29 van de 86
« Eerste  < Vorige 27 28 29 30 31 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 16 juli 2017 10:54 AM
  [ # 421 ]

Geheel strippen lijkt mij onnodig radicaal.
In azijn lost echt alle kalkachtige aanslag op.
Deze al geprobeerd? https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2011412/
Werkte destijds perfect met een minimum aan moeite en je pakt alles mee.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 juli 2017 11:30 AM
  [ # 422 ]

Twee weken geleden heeft-ie een poosje gelopen met pure schoonmaakazijn in de koeling. Daarna heeft de tuinslang er een uur op gestaan. Ik heb met pijpenraggers alle dunne slangen en het pijpje langs de kop handmatig leeggeschept, de thermostaat en diverse koppelingen letterlijk en figuurlijk in een teil heet sop schoon geschrobd, de kachel en de verdamper een uurtje vol met gootsteenontstopper laten staan en daarna uitgebreid met de tuinslang erop laten spoelen en de slangen op de radiateur alle vervangen omdat er inmiddels een ijzerkorst in was achtergebleven. Na 4 dagen netto rijden komt er gewoon weer koffie uit de koeling zeiken. En volgende week gewoon weer. Het gaat namelijk ook niet over kalk, het gaat over roest.

Het zou me niet verbazen als er nu weer een vaatwastablet in moet om de azijnresten te neutraliseren. Moet je kijken hoe snel zo’n ijzeren blok rood verroest met zuur in de borst…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 16 juli 2017 06:55 PM
  [ # 423 ]

Citroenzuur werkt ook goed, kost iets van 3euro per 100gr. Goed voor 10l water.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 juli 2017 09:59 PM
  [ # 424 ]

OK. Die nieuwe benzineleiding is Een Probleem hmz

HOE leg je die tank er in hemelsnaam weer in zonder knikken in de leiding te maken?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 18 juli 2017 10:22 PM
  [ # 425 ]

Eerst de tank in de auto, dan de leiding vanuit de balk (sierbeplating afnemen) erin duwen? Paar maand geleden heb ik mijn tank vervangen, mij werd aanbevolen nieuwe, soepele Rilsanslang te kopen en dat werkte prima. De oude slang was inderdaad behoorlijk stug. Zie het topic van onze DS hiervoor.

Stukje benzineslang + 2 slangklemmen op de aansluiting van de tank plaatsen, rilsan schuin afsnijden, vanuit de balk de slang door de gaten heen wriemelen (zitten niet recht tegenover elkaar) en duwen maar.
Aflaatstop onderaan de (lege!) tank losdraaien zodat je de slang mooi kunt positioneren in het filter of in de stop zelf (carbu resp. IE).

Misschien lukt het om het hele eind slang in de balk terug te duwen zonder dat je de beplating moet afnemen. Lijkt me niet, zou kunnen, was bij mij geen optie.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 juli 2017 10:36 PM
  [ # 426 ]

Het gaat om nieuwe leiding. Ik heb er inmiddels een meter of twee en en half aan gespendeerd om uit te vogelen hoe je er het beste knikken in maakt, maar daar is ‘t eigenlijk een beetje te duur voor. Van onderaf doorsteken stuit op het probleem dat de rubber doorvoer die ik heb zo krap geworden is dat het never gaat lukken om de Rilsan® leiding tegelijk door die rubber doorvoer en het pijpje op de tank te wurgen.

Morgen eerst (eindelijk) goeie bokken kopen, anders kan ik niet eens onder de auto werken. Dat wil zeggen, ik heb Hele Goeie (voor 12 ton) maar die zijn te hoog (want voor tractoren etc). En natuurlijk moet er meer Rilsan® komen, want het is op. In ieder geval zit er een mooie (doch geknikte) nieuwe benzineleiding vers geïnstalleerd in de kliko…

Gelukkig hoeft ‘t maar één keer. Ik ga dan nu eerst maar in het donker de tank er weer uit trekken zodat ik het orgel in elk geval onder dak kan zetten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 juli 2017 10:55 PM
  [ # 427 ]

Ik heb daar ook eens mee lopen frotten.
Eén knikje opgelopen (oude leiding)
Maar bleek helemaal dicht dus maar zo gelaten.
Alleen weet ik niet of de slang tot de bodem loopt.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 juli 2017 08:31 AM
  [ # 428 ]

Tijd voor een aanvulling, want anders weet ik straks zelf niet meer wat er allemaal gebeurd is. Aanvullingen staan er in groen tussen. Ik houd ook maar bij waar de diverse acties allemaal gebeuren, bij wijze van overzicht. In de loop van de tijd komen er vast nog meer aanvullingen.

Penny Lane schreef:

- Bedrading achteruitrijlampen aangesloten
- Achteruitrijlampen geplaatst & bedrading achterlichten hersteld
- Contactpunten gesteld
- Contactpunten vervangen & opnieuw gesteld
- Condensator vervangen (maar ik wil nog wel echt een nieuwe)
- Vervroeging gesmeerd (op hoop van zegen)
- Verdeler vervangen (Marchal cassette)
- Contactpunten weer vervangen
- Condensator weer vervangen
- Bougies vervangen
- Leidingensysteem benzine vervangen
- Aansluitmof vulpijp vervangen
- Kachelkraan gerepareerd
- Kachel vervangen (2x, hopelijk hoeft nu alleen de isolatie nog)
- Spanningsregelaar vervangen (maar dat was omdat ik geen zin had om de andere af te regelen terwijl er een hele stapel van die dingen ligt)
- Koelsysteem gespoeld
- Nog meer rommel uit de koeling van de cilinderkop gepeuterd
- Koelsysteem blok/kop nog eens gespoeld
- Koelsysteem blok/kop nog eens gespoeld
- Diverse koelwaterslangen vervangen
- Hogedrukregelaar vervangen
- Compressor van de luchthoorn vervangen
- Stengeltje van de richtingaanwijzers gerepareerd
- Rugleuning van de achterbank vervangen
- Ruggen van de voorstoelen vervangen door Pallas-spul (+ asbakken)
- Bovenste Pallas-lijsten gemonteerd
- Schuim onder de vloerbedekking geknutseld[/color]
- Geschuimde hoedenplankbekleding gemaakt + rubber langs achterruit geplaatst
- Gele koplampen geplaatst
- Linker lampje van de binnenverlichting vervangen
- Rubber propjes van het tankklepje vervangen/geplaatst (zijn dezelfde als van de 2CV motorkap…)
- Achterspatborden afgesteld
- Onderplaat met remkoeling gemonteerd
- Rubber busjes in de steun van het luchtfilter vervangen
- Starterkabel vervangen
- Koppelingskabel vervangen[/color]
- Gaffel koppelingsbediening + lagertje vervangen
- Schakelstang + busjes vervangen
- Versnellingskabel afgesteld
- LPG hoofdrelais vervangen
- Verdamper tussentijds ontstopt
- Slangenloop verdamper veranderd wegens netjes en handig
- Slangenboel verdamper vernieuwd (Citrest)
- Verdamper afgesteld (Citrest)
- Kleppen gesteld (Citrest)
- Aandrijfashoezen rechts vervangen (Citrest)
- Verdeelkap vervangen (Citrest)
- Bougiekabels vervangen (Citrest)
- Motorsteunen vervangen (Citrest)
- Benzinepomp vervangen (Citrest)
- Remaccubol vervangen
- Lagerblok rechts vervangen (Jan.D)
- Aandrijfas rechts vervangen (Jan.D)
- En nog allerhande kleine dingetjes zoals klemmetjes, stripjes, kabeltjes verleggen, stekkertjes vervangen etc. etc.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 juli 2017 01:25 PM
  [ # 429 ]

Zo, de tank ligt er weer in. Voor 7 tientjes heb je 4 nette Omega 3-tons assteunen dus daar kun je de ellende niet van hebben. Met die steunen onder de auto kon ik eronder om de leiding op te steken. Daarna heb ik het filter in de drempel verplaatst omdat de leiding anders achteraan te lang werd.

Nu kan zometeen de dorpelbeplating er weer op, de tankstroppen weer vast, het achterspatbord er weer op, de achterbank er weer in en de bekleding van het linker binnenscherm opnieuw gelijmd.

Daarna zal ik eens een paar liter LHM extra halen want er is nu vooraan ook een lekzak naar de knoppen. Die zullen dus rondom ook nog even nieuw moeten… Er zijn nu zeker weten twee kapot en één twijfelachtig dus het heeft geen zin om de vierde te laten zitten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 19 juli 2017 02:03 PM
  [ # 430 ]
Gauthier schreef:

Eerst de tank in de auto, dan de leiding vanuit de balk (sierbeplating afnemen) erin duwen? Paar maand geleden heb ik mijn tank vervangen, mij werd aanbevolen nieuwe, soepele Rilsanslang te kopen en dat werkte prima. De oude slang was inderdaad behoorlijk stug. Zie het topic van onze DS hiervoor.

Stukje benzineslang + 2 slangklemmen op de aansluiting van de tank plaatsen, rilsan schuin afsnijden, vanuit de balk de slang door de gaten heen wriemelen (zitten niet recht tegenover elkaar) en duwen maar.
Aflaatstop onderaan de (lege!) tank losdraaien zodat je de slang mooi kunt positioneren in het filter of in de stop zelf (carbu resp. IE).

Misschien lukt het om het hele eind slang in de balk terug te duwen zonder dat je de beplating moet afnemen. Lijkt me niet, zou kunnen, was bij mij geen optie.

Ik heb dat een paar keer van de andere kant gedaan, dus vanaf de aftapstop van de tank. Ik vond dat (iets) makkelijker.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 juli 2017 03:31 PM
  [ # 431 ]

Zo heb ik ‘t ook gedaan. Véél vaseline gebruiken en het laatste eindje met het één of ander object geleiden. Met twee personen gaat het makkelijker want eigenlijk moet je beneden de auto met die Rilsan® leiding aan de gang terwijl je ‘m bovenaan geleidt. Het zit er inmiddels weer allemaal op & aan en het werkt ook nog. Het einde van de benzinemeur in de auto Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 juli 2017 07:56 PM
  [ # 432 ]

Nu nog even een vraag over veerbollen. Ik zie dat er twee verschillende set-ups voor gelaste bollen zijn, namelijk 59/26bar (V/A) en 75/40bar (V/A). Ik wil niet zeggen dat de DS beroerd veert, integendeel, maar ik vind al een tijdje niet dat ze écht zweeft. Nu ik vandaag weer eens met de Xantia heb gereden heb ik door vergelijking kunnen vaststellen dat de juffer vooral vóór voelt als een DS in de sportstand. Achter veert ze wel in orde, de achterkant ‘zweeft’ ook meer dan de voorkant. Er zitten nu nieuw-achtige 59bar bollen voorop, die voor ID/DS verkocht worden. Maar wat zijn nou eigenlijk ‘de goeie’? OK ja, eigenlijk deelbare bollen (hoewel, op een modeljaar ‘74?). Maar van de twee soorten gelaste bollen? Toch maar over naar 75bar voorbollen dan?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 juli 2017 07:59 PM
  [ # 433 ]

Ja. Gelaste bollen van 75 bar en 40 bar achter zullen er 99% zeker voor zorgen dat jouw wagen veert zoals het zou moeten. Deelbare bollen: mogen er gewoon op. 59 bar voor, 26 bar achter.

gelaste bollen van 59b en 26b: imitatiezooi. Slaat nergens op.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 juli 2017 08:02 PM
  [ # 434 ]

OK, en kun je een 59bar bol ‘overvullen’ naar 75? Die bollen zijn nog behoorlijk recent en dan is het jammer om ze weg te gooien als dat eigenlijk niet hoeft.

Moet het met nieuwe bollen, dan moet dat maar. Maar als ‘t een keertje meevallen wil is dat ook niet erg Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 19 juli 2017 08:23 PM
  [ # 435 ]

Ik denk dat het geen enkel probleem is.
De bollen zijn volgens mij allemaal standaard, zelfde membraan.
Per model Citroen worden druk en schokdemper aangepast.
Ik heb wel eens BX bollen wat laten overvullen.
Gaat prima , alleen bij teveel druk slaat de draagarm tegen de aanslag.
Hoe hoger de druk, hoe meer zweef.
Tot op zekere hoogte, want bij 165b initiele druk zal de dame waarschijnlijk niet meer inveren…

Misschien heeft de 59b een andere schokdemper voor sportiever rijgedrag?

Profiel  
 
 
29 van de 86
« Eerste  < Vorige 27 28 29 30 31 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook