2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Turbo staat stil?
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 24 juni 2017 12:18 PM
  [ # 16 ]

Het ding zit er voor zover ik weet 285.000 km’s in.
Misschien dus niets om je verder zorgen over te maken.
Gewoon een nieuwe erin.

Hoeveel uur schroeven is dat?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 27 juni 2017 04:19 PM
  [ # 17 ]

Bij mijn Peugeot 307 met 2.0 HDI (110 PK) lekte de vacuum slang op de wastegate op de turbo. Hierdoor had ik ook geen turbodruk. Wordt aangestuurd door een klepje voorop het blok. Daar zitten er 4, 1 is voor de wastegate. Met een drukmeter snel gevonden dat hij lek was.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 27 juni 2017 05:09 PM
  [ # 18 ]

Ja, dank. komende week aan de beurt bij JO. Dit kwam al langs als optie.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 04 juli 2017 01:45 PM
  [ # 19 ]

Vandaag bij Oldenhage in minder dan een uur de turbo weer op gang!
Ter lering ende vermaeck:

Het regelsysteem van de turbo hangt van kunststof vacuumslangetjes aan elkaar. Die slangetjes zitten met rubberslangetjes vast aan kleppenblokken en dergelijke. In één van die rubberslangetjes zat een minuscuul scheurtje. Toen dat vervangen was nog geen turbodruk.
Vlak daarbij zit een T-stukje dat vermoedelijk scheurde door het gedoe. Het was verouderd en dus bros. Toen ook dat vervangen was werkte alles weer zoals het hoort.

Bij een 10+ jaar oude auto is het risico voor dit soort onheil groot. Het verdient aanbeveling om al die rubberen aansluistukjes en T stukjes preventief te vervangen.
Commentaar van Johan: Ik moet de eerste 2.0 HDi nog tegenkomen met een kapotte turbo. Bj de 1.6 HDi zie je dat wel, met name door “black sulde” problematiek.

Maar in elk geval: Begin bij het simpelste: die slangetjes. Het kleinste scheurtje zorgt er al voor dat de turbo niets doet.
Dus de via Onderdelenlijn gekochte turbo gaat weer retour.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 04 juli 2017 02:45 PM
  [ # 20 ]

Om een idee te krijgen over de vacuumleidinkjes rond het blok:

De moeilijkst te bereiken aansluiting is die aan de turbo zelf: nr4.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 10 juli 2017 08:13 AM
  [ # 21 ]

Fijn dat het probleem is opgelost, mooi ook dat je de onderbouwing er bij hebt gegeven. Kunststof heeft inderdaad niet het eeuwige leven en de grote temperatuurschommelingen helpen daar zeker bij. Technisch gezien zaten we in de goede richting met de wastegate te verdenken!

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 10 juli 2017 09:44 AM
  [ # 22 ]

Toch is de belangrijkste les weer opnieuw:
-Begin altijd met het eenvoudigste.
-Stel het vervangen van onderdelen uit tot het uiterste.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 10 juli 2017 11:16 AM
  [ # 23 ]

Ja klopt, met onderdelen naar het probleem gooien wordt al vaak genoeg gedaan!

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 13 juli 2017 10:04 AM
  [ # 24 ]

Mooi werk Smile Fijn dat het zo simpel opgelost is Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook