beste vrienden evasion rijders
ik ben sarah uit antwerpen en heb een Citroen Evasion 1,8i bj 2000 gekocht en heb er een paar vragen voor mensen van hier met ervaring
-radio= er zit geen in,nu wou ik daar een universele insteken en de citroen garage heeft mij bang gemaakt dat als ik daar eenuniversel ging insteken dat de computer kapot gaat na verloop van tijd…..KLOPT DIT???
-deuren= de sloten voorraan draaien rond en ik krijg moeilijk de deuren open en achteraan is het slot vastgeroest
-ABS = het ABS lichtje blijft alsmaar pinken(aan-uit-aan-uit) HOE kan ik dit verhelpen ?
-A/C = WAT is dit en hoe werkt het?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik zal eens een poging wagen om iets zinnigs te zeggen over die dingen:
Radio: volgens mij zit in elke Evasion een universele radio, maar als je hier een foto kunt posten van het vakje kunnen we het met wat meer zekerheid zeggen. Wat soms nog wel gebeurt is dat de zogenaamde CAN-bus (ff googlen of zoeken op dit forum) ervoor zorgt dat de elektronica van andere dingen in de auto overstuur raken, maar ik weet eigenlijk niet of de Evasion wel een CAN-bus heeft.
A/C: Euhm, dat lijkt mij airco. Staat gewoon in het boekje toch?
ABS: Soms gaat er ergens een ABS-sensortje kapot, maar daar kunnen anderen je denk ik beter mee helpen.
Deuren: Het slot VASTGEROEST? Ik hoop dat er voor de rest weinig roest aan zit?
Verder veel veilige kilometers en natuurlijk veel plezier met de Evasion!
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
wat de radio betreft , foto van die canbussen zal ik straks nemen en posten ,maar als ik nu een + kabel leg van batterij via een zekering naar de radio en de massa aan het chasis koppel en de boxen aansluit heeft dit toch geen enkele connectie met boordcomputer of dergelijks ??
Staat gewoon in het boekje toch? euh er is géén boekje bij
Het slot VASTGEROEST? ja zit vastgeroest,wagen heeft van 2014 stilgestaan te blankenberge voor ie werd in beslag genomen en ik deze op een veiling kocht en is zo door de keuring geraakt enkel uitlaat moest ik vernieuwen.
Ik hoop dat er voor de rest weinig roest aan zit?
oordeel zelf
Je moet voor de radio een tussenstekker hebben!
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/163721/
Het lijkt een isostekker, maar dat is het NIET. Ergo, je krijgt problemen als je de boel niet aanpast.
Er is een simpele stekker oor te koop met een voedingsdraadje die je naar de aansteker kan trekken.
Er zijn drie canbus draadjes in de stekker die je niet in je aftermarketradio wil.
Kijk, DEZE bijvoorbeeld.
dit is de stekker van de wagen en voor de rest mutiplex is voor mij een houtsoort
en voor de rest zou ik zeggen,kan ik niet
gewoonweg een nieuwe draad trekken met zekering tussen voor de radio tenzij ik een originele radio vind of mss weet er iemand eene te koop staan tegen een schappelijke prijs
Totaal aantal Berichten: 2127
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
die nieuwe draad moet je inderdaad trekken en dan aansluiten op de rode losse draad van dat verloopje zoals in de link van Rene…vervolgens plug je de stekker van de auto die van de boxen is achter in de radio. Dan de andere van de auto in het verloopje en daarna andere zijde van het verloopje achter in de radio.
Lijkt overkill, is het niet. Als je zoals je zelf aangeeft er verder niet veel verstand van hebt, is het aan te raden om de adviezen die je aangereikt worden ter harte te nemen
topie en dan hoef ik dat kabeltje niet te kopen ?? of toch ,want uiteindelijk heeft een radio maar een + , een - en box bedrading nog om te werken en uiteraard een antenne nodig
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Weten we zeker dat de Evasion wel een multiplex-systeem heeft? Hij is ongeveer even oud als bv de Xantia en die heeft het voor zover ik weet niet. Volgens mij kregen PSA-auto’s het bij een facelift die ze in of na ‘99 kregen (406, Xsara, etc) of bij nieuwe modellen van daarna (c5), en de facelift van de Evasion is van ‘98 (net als bij de Xantia). Als het geen multiplex-systeem is dénk ik dat die stekkers gewoon isostekkers zijn. Maar pin me daar (nog) niet op vast!
Verder staat die Evasion er op het oog nog wel netjes bij, maar roest aan de onderkant van de auto is belangrijker dan op de panelen die je zo van de buitenkant kunt zien .
Is er iemand die wel een boekje heeft van een Evasion/806/Ulysse/Zeta? Daar staat vast in of, en zo ja hoe je een radio aan kunt sluiten.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-05-2017
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 Shine
Boekje Citroen Evasion: https://autoboekjes.be/docs/XJOD150748815/citroen-evasion-handleiding-1998-t-m-2002
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja daar kun je hem bestellen. Op zich wel een aanrader want er staan zo nu en dan nuttige dingen in. De eerste 60 pagina’s kun je zo bekijken, maar het stukje dat we hier nodig hebben zal bij hoofdstuk “Comfort” staan en dat begint bij 87…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
kijk de wagen is maar een tijdelijke oplossing en ik heb daar nu al te veel in gestoken,hij moet ook nog verkoopbaar blijven voor mij.en ik wil toch graag voor de tijd dat ik hem gebruik het verkeer of music horen onderweg,want stil is maar stil hé
dus ik wil dan ook geen boek kopen om daarna er niks mee te doen of hem mee te geven met de nieuwe eigenaar
ik wil gewoon weten “kan ik simpel weg als ik nu een + kabel leg van batterij via een zekering naar de radio en de massa aan het chasis koppel en de boxen aansluit “.....heeft dit toch geen enkele connectie met de boordcomputer of dergelijks,niet ??
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Nee, maar als het ook gewoon via de standaard stekkers werkt is dat veel makkelijker .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
klopt maar 8€ hier 8e verzending of meer en dan dit en dat terwijl ik rol kabel liggen heb is de keuze vrij snel gemaakt ,tzou mij wel helpen als ik ofwel een bedradingsschema van die aansluitingen kon verkrijgen of een originele radio kon bemachtigen
Totaal aantal Berichten: 2127
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Aan de slag dan met de rol kabel zou ik zeggen….
dus maw ik hoef niet bang te zijn dat morgen of volgende maand de boordcomputer zijn diensten weigert
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Als je het zo doet niet nee
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)