Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Er is al iets gaande https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2006917/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
René Jongejan schreef:furriegurrie schreef:Of opnieuw initialiseren door de knop een tijd in de dichtstand in te drukken
Dat lukt alleen als de overgang tandwiel-kabels niet slipt, lees ratelt, en dat is niet meer het geval volgens mij.
klopt, ik had even over de nu weer ratelende motor heen gelezen….
René Jongejan schreef:
Ok bedankt maar ik heb een paar domme vragen want er staat:
Bij een geopend achterraam de kunststof bekleding verwijderen.
Ik krijg mijn achterraam dus niet meer open…
Hierna dakmotor demonteren, maar wel elektrisch aangesloten laten..
Ok maar moet je de dakmotor dan demonteren langs binnen want het achterraam en klep zijn volgens beschrijving dicht?
Alvast bedankt voor de tip
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dan rest er maar 1 ding, de kunststof bekleding aan de binnenzijde van de achterruit toch zover om wijd trekken tot je handmatig kan ontgrendelen.
Dit doe je door het witte kunststof oog op bovenstaande foto met een haakje o.i.d. in de richting van het midden van de auto te bewegen, uiteraard aan weerszijden.
Als dat lukt kan de ruit dus open en kan je verder zoals omschreven.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Omdat ik zo ontzettend veel tijd over heb ben ik gisteren heel even met het dak van de Pluriel van moeders bezig geweest. Lang verhaal kort: een hele tijd geleden ging het dak ineens open op een afrit van de snelweg en daarna niet meer dicht. Garagehouder/prutser 1e klas heeft het toen met een schroevendraaier dicht gekregen (weet niet exact wat hij heeft gedaan maar aangezien mijn Citroen daar ook vandaan komt en ik het afgelopen jaar tig problemen heb moeten (laten) oplossen die gewoon getuigen van prutswerk weet ik niet wat hij eventueel gesloopt heeft).
Bart Ebben is er een tijdje mee bezig geweest en die kwamen niet verder dan “koop maar een nieuwe auto, deze is te oud”.
Anyway, gisteren belde mijn moeder dat de knop naar beneden hing en ze met het terugduwen het dak per ongeluk iets had geopend. Ging niet meer dicht.
Dus ik na mijn werk meteen gaan kijken wat ik er aan kon doen en toen vond ik wat vreemds:
Als de auto gestart wordt kan ik 1 keer het dak bedienen
Als ik de schakelaar in de “dicht” stand zet sluit hij net niet 100% (iemand met dunnere vingers zou er een vinger tussen kunnen krijgen)
Zet ik de schakelaar dan 1 stand terug gaat hij helemaal dicht
Zet ik de schakelaar dan weer op de “gesloten” stand duwt hij het dak iets naar voren en dan gaat het dak ongeveer 15cm open.
Wat me dus opvalt is dat ik per “start” van de auto maar 1 keer het dak kan bedienen en dat het dak kennelijk niet helemaal weet wanneer het dicht is. Dat zou verklaren waarom hij weer open gaat.
Ik heb in de thread wel wat gelezen over opnieuw inleren maar voor ik daar tijd in ga stoppen (de winterbanden moeten er zelfs nog af…...) zou ik het fijn vinden om het zeker te weten dat dat wat op gaat lossen…
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
jbiggel schreef:Ik heb in de thread wel wat gelezen over opnieuw inleren maar voor ik daar tijd in ga stoppen zou ik het fijn vinden om het zeker te weten dat dat wat op gaat lossen…
Onderstaand de initialisatieprocedure.
Dit gaat zeer waarschijnlijk de oplossing bieden, mits de overgang tandwiel-kabels niet slipt, lees ratelt.
Als dat wel het geval is, gaat het initialiseren niet lukken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Tanx! Vanavond meteen proberen!
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
René Jongejan schreef:Dan rest er maar 1 ding, de kunststof bekleding aan de binnenzijde van de achterruit toch zover om wijd trekken tot je handmatig kan ontgrendelen….
Ik ben er uiteindelijk in geslaagd om zo de achterruit te openen maar het trukje met het loskoppelen van de motor en die te laten draaien werkt bij mij niet
Ik ken maar weinig of niets van de electronica maar ik ga ervan uit dat er op één of ander manier een signaal toe komt in de computer die zegt dat het dak dicht is (dat gebeurt dus nu niet meer).
Mss een beetje simpel geredeneerd maar is dit signaal niet na te bootsen door ergens 2 draden met elkaar te verbinden of een spanning te zetten op een paar draden of …?
Is er iemand op die manier er al in geslaagd om de koffer zo terug bruikbaar te maken?
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De positiebepaling van het dak werkt met een pulsgevertje in de aandrijfmotor.
Die zit helaas aan de aandrijvende kant en niet aan de aangedreven kant.
Dus als er sprake is van slip op de overbrenging tandwiel-kabels is de besturing van het dak van slag.
M.a.w. antwoord op jouw vraag: niet na te bootsen anders dan door het motortje te laten draaien zonder dat deze ook daadwerkelijk het dak laat bewegen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Spijtig dat het zo ingewikkeld moet zijn.
Ik hoop toch nog steeds op een goedkope oplossing om de koffer terug normaal te kunnen gebruiken.
Mss dat ik wel eens ergens iemand vind die er wat meer verstand van heeft en mij kan helpen om alles opnieuw te synchroniseren.
Alvast bedankt voor al de feedback.
jbiggel schreef:Tanx! Vanavond meteen proberen!
Vanavond werd een paar dagen later maar het resultaat was even teleurstellend: noppes. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik per keer starten/stoppen van de motor 1 of 2 “bewegingen” kan doen. Dus de procedure waarin ik het dak meerdere keren open en dicht moet doen kan ik niet afronden.
Bummer. Iemand een idee waardoor dat kan worden opgelost?
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb je het al geprobeerd vanuit een nulsituatie?
M.a.w. eerst even de accupool los voor minstens 15 minuten?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nee, maar dat kan ik natuurlijk zo proberen.
En is het dan accu los als het dak “optisch” dicht zit ongeacht de stand van de schakelaar?
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Accu pas lostrekken in een stabiele situatie, dus eerst motorkap openzetten.
Dan deur sluiten en iets van 5 minuten wachten.
Hierna is zoveel mogelijk elektrisch in rust.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Momenteel lijkt het er op dat ik in een juridisch conflict ga komen met mijn garagehouder. Mogelijk zijn hier mensen met soortgelijke problemen. Meester Frank Visser heeft kort geleden aandacht besteed aan een garagehouder die een auto, met een lek cabriodak leverde. Zijn advies is klinkklaar (vanaf 13.15 min), ondanks dat de auto maar €1200 kostte in het voorbeeld.
Harry