Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Hallo,
Mijn broer is van plan om de BX weg te doen en een Xsara te kopen, liefst 1 van de eerste generatie.
En om de extra milieutaks te ontlopen een 1.4i maar hij heeft hier enkele vragen over.
-hoe rijdt zo’n 1.4i, is er genoeg vermogen en koppel om nog vlot mee te kunnen met het verkeer?
-zijn deze ook geleverd met airco?
-wat zijn de zwakke punten van deze Xsara, waar moet je dus op letten bij aankoop?
Alle tips zijn welkom.
24/07/21 wijziging topic titel “Xsara 1.4i welke uitvoering koop je best?” -> “Xsara 1.4i te hoge CO waarde”
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Ja van de eerste generatie, die zijn eigenlijk gratis te verkrijgen, een uitzondering daar gelaten, bij de uitrustinglijst, komt bij de duurste 1,4 uitrusting geen airco voor, meschien dat er bij het laatste model, 1999, om de verkopen op te beuren, er nog een airco aan is gekoppeld,
De verdere nuke, bij de 1400cc lekage koppaking, is het blok flink nat van de olie, daar waar de kop op het blok zit, laat maar staan, ook als ie daar brandschoon is gemaakt,
Verder zijn de achterassen berucht X benen, door versleten draagarm lagers,
Roest komt vrijwel niet voor, soms de rand onder de mat van de kofferbak, door lekage,
Het linker raam mechanisme, wil wel eens zwaar gaan, het gevolg is dat de kabel breekt, dus kijk of raam zonder bij geluiden zakt en of omhoog gaat,
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Bij de latere Xsara’s waren die X-benen minder erg dan bij de eerdere toch? Ik moet wel bekennen dat ik die eerste generatie veel mooier vind…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Volgens mij is dat meer een probleem van de breaks, toch?
Als je een nette hatch vind zal het vast meevallen.
1.4 is wel wat licht voor veel autoweg denk ik.
Ik heb een ph3 Xsara. 1.4 moet je flink doortrekken in de toeren om een beetje vlot te kunnen inhalen. 75 pkjes moeten hun best doen. Is nog steeds wennen na een 2L Xantia. Wegligging is ook minder ivm Xantia. Parkeren is een feestje.
Grtz,
Maurice
C4 B7 1.6 VTi Automaat
KGN Bourrasque Metallic
ORGA 12568
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Wat voor onderstel had je Xantia? Die was er in drie smaken . Verder moet je van zo’n 1.4’tje gewoon niet te veel verwachten denk ik.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb twee xsara’s gehad, een type 1 1.9TD en een 1.4i. De 1.4i is echt een schrale motor en van beide xsara’s vond ik de algehele bouwkwaliteit eigenlijk vreselijk matig. Geen robuuste wagen. De 1.4i die we hadden had airco maar kwam als die aanstond de heuvel nauwelijks op. Beide wagens hadden voor 120.000 km de achteras versleten, en van de 1.4 ging ook de koppakking lek op de bekende hoek. En daarna de stuurpomp, gevolgd door de dynamo. Ik zou nu nooit meer voor een type 1 xsara kiezen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Is de ZX dan nog beter? Die is tevens lichter, dus is een 1.4 dan minder erg. Airco is in Nederland zeldzaam, maar ik geloof wel dat het geleverd is (in Duitsland in ieder geval wel).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De ZX zat in ieder geval beduidend beter in elkaar dan de xsara’s die ik had.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Die had ook geen gekke dingen met de achteras, terwijl die bij de ZX ook al meestuurde. Hoe dat precies komt weet ik zo niet, maar dat is hier vast ergens te vinden. Ik vind de (eerdere) Xsara wel mooier dan de ZX .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Feije schreef:Wat voor onderstel had je Xantia? Die was er in drie smaken . Verder moet je van zo’n 1.4’tje gewoon niet te veel verwachten denk ik.
2.0 16v break bj2000. Dat is vanille/chocolade smaak volgens mij.
Ff snel inhalen is er niet meer bij, gelukkig helpt de verbruiksmeter bij het onthaasten, niet dat zo’n 1.4 veel verbruikt, maar ik vind het een uitdaging om het verbruik omlaag te krijgen.
DE airco op de Xsara gebruik ik met intervallen, bij wegrijden aan, als het koel genoeg is uit en als het weer warmpjes wordt dan gaat ie weer aan. In de wintermaanden ideaal om de voorruit te ontwasemmen en 5 km voor bestemming gaat de airco uit.
Grtz,
Maurice
C4 B7 1.6 VTi Automaat
KGN Bourrasque Metallic
ORGA 12568
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, die uitdaging ga ik met mijn TCT ook aan, met als verschil dat mijn laagste verbruik tot dusver 1:11,7 is . Een break van 2000 is waarschijnlijk de smaak non-hydractive, behalve als hij Exclusive-dip had . Tot zover mijn kaping van dit draadje, want dit draadje hoort natuurlijk over de Xsara te gaan!
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Bij mijn Phase 1 19TD merkte ik er qua vermogen niets van als ik de airco aanzette. In de latere (actie)modellen, van 99 of 00, zit wel vaak airco, ook bij de 1.4. Na 3 ZX’en, waarbij de laatste het degelijkst voelde, vond ik de Xsara ook minder, maar uiteindelijk was het toch een erg taai wagentje en hij reed zalig. Echt en stuk moderner dan een XZ. Onze C4 is in ontwikkeling weer een paar stappen verder, maar rijdt toch minder lekker; stugger, blikkiger. Mijn Xantia is het andere uiterste, de Xsara paste daar mooi tussenin. Ondergewaardeerde auto!
hier een mooie 1.4 met airco en weinig km:
http://www.autotrader.nl/auto/citroen-xsara/2000/dordrecht/8efs8/citroen-xsara-14i-ligne-prestige-airco-slechts-960/
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik rijdt inmiddels alweer zo’n dik 300.000 km in de Xsara’s (van na 2000)
In mijn huidige zelf alweer zo’n 180k gereden op LPG.
De 1.6 16v is wel veel fijner dan een 1.4i. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je de auto gaat gebruiken.
Overigens heb ik er nog geen roest aan kunnen ontdekken op de brug, wat dat betreft een zorgeloos iets. (geld dan weer niet voor een Xsara Picasso waar de dorpels van kunnen rotten)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Arjan Verkade schreef:Overigens heb ik er nog geen roest aan kunnen ontdekken op de brug, wat dat betreft een zorgeloos iets. (geldt dan weer niet voor een Xsara Picasso waar de dorpels van kunnen rotten)
Wat niet wegneemt dat het bij aanschaf een goed idee is om er toch op te letten! Er zal altijd wel ergens een rotte appel tussen zitten…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja mee eens. Uiteraard kan bijvoorbeeld een oude schade voor roest problemen zorgen.