Kan een ID/DS aanschaffen welke al geruime tijd stilstaat, de motor van de auto is niet te starten. Dus is de Dame ook niet op hoogte te krijgen. Weet van de CX’en dat de auto op hoogte is te brengen als de motor niet loopt. Dit door middel van een krik onder de auto en wat materiaal tussen de aanslagrubbers in de draagarmen te plaatsen. Is deze methode ook te gebruiken bij een ID/DS zou denken van wel, maar misschien dat iemand het zeker weet of een goede tip heeft om een niet rijdende DS op een autoambulance te krijgen zonder dat de onderzijde beschadigd raakt.Heb in het verleden wel eens gehoord over stukjes bezemsteel in de veercylinders. Of zelfs een boormachine met poulie op de V-snaar van de pomp. Alle tips zijn welkom!
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
HOi Peter,
ik ken twee methoden die je zou kunnen gebruiken.
De eerste is door met een boormachine de hydraulische pomp aan te drijven. Je neemt dan een poelie die de V-snaar kan aandrijven en monteert deze aan een as in de boormachine. Pomp loshalen van de huidige aandrijfsnaren en je eigen snaar met boormachine ervoor in de plaats gebruiken. Je hebt wel wat sterke boormachine nodig en mogelijk wat geduld. Het hydraulisch systeem moet dan wel fris zijn, maar op deze manier heb je de minste kans op beschadigingen van je hydraulisch systeem.
Een tweede methode is het gebruik van afstandhouders onder de hydraulische bollen. Je neemt dan bij een drukloos systeem de bollen los, krikt de auto omhoog en plaatst een stuk bezemsteel (± 10 cm) in de veercilinder en plaatst de bol weer terug. Dit doe je bij alle vier de bollen en je kan de auto verplaatsen. Er zijn nette alternatieve voor de bezemsteel in de vorm van een draadeind met platte koppen, maar kan niet zo snel een verwijzing vinden. De laatste methode is niet de netste methode en je loopt het risico dat er vervuiling achter blijft, maar soms is dit de enige methode…...
Succes
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
De CX truc kun je niet gebruiken bij een DS. Althans nog nooit gezien of gehoord dat dit gebeurt.
De bezemstelentruc werkt wel, maar dan moet je de veerbollen los kunnen krijgen zonder dat het systeem op druk staat. Dat zal niet meevallen bij een auto die al langere tijd stil heeft gestaan. Ik zou gaan voor de boormachinetruc. Als je even zoekt op het forum kun je vinden wat je moet doen.
Ja deze methode heb ik al eens eerder gehoord, de pomp in werking zetten met een boormachine lijkt een oplossing, moet je wel even weten welke richting de pomp moet draaien. De tweede methode met de afstandhouders heb ik ook wel van gehoord, lijkt mij voor de voorste bollen goed te doen, achter wat lastiger als de auto op de grond ligt.
Het liefste zou ik de auto met een krik op hoogte brengen en dan de draagarmen fixeren.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Draairichting pomp doet er niet toe.
Alleen voor op hoogte brengen is vaak voldoende om een auto op een trailer te krijgen.
Bezemsteel moet links langer zijn dan rechts. Dempers van de bollen kunnen beschadigen, dus gebruik oude bollen.
Draagarmen fixeren zoals bij een CX of GS lukt niet bij de DS.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Als de motor loopt, draait de pomp met de klok mee. Maar eigenlijk maakt het niet uit, de pomp zal in beide richtingen druk leveren.
Dank je Egbert, had gehoopt dat het net als bij een CX of GS zou zijn. Dat de draairichting niets uitmaakt zegt dan dat de pomp altijd perst als er aan wordt gedraaid.Dat de dempers van de bollen eventueel beschadigen is denk ik niet heel erg, er zullen zo wie zo wel nieuwe op moeten denk ik ivbm de leeftijd. Wat zou het lengte verschil in bezemstelen zijn tussen de linker en rechterzijde om de auto gelijk op hoogte te brengen aan de voorzijde?
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
een Cm of 5 langer
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De kans op beschadiging van de demper in een bol door een bezemsteel is m.i. nihil.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
er komen minieme houtvezeltjes in/ tussen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En bij een auto deelbare bollen met demontabele dempers gaan ze ook stuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb een paar schijven laten maken met als buitendraad hetzelfde als van een veerbol en in het midden m12.
Veerbol verwijderen, schijf er in en in de schijf een draadstang m12 en je sleutelt de auto rustig op de gewenste hoogte.
Mijn dame heeft zo afgelopen winter netjes op hoogte gestaan terwijl ik zo rustig een groot deel van de bodem heb kunnen vervangen.
Na het verwijderen van de mechanische hoogteverstelling heb ik wel met een magneet de veercilinder schoongemaakt.
Ik heb ze nu nog achter in de auto liggen voor als ik zelf met pech kom te staan.
Eens een DS altijd een DS.
De oplossing met de draadeinden is wel een heel mooie volgens mij.Hoogte ook goed te stellen op deze wijze. Zal weinig vervuiling opleveren ,wat met een houten bezemsteel wel het geval kan zijn.Dank jullie voor de adviezen .
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet alleen nooit aan die bout gaat draaien om je auto omhoog te krijgen. Je krikt de auto op en draait dan met de hand die dingen erin. De auto blijft dan staan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat is goed om te weten ,dacht de bout in te draaien en zo de auto, zeg maar “op te krikken” . Als de auto al op hoogte staat dmv de krik, wordt er door de bout geen kracht op de veer cylinder gezet, en levert de beweging van de bout ook geen vervuiling op bedenk ik mij nu, neem aan dat dat de reden is.
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.