Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ik woon 2000 km ten noorden van Rotterdam. In Ålesund Noorwegen. Dus anders dan tips via dit forum gaat em niet worden ben ik bang. Maar dit forum is super als je vragen hebt over je auto.
Vandaag linksvoor de ABS ring en sensor schoongemaakt maar lampje wil nog niet uit. Morgen de andere kant doen. Ook accu een nacht losgehad maar ook dat helpt niet. Ik hoop niet dat ik een Lexia moet hebben om hem te resetten.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Stekkerverbindingen schoon en in de vaseline?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Mijn ABS resette zichzelf nadat ik de kapotte opnemer had vervangen. De weerstand moet ergens rond de 1200 ohm zijn als ik het goed had. Gewoon meten op de stekkerverbinding voordat je alles lostrekt en reinigt zou ik als eerste stap doen. Als ze alle 4 een goede waarde hebben kun je verder zoeken.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ga ik doen. Inmiddels gevonden hoe.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
wil ik gaan meten kan ik de foto van de stekker niet meer openen….
.html
en alweer gevonden. leve Google
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
met wat omwegen moet het zo lukken:
edit: nu doen je plaatjes het ook weer….
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
thanks ik ga zo wer naar mn werkplaas om te meten
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
op alle 4 de sensoren meet ik dezelfde weerstand. rechtsvoor ABS tandwiel ook maar eens schoon gemaakt
Hopenlijk stopt het ABS lampje ermee als ik naar de APK rijdt maandagmorgen en anders wordt het herkeuren. Als ze het al zien natuurlijk.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Gert-Jan, ik volg je draadje al langdurig.
Gekluisterd aan de buis (nou ja, lcd dan) vanwege je ondernemende instelling, Xantia liefhebber en Ålesund, wat ik ken van vroegere vakanties.
Wat een binnenkomer, hè ?
Ik wilde reageren op die abs.
Op de aandrijfassen zitten abs-ringen geperst.
Onder die ringen treedt roestvorming op waardoor de ringen kunnen breken vanwege de uitzettingskracht door de oxidatie, terwijl ze verder keurig op hun plaats blijven. De hall-sensor kan hierdoor ‘onbegrijpelijke’ info geven waardoor je een storingsmelding krijgt. Vaak wordt de melding weer ge-reset bij de volgende rit om daarna weer terug te komen.
De abs-ringen kun je niet bij Citroen bestellen, dan moet je de hele aandrijfas bestellen.
Op ebay vind je ze wel, voor ca 10-20 euro. Dit probleem heb ik gehad en prima weer kunnen oplossen met weinig kosten. Je moet overigens heel goed kijken wil je de barst kunnen zien.
mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
De ringen voor zijn aardig geroest en het was best een werk om ze schoon te krijgen
Moet misschien achter ook doen. Of ie erop afgekeurd wordt of niet , de ABS moet het gewoon doen.
Is die ABS computer op een makkelijke manier te resetten?
Eigenlijk raar dat zon breukje voor een storing zorgt.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Je kunt de abs-storing resetten met een Lexia.
Maar contact af en opnieuw starten en weer rijden doet het lampje doven als er geen probleem meer wordt gezien. Het lampje is dan weer uit maar in de computer kun je dit voorval dan nog wel uitlezen.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Had ik bij de Xm ook. Gaf geen storing, maar apk keurmeester vond het niet goed omdat de ring loslaat. Ik heb toen de ring opzij geschoven en de as en de ring schoongemaakt. Daarna loctite erop en met een grote slangklem vastgeklemd. Als het breuken smal genoeg is zal het geen storing geven. Als de omtrek van de as groeit door toenemende roest zal de break steeds wijder worden. Dan komen die 2 tanden te ver van elkaar en dat “ziet” de sensor.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hoe heeft die keurmeester dat geconstateerd dan? Ze demonteren niets tijdens de APK, in ieder geval niet zomaar. Dus als er geen storing was, hoe zag die keurmeester dan dat de ring los zou zitten?
De hall-sensor kan de breuk zien als een extra overgang.
Afhankelijk van de software in de computer en de snelheid van de andere sensoren kan dit als een afwijking in wielsnelheid gezien worden, en vervolgens als storing geïnterpreteerd worden.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Denk dat zijn oog er toevallig op viel tijdens het inspecteren van de ashoes. En vervolgens gevoeld. De ring zat best los….