Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O ja, en de bocht onder de dynamo wil niet meer dicht. Ik heb nog geen idee wat daar nou weer mee mis is, maar de boel lekt als een vergiet. Beetje jammer dat ik er dan kennelijk twee moet aanschaffen (die uit de sloper is ook gaar, namelijk waar het pijpje van de kachel erop zit), één voor nu nog even en dan nog eentje voor de koeling van de nieuwe motor. Whatever. We zien wel weer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
Penny Lane schreef:O ja, en de bocht onder de dynamo wil niet meer dicht. Ik heb nog geen idee wat daar nou weer mee mis is, maar de boel lekt als een vergiet. Beetje jammer dat ik er dan kennelijk twee moet aanschaffen (die uit de sloper is ook gaar, namelijk waar het pijpje van de kachel erop zit), één voor nu nog even en dan nog eentje voor de koeling van de nieuwe motor. Whatever. We zien wel weer.
Derk
hier is nog zat ouwe meuk tanken bochten motoren enz enz enz
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die bochten roesten door….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb al een andere, kijken of dat beter gaat.
Het schiet inmiddels allemaal reuze op: de bobine zit er weer in met een fonkelnieuw draadje van de voorschakelweerstand naar de primaire spoel. De rest van de dag is opgegaan aan materiaal en gereedschap organiseren.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, hehe. Het blok hangt aan de waterleiding. Een ander bochtje blijkt wél dicht, hoewel ik aan de oude niet kan zien dat-ie slecht is. Ik vermoed dat ook bij dat bochtje de kopersoldering van het pijpje vanaf de kachel niet meer tof is.
Morgen fiets ik er eerst weer een radiateur voor en dan zal ik ‘s kijken of ik de boel weer aan de praat krijg. Met een sherrycan in de neus kan dat vast. Ik moet nog wel even een opvangunit verzinnen voor de benzine in de tank en/of de leiding(en), maar dat los ik wel op één of andere manier op.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels ligt het verdamper/kachelcircuit al weer uit elkaar. Tijdens het spoelen blijft daar roestslib achter; kennelijk is de doorstroming daar onvoldoende. Ook blijft er water in de kop achter zonder dat de radiateur ervoor staat. Ik had verwacht dat dat via de onderste pijp weg zou lopen maar blijkbaar niet. Het ziet er naar uit dat de waterpomp er maar weer af moet om te kijken of de situatie in de kop een beetje in te schatten is.
Inmiddels dus de 5e dag actie en ik heb het draadje van de voorschakelweerstand naar de bobine al vervangen. Progressie…
Ook is inmiddels ongeveer alles al wel eens nat geweest van gemorst water. Mij benieuwen wat dat nog voor interessants oplevert.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Even uit nieuwsgierigheid hoor, maar de DH-26-38 is toch ter ziele?
Of ben je nog de motor aan t uitproberen in het stoffelijk overschot?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nee hoor. Die motor is al afgevoerd als ruilkarkas voor de DX11. Maar de motor van de 14-YD-18 heeft 15 jaar stilgestaan met rustigjes aan steeds verder kristalliserende (en aan de cilinderkop vretende) koelvloeistof. Nu dat er eindelijk wel zo’n beetje uit gespoeld is, is de roestkorst van de eerste twintig jaar water met antivries losgekomen - en dat is zo mogelijk nog erger… Ik zal de topictitel eens aanpassen, misschien dat dat verwarring scheelt.
Having said all that: er staat weer een koelsysteem op en het lijkt allemaal weer waterdicht. Wat wel vervelend is, is dat die veel te snelle spoelactie van de verdamper me dus inderdaad de relais heeft gekost - dat was beslist een van mijn (vele) minder geniale acties. Omdat ik wilde weten of de juffer nu wel op gas wilde draaien (dat scheelt artistieke oplossingen met sherrycans in de neus om d’r te keren voor de vervolgacties) heb ik een startpoging gedaan en daarbij zijn alle relais op de verdamper en de tank gaan hemelen. Nou goed, gelukkig is het voorschakelrelais heel gebleven. Dan moeten er nu maar meteen vier nieuwe relais in (tankafsluiter, afsluiter op de verdamper, stationairrelais en dan ook maar een benzinerelais) zodat de hele installatie weer nieuw is. Past ook goed bij die nieuwe tor straks.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat zo’n relais op de tank gewisseld kan worden met een volle tank, anders moet ik ook nog 70 liter LPG afblazen. Dat lijkt me volkomen onlogisch.
Morgen fiets ik de koeltunnel er maar weer in en dan zal ik een tijdelijke voorziening voor de benzine treffen. Daarna kunnen we de laatste problemen uit de weg gaan ruimen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kees-Jan Smit schreef:Derk,
Ik vind de foto in je openingspost erg fraai. Zou je het leuk vinden als die als geplaatst wordt in de la Bombe? Het clubblad van de DS club kan zo af en toe een fraaie beeldstopper gebruiken. Uiteraard met naamsvermelding als je dat wil.
Zo ja, neem even contact met me op via pb ofzo. Alvast dank!
En passant is me eindelijk, na bijna 7 jaar, een exemplaar van de bewuste La Bombe in handen gevallen. Goeie reminder dat het allemaal nog veel beroerder geweest is
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Enig idee hoe die relais allemaal tegelijk kapot zijn gegaan?
En de enige auto op gas die ik heb gehad had een kraan direkt op de gastank. Nog vóór de afsluiter.
Is dat niet meer tegenwoordig?
Bovendien zat er een veiligheidsklep in die in werking hoort te treden als er een te grote gasstroom uit zou lopen.
Voor het geval er bij een aanrijding een leiding los zou schieten.
Dat gas afblazen is dus hopelijk niet nodig…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nieuwere installaties hebben een solenoid op de kraan op de tank. Als er een leiding breekt en de stroom blijft erop dan blijft de LPG eruitspuiten.De solenoid kan eraf met het gas in de tank. Dan heb je een stationair klep -ook elektrisch- en een elektrische afsluiter bij de verdamper.
Deze spoelen gaan eigenlijk nooit stuk. ook niet als je ze onderwater houdt. Wel gaat het veiligheidsrelais kapot dat de stroom onderbreekt als de ontsteking wegvalt. als die stuk is gaat er geen enkele klep open.
Probeer dus eerst maar eens of een directe plus op de kleppen ze wel laat werken!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Na enig overleg alsnog besloten om alles apart te testen. Ik snap er even geen bal van hoe de boel nu defect is maar met alle onderdelen los voor me valt er vanzelf wel een door de mand. Het voorschakelrelais doet het in ieder geval wel met de rest van het systeem afgekoppeld. Hangt de rest er wel aan dan kost dat zekeringen. Nou ja, één voor één bij langs maar weer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
zo ist mien kerel meten is weten
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Gevonden. Er zat in de multiconnector die ik op de sloop uit de bak verknipte kabelbomen gehaald heb een diode ingegoten tussen beide aansluitingen. Hoe heb ik die nou niet gemeten toen ik uitgevlooid heb welke ader waar moest?? Hoe dan ook, dat gaf dus kortsluiting in de stekker. Die diode kon er gelukkig vrij makkelijk uit gesloopt worden. De relais hoefden daarna alleen maar wat te gymnastieken om weer normaal te werken. Gekte…
Maar de dame loopt nu in ieder geval weer. Zometeen tunnel etc. erin, dan kan ik daarna eerst naar de achterkant verhuizen om de benzineboel op te knappen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Every solution breeds new problems!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>