minuut in de gaten te hebben gehouden met een draaiende motor, de lekkage nog niet exact kunnen opsporen. Wanneer ik de motor op toeren breng komt er witte roek uit de uitlaat. Niet veel witte rook maar toch een indicatie van de koppaking lijkt mij. I.i.g wanneer ik onder de auto kijk drupt het aan het laagste linker als het laagste rechter punt van het blok. Dus de aanname is een lekke koppaking. Zeker weten doe ik dit niet dus is mijn vraag kan jij op basis van wat ik je nu vertel uit sluiten of het krukas kering kan zijn?
Cheers,
Jur
Ik bedoel een lekke koppakking die olie lekt naar buiten. Heeft dus niets met witte rook te maken.
Gebruik eens de zoekfunctie op dit forum dan vind je missch meer, TU koppakking olielekken enz. Motortjes zitten ook in saxo enzo.
Om krukkeerring of nokkeerring te controleren moet toch de distributie los. Ieder geval het bovenste kapje om de nokkenaskeerring uit te sluiten.
Als je langer met m wilt gaan rijden toch een reden om de hele riemset met waterpomp meteen te doen.
Gr. Wim.
Heb je ook smurrie in het koelwatertankje? Naast de olielekkage is dat ook meestal het geval bij een lekke koppakking.
Koppakking vervangen kun je prima zelf bij TU motoren, gewoon op straat, heb je geen bijzonder gereedschap voor nodig. Handleidingen genoeg op internet.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Nee, als een TU motor olie op straat lekt kan oa de koppakking olie lekken.
Maar dat lekt dan natuurlijk wel van binnen naar buiten en heb je zeker geen olie door de koelvloeistof.
Dan heb je twee lekkages.
Gr. Wim.
Ik bedoel te zeggen dat als de koelvloeistof schoon is (dat is makkelijk te controleren), ik eerder een lekke keerring verwacht dan een lekke koppakking. Bij een lekke koppakking van een TU motor heb ik altijd olielekkage gezien EN smurrie in de koelvloeistof. De olie gaat naar buiten en naar het naastliggend waterkanaal.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v
Oke, ja dat kan natuurlijk.
Ik zie weer dat bijna alle oudere tu’s in het koppakkinghoekje olie lekken en/of zweten maar de kv schoon is.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Klepdekselpakking kan ook flink olie lekken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kappen van de distributie af, distributiezijde goed schoonmaken met remmenreiniger. Dan de motor zonder kappen laten draaien en goed kijken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.