Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Hallo,
Ik ben bezig met de motor met versnellingsbak uit mijn TCT break te halen.
Deze heeft hydraulische bediende koppeling, nu is het mij niet duidelijk hoe ik dit systeem afkoppel en hoe ik dit dan achteraf weer aankoppel en ontlucht/afstel.
Kan iemand mij dit uitleggen of is er hier ergens een technisch document van waar dit in uitgelegd is?
Alvast bedankt voor de reactie’s!
Update 4/2/2019
In dit topic ga ik de vooruitgang posten van het TCT break project (wat ook op het Xantia-forum liep)
Komende tijd zal ik ook nog foto’s plaatsen van de reeds voltooide werken en van de huidige werken.
Op pagina 2 heb ik foto’s gepost waarmee de auto te koop stond.
Het gaat dus om een origineel Nederlandse TCT break bouwjaar ‘98 die kort nadien is geexporteerd naar Frankrijk en in 2001 terug in Nederland op kenteken is gezet (dit alles door de eerste eigenaar)
Begin 2017 heb ik de auto van een handelaar gekocht die hem van de 2de eigenaar had overgenomen om te slopen!
In België is een X2 TCT break onvindbaar daarom ben ik in Nederland gaan zoeken, bedoeling is om deze terug mechanisch in betrouwbare staat te brengen en ook optisch in nette staat te zetten.
De auto gaat dienst doen als aanhangertrekker in ons bedrijf.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
de (ont)koppelingscilinder 1/8 slag losdraaien en dan aantrekken. Nooit ontluchten !! dit systeem is onderhoudsvrij. De montage in omgekeerde volgorde.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Bedankt voor je bericht, de koppelingscilinder is er al uit.
Fluitje van een cent maar je moet het weten
Nu nog een andere vraag:
Hoe gaat de motor er uit, langs boven of langs onder?
Ik heb al ontelbare malen motor’s uit CX’n (GTi’s, GTiT, 2l en 2.2l) gehaald en dat ging altijd vlot en snel,ook bij de BX had ik de motor er vlot uit langs boven.
Maar bij deze Xantia stoot ik van het één probleem op het ander.
Nu is het grote probleem de motorkabelboom die van links naar rechts over de motor loopt en nergens geheel is los te maken.
Het inlaatspruitstuk is er al af met het idee dat het dan zou gaan maar nee dat lukt niet.
Dus begin ik te denken dat de motor er langs onder uit moet, maar lukt dit dan met de Turbo?
Heeft er iemand dit al gedaan?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Motor gaat er naar boven uit, tenzij je de motor met subframe en al laat zakken. Dán gaat ie er wel naar onderen uit, net zoals ze hem in de fabriek in elkaar zetten. Maar let wel, dat gaat alleen als het subframe weg is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De motor is er uit, op het gewring met de motorkabelboom en een dolgedraaide bout van de onderste motorsteun na ging dit niet slecht.
Alleen zijn de stekkers op het thermostaathuis erg moeilijk te bereiken en los te maken, zelfde voor de kabels van de versnellingsbakbediening.
Koppeling en vliegwiel zijn nog zeer goed, vliegwiel zet ik dus over koppeling word een nieuwe.
Spijtig genoeg zie ik nu ook dat de stuurhuisleiding en de hoofdaanvoerleiding (die ernaast loopt) ook slecht zijn
Ik heb gezien dat langs de linkse zijde de schroefdraad van de wielbouten niet goed meer is.
De draad van de wielbouten heb ik terug gesneden met M12 x1.25 maar nu gaan de bouten er wel erg los in, draad ziet er wel goed uit.
Ik heb er geen vertrouwen in maar zal zien wat het geeft al het wiel er terug op gaat en de bouten aangetrokken worden.
Maar ik denk dat ik best een nieuwe wielnaaf of een gebruikt fusee stuk koop (wat veel minder werk is)
Maar van een 1.8/2.0 16v en de HDI blijkt al niet te passen, iemand die weet wat wel past?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ik ben benieuwd wat de aanleiding is om het motorblok eruit te lepelen. Hoeveel heeft het blok gelopen? De mijne staat op een maagdelijke
276.000 km. Je gaat een aantal onderdelen vervangen lees ik. Verder complete revisie zodat je weer verder kunt rijden met de Turbo CT?
Succes met de operatie.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dat is een vraag waar geen direct antwoord op is…
Hierbij toch een poging
Ik heb de auto gekocht in Groningen via internet en laten ophalen, ik heb er dus nog niet met gereden.
Km stand is 262000, de pakking van het uitlaatspruitstuk was doorgeslagen waardoor de turbo er af moest.
Dit is een zeer moeilijk werkje met de motor er in (reden 1 om hem eruit te halen)
Volgens de onderhoudsgeschiedenis is de koppeling vervangen op 130000km en heeft dus nu opnieuw zoveel km, waardoor je kan verwachten dat deze weer aan de beurt komt (reden 2…)
De distributie is volgens de onderhoudsgeschiedenis vervangen op 150000km en het is makkelijker om dit te doen met de motor eruit (reden 3…)
De turbo had koelwaterlekkage ergens bovenaan wat niet te zien was met de motor er in (reden 4…)
Na dit alles nam ik het besluit dat het handiger was om de motor eruit te halen om dit allemaal aan te pakken.
Verder had ik ook geen goed gevoel over de staat van het blok…
Om die reden heb ik een ander blok gekocht met minder km en dit dan klaargemaakt om over te bouwen.
Dit blok komt wel uit een Xm maar is het zelfde RGX blok, hoewel er veel verschillen zijn.
Zo heb ik oa het ondercarter moeten vervangen door dat van de Xantia (heb een ander gekocht zodat ik de motor kon klaar maken zonder het blok al uit de Xant te halen)
Turbo aanzuigbuizen + waterslangen en koppeling zijn ook anders enz…
Bij dit blok heb ik dan ook de koppakking vervangen is de alternator en de Turbo gereviseerd, deze laatste is dan ook voorzien van een nieuw uitlaatspruitstukpakking.
Er zit een nieuwe koppeling op en de versnellingsbak is ook voorzien van nieuwe keerringen en geleidebus.
Alles staat nu klaar om in te bouwen, maar we zijn ondertussen het dak aan het vervangen van het gebouw waar de garage in is.
Dus het project ligt enkele weken stil…
Nog een interessant detail: als ik de motor aan het uitbouwen was zag ik op verschillende motor delen zoals ondercarter,blok, kleppendeksel “95” staat wat dus wil zeggen dat het blok van ‘95 is terwijl de Xant van ‘98 is…
Nu had ik in de onderhoudsgeschiedenis een summier hand geschreven tekstje gevonden “nieuwe motor 70000km” waardoor de motor dus minder zal gelopen hebben dan de 262000km die op de teller staan en dit zou ook verklaren waarom de koppeling nog zo goed is.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Is er iemand die weet of er een relais hoort in de blauwe relaisvoet links op de foto?
Voordat de motor er uit ging had ik het idee dat de vering vast staat in de sportstand.
Zou dit missend relais hier mee te maken kunnen hebben?
De motor zit er nog niet terug in dus rijden doet de Xant op het moment niet, ik kan dus niets testen.
Nu heb ik de voorste veerbollen en hydractief-bol gedemonteerd en getest, en wonder boven wonder zijn deze exact op druk Het zijn zeker geen recent vervangen bollen, maar wel van die grijze met de 3 punten rond de vulnippel!
Er zijn redelijk wat hydrauliek leidingen slecht in het vooronder die ik eerst ga vervangen nu de motor er nog uit is.
Gelukkig heb ik een donor 1b TCT-break waarvan bijna alle leidingen nog als nieuw zijn, het meeste past wel maar de stuurhuisleiding is anders, als iemand hier intresse in heeft laat maar iets weten ze is in prima staat.
Verder zijn er nog onderdelen die ik niet kan gebruiken omdat ze niet passen of omdat ik ze al nieuw heb liggen zoals: koplampen, radiator intercooler e.a.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ik heb even een foto gemaakt van mijn tct
url=https://flic.kr/p/XkJyE1][img]https://farm5.staticflickr.com
BBC code van de foto in Flickr kan ik op de IPad niet selecteren.
Hoe moet ik foto, dus geen link plaatsen van een foto op het forum?
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Sorry..
Lukt me niet om de foto vanuit Flickr te plaatsen op het forum.
Bij de mijne zit er over de eerste twee gaten een soort stekkerblokje met daarin een zekering geïntegreerd.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dank voor je reactie!
Is het misschien mogelijk om de foto te mailen?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Hier staat de foto: https://flic.kr/p/XkJyE1
Wim,
Disciplus Simplex
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ja dat is kompleet anders
Ik heb van iemand die dezelfde Xantia heeft een foto ontvangen, op de lege plek zit bij hem wel een relais.
Het is een speciaal relais met de tekst “CARTIER 330” na wat googelen lijkt het erop dat dit relais voor de koplamsproeiers is.
Dit zou wel kunnen zijn Xantia is hier mee uitgerust de mijne heeft die optie niet.
Ik denk dat er dan gewoon geen relais hoort bij mijn Xantia.
Vandaag weer wat verder kunnen doen aan dit project.
Het komplete koelvin frame uit de sloper ingebouwd omdat bij mijn Xantia 1 van de veren waar de radiator mee vast gehouden word was afgebroken.
De kabelboom was voorzien van een extra stekkertje voor de rest is alles identiek, het is een wit stekkertje met 2 contacten waarvan er maar 1 aangesloten is met 2 groene draden.
originele kabelboom.
extra wit stekkertje van de kabelboom uit de sloper (‘96 er)
Iemand die weet of dit ook moet aangesloten worden?
Verder zijn nu alle slechte rem en Hydrauliekleidingen in het motorruim vervangen, ook de stalen veerpoot retourleidingen zijn vervangen (waren zwaar verroest).
De veerpoot retourleiding die naar het LHM vat loopt is ook vervangen.
De rubberen retouren op de veerpoten moeten nog vervangen worden maar de nieuwe liggen al klaar.
De linkse stuurhuishoes is ook vervangen samen met een nieuwe axiaalkogel en stuurkogel.
Nu de rechtse nog maar dat gaat zo vlot niet en de handremkabels.
De condensor wil ik ook nog vervangen voor de motor er terug ingaat maar daarvoor moet eerst de airco nog leeggehaald worden.
Ik hoop volgende maand de motor er terug in te hebben zodat de Xantia rijdend van de hefbrug kan, dan wil ik het dak en de kofferklep gaan spuiten.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Laatste weken zeker niet stil gezeten maar door gebrek aan tijd en soms ook aan motivatie niet echt kunnen doorwerken.
Remschijven+blokken+ handremkabels zijn vervangen, draagarmen (voor) zijn ook vervangen, veerpoot retouren zijn vervangen.
De rechtse stuurhuishoes + de binnenste en buitenste stuurkogel is ook vervangen (links was enkele weken terug al vervangen)
Onstekingsmodule en de motorsteunen zijn ook vervangen.
Verder ook de fusee kogels en de hitteschildjes vervangen .
Na het lezen van verschillende horrorverhalen over het vervangen van deze kogels was ik eigenlijk niet van plan om hier aan te beginnen, de kogels waren niet slecht maar de hoesjes wel.
Uiteindelijk was het vervangen van de kogels kinderspel misschien wel omdat ik de auto op de brug heb en er dus heel goed bij kan, dat dan in combinatie met een vrij sterke slagmoersleutel en de speciale dop met verlengstuk maakten dat de kogels snel los waren.
Ook heb ik nog mooi lederen meubilair kunnen kopen, wel zou ik nog de bijbehorende deurbekledingen moeten vinden om het plaatje kompleet te maken.
Sinds gisteren hangt de motor er ook in
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.