Hoi,
ik heb me zojuist voorgesteld in het voorstellen forum.
Ik zit met een best onaangenaam probleem. Na de flink gezocht te hebben op het forum, ben ik veel problemen tegen gekomen m.b.t. de cruisecontrol op de c3, maar ik werd er helaas niet veel wijzer van.
Auto heb ik een aantal dagen geleden gekocht en ik wist dat de cc het niet deed, volgens de verkopende partij was het een kwestie van inleren, omdat deze achteraf is ingebouwd.
Vandaag bij de dealer geweest 70.- armer. Het enige wat ze me konden vertellen is dat deze al is ingeleerd, maar dat het om een kortsluiting ergens ging en meer konden ze me niet vertellen.
De cc reageert helemaal niet. Als ik hem aanzet zie ik ook niks branden in het dashboard. Ik ga hem 1 deze dagen achter laten bij een bevriende garage deze zou kijken of die het probleem evt kon achterhalen.
Is er iemand met soortgelijke ervaring etc?
Het ergste vind ik dat ik volgende week een trip naar Spanje heb en het zou echt een doodszonde zijn als ik deze niet kan gebruiken.
Wie kan me helpen/tips geven.
Mijn dank is groot.
heeft het niet te maken met de remlichtschakelaar ? iets dat vaak bij PSA voorkomt…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, als die cruise control achteraf is ingebouwd en geen originele is, is de kans dat je een andere c3 met precies dezelfde cruise control tegenkomt niet heel groot. Als je ergens kunt achterhalen welk merk en type de cruise control is, is er misschien nog kans dat iemand hier je kan helpen. Maar ik zou eerlijk gezegd mijn hoop vestigen op die bevriende garage. Tenzij het een achteraf ingebouwde originele cruise control is natuurlijk, want dat kan waarschijnlijk ook .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
hoi, dankjullie voor de snelle reacties.
Het is inderdaad een achteraf gebouwde cruise control maar wel gewoon een originele. Er brand niks van een cc lampje oid in het dashboard, zowel bij contact aan als het starten.
De snelheidsbegrenzer gaat wel gewoon piepen bij een ingestelde snelheid, maar dat je die ook niet ziet in het dashboard, wat wel zou moeten volgens het instructieboekje. Weet trouwens niet in hoeverre dat met elkaar te maken heeft. Dacht geef zoveel mogelijk info.
Deze heeft overigens wel een apart knopje in het midden van de console.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Van welk jaar is die c3? Na wat kort rondspeuren zie ik dat het eerste type (geleverd van 2002(?) tot 2010) inderdaad zo’n functie heeft waarbij hij gaat piepen bij een bepaalde snelheid, maar ik ken dat type zelf helaas niet zo goed. Als het dat type is hoop ik voor je dat anderen je hiermee verder kunnen helpen… Voor de duidelijkheid voor anderen: het gaat hier volgens zijn (of, mogelijk, haar) andere draadje om een 1.4 met 75pk. Ik neem aan het TU-blok. Zal denk ik weinig uitmaken, maar je weet maar nooit.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Het gaat om een c3 uit 2009.
Ik ben net ook het boekje in gedoken. Die geeft als voorbeeld dat de cruise control hendel twee functies met het draai knopje heeft. Een limit en cruise.
Bij mij op het draai knopje, staat er alleen ON en OF.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Plaats eens een foto van de bedieningshendel van de CC, zodat we kunnen beoordelen of het om een originele of om één of andere after market versie gaat.
Dat laatste lijkt mij het geval op basis van jouw verhaal.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het gaat om deze cc.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dit lijkt mij een originele.
Deze hendel is er overigens in 2 versies, onderdeelnr. 6242Z8 met begrenzer en 6242Z9 zonder begrenzer.
Dan heb je dus de laatste.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Is er iemand die weet wat het probleem zou kunnen zijn ?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het achteraf inbouwen van een originele CC behelst het monteren en aansluiten van de bedieningshendel en een schakelaar op het koppelingspedaal.
Tevens wordt er gebruik gemaakt van een tweede contact van de remlichtschakelaar.
Als een Citroën-dealer al heeft vastgesteld dat er sprake is van kortsluiting zou ik het eerst in die drie onderdelen zoeken.
Dus meten is weten!
Overigens zou ik niet wanhopig zijn omdat de CC niet werkt, er zijn veel ergere en geldverslindende problemen die een auto kan hebben.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De remlichtschakelaar kon ik wel vinden, maar de koppelingsschakelaar niet?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Huh, is dat wellicht de reden dat het niet werkt?
Weet je mogelijk wie de CC destijds heeft ingebouwd?
En of het sowieso al eens storingsvrij heeft gewerkt?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het kan zijn dat ik niet goed heb gekeken hoor. Kan er straks wel even een foto van maken.
Maar ik weet inderdaad niet of deze uberhaubt wel heeft gefunctioneerd. De garagehouder zei dat het een kwestie van inleren was, omdat deze achteraf was ingebouwd. Vond ik overigens wel vreemd, want waarom zou iemand een cc inbouwen en vervolgens niet inleren, zodat je er alsnog niks aan hebt.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als ik in jouw schoenen zou staan, had ik de auto alleen gekocht onder de voorwaarde dat e.e.a. ingeleerd en werkend zou zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986