Heeft iemand van jullie wel eens de achterruit van een ZX eruit gehaald? Hoe doe je dat? Zit ie alleen in het rubber, of ook nog gekit? Ik heb de achterklep los in de achtertuin liggen, dus kan er goed bij.
Mvg Kilian
Ik ben er inmiddels achter dat de achterruit gekit is. Het zwarte rubber aan de buitenkant kun je er aftrekken. Dat zit geklemd tussen de ruit en de sponning. Het rubber heb ik er inmiddels af. Nou de kit nog doorsnijden/zagen.
Visdraad/vliegertouw. Zo snijden ze bij onder andere Carglass ook de ruit er uit. Die maken een lus van dat draad en leggen die buiten om de ruit en trekken de lus vervolgens kleiner om zo door de kit heen te snijden.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ik heb met een smal afbreekmes een gaatje van binnen naar buiten door de kit gepeuterd. Bij een autoruitenbedrijf een metertje snijdraad gehaald, dat door het gaatje gestoken. Aan beide einden de draad op een houten klosje gerold en die gebruik ik als handvat om met de draad met een zagende beweging de kit door te snijden. Best zwaar, maar het werkt.
Bij Carglass gebruiken ze een heel fancy systeem met katrollen en poellies die ze met zuignappen aan de binnenzijde van de ruit plakken.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Ik ben geen Carglass, dus moest het doen met wat geduld, beleid en een beetje domme kracht om aan dat draadje te trekken, maar de ruit is er onbeschadigd uit. Het gaat het beste als je het met twee personen doet, ieder aan één kant van de ruit om beurten aan het klosje trekken en zorgen dat je niet in je klep zaagt.
Ik zal het binnenkort nog een keer moeten doen want ik ben bezig mijn eigen, groen getinte, achterruit over te zetten naar een donorklep van de sloop die gewoon helder glas had. De ruit uit de donorklep is er nu uit en die klep kan ik nu voorbereiden om in de juiste kleur te laten spuiten. Daarna kan dan mijn eigen ruit overgezet worden. Ben er nog niet uit of ik dat erin lijmen van de achterruit ook zelf doe, of laat doen. Laten doen kost 4 a 5 tientjes, maar dan weet ik wel dat het waterdicht is.
Dat is best wat werk! Is het een opknap projectje?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Soort van…
Mijn geliefde ZX 1.4i 3-deurs Avantage stond voor het stoplicht te wachten, achter een taxibus en toen klapte er een Mercedes Sprinter achterop, waardoor de ZX doorschoof tegen de achterkant van de taxibus. Gelukkig zat ik niet zelf achter het stuur, want dan had ik de whiplash gehad….
Enfin: twee kapotte koplampen, voorbumper, scheur in de achterklep en de trekhaak verbogen. Gelukkig niks structureels aan het chassis en de auto rijdt nog gewoon. Dankzij de trekhaak die ik er een jaar geleden opgeschroefd had. Van de sloop gehaald toen en dat was de beste investering van €25 die ik ooit gedaan heb.
Ik ben nogal aan die ZX gehecht (eerste eigenaar sinds 1995) en die moet dus weer opgelapt worden. Daar ben ik dus nu mee bezig.
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Als je het zelf doet.
Heb je kit nodig, een activator/primer nodig. Die laatste voor de optimaale hechtingen van de kit op de sponning en ruit.
Dus ja die spul smeer je op de klep en ruit.
En tape om de ruit op de juiste plek te houden.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Bedankt voor de info. Die kit en primer kosten ook geld en voor een paar tientjes meer kan ik het laten doen door een bedrijf dat niet anders doet. Dan weet ik ook zeker dat het goed is. Dit stukje besteed ik dus uit. Maar eerst schuren en schuren, zodat ik de klep kan laten spuiten. Gelukkig doet mijn eigen klep nog wat ie doen moet, dus het heeft geen bloedspoed haast.
Het zit er bijna op.
De ruit uit de donorklep gesneden, de klep geschuurd tm korrel 600 en laten spuiten bij een autoschadehersteller.
De ruit uit mijn eigen, kapotte, achterklep gesneden en vandaag door een autoruitenspecialist in de gespoten donorklep laten plakken. De ruitenboer was onder de indruk van mijn werk, want ik kreeg spontaan een baan bij hem aangeboden. Gnuif.
De schade is op een haar na hersteld en binnen het budget van de verzekering. Ik houd er niks aan over, maar de auto is nu beter dan hij voorheen was.
Twee koplampen van de sloop. Dubbele reflectoren, in plaats van de enkele reflectoren die ik had. Geeft een bak meer licht.
New old stock originele Citroen vóór- en achterbumpers gescoord en gemonteerd. Oude schades en krassen zijn meteen weg.
Gebruikte originele Citroen trekhaak gevonden en gemonteerd.
Schadevrije donorklep van de sloop, laten spuiten en mijn groen getinte achterrruit er in laten plakken. Mijn originele achterklep had last van afbladderende blanke lak. Dat is nu dus meteen verholpen.
12m chromen sierstrip voor in de bumpers besteld in China. Moet ik tzt nog monteren.
De voorste bumpersteunen moet ik na de vakantie nog een keertje beter richten. Het past, maar gaapt nog een paar millimeters.
En het Citroen ZX en Avantage logo moet ik nog op de adhterklep plakken. Geschikte dubbelzijdig tape van de autoschadehersteller heb ik al.
En staat die panoplied erop?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Mijn echtgenote heeft de tijd en moeite genomen om de zijkant van de letters af te plakken, zodat ik mijn tweede setje logo’s kon spuiten zoals ze origineel waren: alleen de aangezichtszijde van de letters.
De geheel gespoten letters vind ik mooi en moderner ogen, maar ook wat bombastischer. Ik denk dat ik ga voor de originele look.