Mijn xm wilde niet meer koelen. Volgens de garage is de verdamper waarschijnlijk iets lek, omdat verder geen lekkage te zien is.Nu moet ik zeggen dat ik maar een paar duizend km. per jaar rijdt. Nu heb ik gelezen dat een andere xm kopen goedkoper is, als het vervangen van een verdamper. Ik vroeg me af of er niet net als bij olielekkage een toevoeging bestaat die kleine lekkages kan afdichten. Natuurlijk is dit behelpen, maar ja een xm zonder werkende airco is ook niet alles… Kortom, heeft iemand een betaalbare oplossing?
M.v.g. , Manus
P.S. Is een kapot code-klepje makkelijk te repareren?
De goedkoopste oplossing is inderdaad een andere XM. Als je je XM wilt houden dan sta je voor twee uitdagingen:
1) Een andere verdamper vinden.
2) Het dashboard is opgebouwd rondom de verdamper, dat moet er uit.
Maar laat eerst maar eens vaststellen door een aircoboer of de verdamper inderdaad lekt. Het systeem verliest langzaam het gas en als er te weinig in zit dan koelt het ook niet meer.
Wim,
Disciplus Simplex
Jammer dat niemand een goedkope oplossing heeft…Bestaat er een soort anti-lek-toevoeging zoals dat bij olie bestaat?
Groet, Manus
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat verwacht ik niet, want die toevoeging zou dan onder precies dezelfde omstandigheden als aircovloeistof van fase moeten veranderen. Maar laat inderdaad eerst maar eens nakijken of ‘ie echt lek is door een aircoboer voordat we met wilde suggesties komen.
PS: Als je een ander klepje kunt vinden wel . Gaan vaak stuk, maar goede klepjes zijn wel te vinden hier en daar.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er is een feilloze manier om dat lek te vinden:
Echte aircospecialisten doen dat met formeergas en een sensor.
Alle andere methodes leveren NIET het gewenste inzicht.
Gewone garages en dealers hebben die optie zelden, merkwaardig genoeg, want de kosten zijn het niet.
Twee adressen waar dat kan: GJO in Nieuw Vennep en Bendex in Huizen.
Dat laatste bedrijf installeert koelinstallaties bij horeca en in busjes etc. Er zijn meer van dat soort specialisten in het land. Als ze geen formeergas-test hebben hoef je er niet naar toe.
Zo’n diagnose is een kwestie van minuten, dus hooguit een paar tientjes.
Met die diagnose vindt je precies waar het lek zit.
Bij een verdamper kan het ook het reduceerventiel zijn, dat kan je van buitenaf van nieuwe O-ringen voorzien.
Die verdamper vervangen is een rotklus. Zie op dit XM forum voor twee praktijkgevallen: Furriegurrie heeft het gedaan en ook ikzelf.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213580
Succes ermee.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Voor een diagnose “waarschijnlijk lek” zou ik niet aan de operatie beginnen.
Ik heb wel eens een verdamper uitgebouwd uit een sloper omdat deze lek zou zijn bij een maat, bleek uiteindelijk het vulventieltje lek: 1 euro voor een nieuw rubbertje
Ouwe mopperkont
Ik kan me herinneren dat furriegurrie een keer een verdamper heeft vervangen, als ik me niet vergis was dat de laatste die bij Citroen te koop zou zijn geweest. Was een k klus van de eerste orde en hij schijnt er plaatjes van te hebben…
Een goede aircogarage hebben zo’n snuffelaar, dan kun je vaststellen of het ding echt lek is. Op de gok zou ik echt niet doen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ Gompy, dat linkje in mijn post niet gezien?
Daarin vind je onder meer dit: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213580/P15/#1642838
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop