Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een ds motor lekt niet. Punt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Op zich is dat waar, maar er zijn zo veel mogelijkheden tot lekkage. Bougieschachten te laag? Lekkage. Bougieschachten te hoog? Lekkage. Dekseltje onder het oliefilter een keer verkeerd aangetrokken geweest? Lekkage. Enz.
Ik ben het met je eens dat een Goeie DS-machine niet hoort te lekken, maar om te kunnen checken of dat ook echt zo is én blijft is een schone en desnoods glimmende tor helemaal niet vervelend.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ekster!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Expansietankjes zijn van messing…
Edit: á propos messing. M’n ‘nieuwe’ oude radiateur (van messing) lekt. Ik zal voor de gein ‘s kijken of dat te dichten is; het komt puur door het van de ene stelling in de andere pleuren. De koelkern is op zich niet eens slecht. Er zitten maar twee of drie kleine gaatjes in. Als ‘t niet dicht wil ben ik net zo ver als nu, dus gewoon lekker proberen. Lukt het wel, dan heb ik alvast een radiateur
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Derk, ik had jaren geleden ook een lekje in de radiateur van de Jag, waar de dunne koelbuisjes aan de bodem vast zitten lekten er een paar. Goed schoon gemaakt, S39 er op, klein brandertje en soldeer er op met 5% zilver, wat ze voor ww leidingen gebruiken.
Goed naspoelen met schoon water want S39 is zure meuk en het heeft nooit meer gelekt.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat was ongeveer waar ik aan zat te denken. De lekjes (3 zijn ‘t er) zijn goed met het oog zichtbaar dus ik denk dat ‘t allemaal een redelijke kans van slagen heeft. Ik ga ‘t straks gewoon eens proberen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Rustig weekje op het gebied van de DX11 motor. Deksel onder het oliefilter en carterstop zitten er weer onder:
Distributiedeksel zit er weer op:
Carterventilatiepukkel is uitgewassen en weer geïnstalleerd:
Er zit een nieuwe oliedrukzender in:
De aandrijving van de verdeler zit er weer op, inclusief nieuwe oliekeerring én correct gemonteerd ten opzichte van krukas/nokkenas:
En verder zit de vlampijpsteun er weer onder, maar daarvan heb ik vergeten een foto te maken.
Buiten al dat heb ik, zoals gemeld, me wat met de koeling bezig gehouden. De radiateur die ik had liggen zal wel als oefenstuk dichtsolderen eindigen. Dat is een tweerijen radiateur, en onder het motto ‘meer is meer’ is een drierijer eigenlijk wel zo lekker. Verder heb ik alle onderdelen teruggevonden: de plastic mantel, de specifieke mechanische fan met groot gat en de elektrische hulpfan (die verdomd ook nog werkt). Ook het relais voor de hulpfan had ik liggen (zelfde als voor de luchthoorn) en de bovenste radiateursteun, waarop een expansievat past, heb ik ook (want daar was de auto immers mee geleverd). Er moeten dus nog wat spullen voor de koeling opgetrommeld worden (bocht, radiateur 3-rijen, expansievat, koeltunnel), maar dat is allemaal niet vreselijk angstaanjagend en het heeft ook geen dringende haast nog, aangezien er eerst nog genoeg aan het torretje zelf te doen is. Bovendien: als de huidige machine er daadwerkelijk uit gaat moeten er nog een paar kleinigheden meegenomen worden (ophangpunten van de draagarmen verstevigen bijvoorbeeld, want de 183Nm die een goeie DX4 op de been brengt zijn aan de ruime kant wat dat betreft) dus zelfs tegen die tijd is er nog tijd om spulletjes te regelen.
‘t Wordt wel tijd om eens te kijken wat voor koppeling er momenteel in de juffer zit, want het zou fijn zijn om een diafragma-drukgroep te kunnen toepassen. Dat gaat het makkelijkst als er al een dergelijke drukgroep in de huidige aandrijflijn zit, aangezien er momenteel qua grijpvoorraad alleen vliegwielen voor vingerdrukgroep beschikbaar zijn. Met een vliegwiel erop (of het juiste ding op het huidige blok zodat het precies op tijd beschikbaar komt) zou het onderblok in principe als ‘klaar’ kunnen worden beschouwd. Eerdaags maar eens met een endoscoop langs de koppelingvork naar binnen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dus verscheidene onderdelen van de koeling liggen er gewoon al. Da’s mooi. Maar het moet nog wel schoon & netjes…
Cilinderkop is ook nog niet klaar, maar hij ligt voor het grijpen. De boel moet eerst maar eens schoon gemaakt en geïnspecteerd worden. Van de korte tuimelaarasjes weten we al dat ze gaar zijn en dus vervangen moeten worden. Voor de rest gaan we het nog wel zien.
En in de tussentijd kunnen we fijn met een kleppendekseltje aan de gang. Ontvetterbak, afnemen, in model schuren met korrel 80, nabewerken met 180 en waterproof 400…
En dan wordt het tijd voor:
Want het kleppendeksel wordt al voorzichtig een beetje schoon…
Komende tijd zo links en rechts een verloren uurtje spenderen aan het verder in fatsoen schuren van het kleppendeksel, zodat de rest ook netjes gepolijst kan worden.
Edit: onderzoek met de endoscoop wees uit dat er momenteel al een diafrgamadrukgroep in de juffer zit, dus het juiste vliegwiel is gewoon voorhanden. Ook fijn
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi mooi!
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:ekster!
hahahahaa
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:De aandrijving van de verdeler zit er weer op, inclusief nieuwe oliekeerring én correct gemonteerd ten opzichte van krukas/nokkenas
Heel goed, die positie moet je idd goed hebben staan anders blijf je knoeien!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het is een beetje rustig momenteel rond de DX11 machine. Er is een koelsysteem in de maak en het kleppendeksel is in ieder geval schoon:
‘t Is niet helemaal perfect maar ik ga het zo eerst goed noemen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nie perfect zeetie!
Zo kwamen ze niet uit de fabriek hoor!
Hoe lang over gedaan?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Te lang. Bij elkaar opgeteld? Dag of vier. Polijsten is heel leuk maar het is een onwijze puist werk. En deze is, als je écht mooi wilt, eigenlijk nog lang niet glad genoeg. Je kunt nog her en der schuurkrasjes zien en dat is eigenlijk voor polijsten sub-optimaal…
Ik heb er al een paar gezien die wél perfect waren (op de laatste keer CM bijvoorbeeld). Het enige nadeel is dat je die alleen maar in de kast wilt hebben staan. Dat schiet voor een motorblok niet zo op
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik snap dat je teleurgesteld bent over de krasjes, maar zoals het spreekwoord zegt, oefening baart kunst. Om je te helpen stel ik graag mijn kleppendeksel ter beschikking om je te helpen perfectie te bereiken, dan plaats ik jouw bekraste exemplaar wel onder mijn motorkap ......
grin
mooi werk
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas