Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoe dom kan een mens toch zijn….
Meerdere onderwerpen in één alinea, voor ik het weet ga ik de mist in.
De vraag blijft welke “behandelmethode” de kortste klap is. En leiding doorsnijden of de hele leiding vervangen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Zo heren, de iPhone heeft het begeven, vandaar nu pas update:
Wartel heel voorzichtig met sleuteltje 9, waterpomptang en vooral met de vingers kunnen lossen, kan wellicht nog een keer vastgedraaid worden maar hij is bijna einde levensduur. Er is maar 1 plek,waar het sleuteltje op pakt.
Collector is los en ligt op klepdeksel, galerij uitgebouwd, tevens eerste injector losgemaakt. Slangetje lijkt kaduuk, foto’s volgen.
Nu even de stad in om,de iPhone te laten nakijken, hoop dat de demontagefotos niet verloren zijn…
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
OK. vervang die wartel eventueel met leiding!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Ik ga de foto’s hier niet allemaal posten, wel link naar mijnalbum, daar staat ook een filmpje van de wartel en de injecteur.
https://myalbum.com/album/VpuWhxCCZs6b
Forumlid Walter (Wbogaerts) gehoord per SMS, alsook mijn garagist (lang geleden Citroën, nu alle merken, onderhoudt mijn Mercedes) met de vraag om een kettingsleutel te mogen lenen. Intussen kettingsleutel kunnen komen in de doe-het-zelf (8 euro).
De garagist stelde voor de boel drukloos te maken (laagste stand + HD-regelaar) en dan pas de bol te lijf te gaan met de beitel.
Walter stelde voor om de wagen op hoogte te zetten en dan pas te draaien, omdat de veercilinder zich dan opspant, mocht je het drukloos doen dan kan de veercilinder gaan draaien en komt alle kracht op de hydrauliekleiding, die dan zal breken.
Ik ga ervan uit dat Walter het bij het rechte eind heeft.
Echter, de benzinegalerij ligt eraf en de KVS is afgetapt, eerst dit aanpakken alvorens de bol met beitel of kettingsleutel te los te maken.
Ter info, de bollen zijn begin dit jaar vervangen en de rechter voorbol kon ik gewoon met de hand losdraaien, systeem drukloos. Daarom verwondert het me dat ik nu problemen heb met deze bol.
Betreft de injectie, zie filmpje en foto’s van de injecteur. De leiding zit er niet op geknepen met het gekend geperste hulsje dat je kan doorzagen/knippen, wel met een soort metalen schoteltje dat nergens zichtbaar geklemd is. Iemand bekend met dit systeem? Slangetje is nog soepel maar geschonden door de slangklemmen. De injecteurs zijn van eind 2002.
Betreft de leiding met de slechte wartel: het is de grote spaghetti in het midden van de afbeelding:
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
bogaard77 schreef:OK. vervang die wartel eventueel met leiding!
Kan je een wartel dan ook zonder leiding vervangen?
of intrerpreteer ik je post verkeerd?
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan de leiding doorknippen, het nieuwe tonnetje er opschijven en er een nieuw bolletje opknijpen als je de tool hebt.
De lengte van de leiding moet dat wel toelaten.
Of je laat van Huub int zandt een goed gebruikte komen en vervangt het ding in zn geheel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Walter heeft gelijk. Ik zie aan je bijtelgroefjes in de bol dat je nog als een meisje hebt geslagen!
Die injectie leidingen zou ik vervangen. Je moet het kommetje stukmaken met een dremel…
injectoren gaan in princiepe oneindig mee. Je kan ze ultrasoon (laten) reinigen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Zopas nog uurtje of 2 gesleuteld, 2 injecteurleidingen zijn al vervangen. Dat vond ik pas een “eitje”, ook zonder dremel. rubber kapotsnijden met een vlijmscherp mesje, en het stukje dat in de huls blijft zitten eruit peuteren met een klein tangetje en schroevendraaiertje.
Betrfeft de bol en de leiding: we gaan de problemen aanpakken wanneer ze zich stellen (dixit premier Dehaene). Walter stelde voor een botte beitel te gebruiken, ik ben gestopt met hakken toen ik zag dat de kerf te diep werd. Mijn beitel snijdt te veel. Opa zaliger zal wel iets geschikts in de werkbak hebben, alsook een zwaardere hamer. Sowieso eerst de kettingsleutel proberen, lijkt beschaafder.
Meer prioritair: hoe ga ik best te werk om de galerij en injecteurs terug te plaatsen?
-galerij reeds monteren incl. de injecteurs, het geheel op het blok aanbrengen
-eerst de injecteurs op het blok en daarna de galerij erop
-galerij in één of twee delen?
Ik heb één injecteur reeds ‘gepresenteerd’ met het rubber er reeds op, maar ik vond dat je heel veel kracht moet zetten om die terug in het blok te krijgen. Doe ik wat vet op het rubber of tast het daardoor aan? En plaats je eerst de grote en eventueel kleine rubberring in het blok en duw je dan de injecteur erin? Zo lijkt HD19 het te doen, zie tekst bij de laatste foto: alles terugplaatsen en zorgen dat je nieuwe rubbers op de cilinderkop gemonteerd hebt.
http://www.hd19.net/restauration/techniques_remises_en_etat/durits_essence_IE/remise_en_etat_durits_2123IE.html
Deze rubbers zijn belangrijk, ze moeten goed zitten of ze zuigen valse lucht.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat noem jij de galerij? die ijzeren benzine leiding?
Ik zou de injecteurs in de kop plaatsen met een beetje vet aan het rubber. De inlaat kanalen in twee delen. Kijk uit dat er niks in de kop valt…
Voor je alles dicht bouwt zou ik bougies vervangen en kleppen stellen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
ja de ijzeren leiding bedoel ik. Zo heet hij in het handboek.
kleppen zijn 1500km geleden gesteld, ik heb dat trouwens nog nooit gedaan.
Ik plaats de kleine ringen in het inlaatspruitstuk, en de grote ringen om de injecteurs ( die krijg je er anders niet op). Daarna plaats ik de injecteurs in het spruitstuk en zet ze vast en dan monteer ik daar de galerij op. Reden: Zo voorkom je dan je “spanning” op die slangetjes krijgt omdat je die heel moeilijk echt precies even lang kunt maken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Injecteurs terugplaatsen… niet zo simpel als ik dacht.
Is het de bedoeling dat je ze met de hand op hun plaats zet en ze borgt met het plaatje?
Of zet je ze in positie en pers je ze erin met behulp van het borgplaatje? Lijkt me twijfelachtig, veel kans dat ze schuin komen te zitten. Werkplaatshandboek beschrijft de plaatsing niet.
Ik ben terughoudend om grote krachten op de injecteurs uit te oefenen.
De zitting is ietsje minder diep dan het rubber dik is, daar ben ik al achter.
1 en 2 zijn gedaan, je kan er goed bij, maar ik ben weigerachtig om 3 en 4 eruit te halen gezien de moeilijkheid om ze er weer in te krijgen.
Bol is er trouwens af, met de kettingsleutel.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
met de hand recht erin plaatsen en dan de borgplaat erop draaine.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
ik heb nog een zakje filtertjes (voor in de injectors) liggen, als je er een paar nodig hebt, PB je mij maar.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Zo, gezien al mijn geknoei om de injecteurs terug te plaatsen, heb ik deze ochtend de situatie bekeken met iemand die veel van D-jetronic en K-jetronic kent.
Ook hij vond dat je absurd hard moet duwen om de injecteurs op hun plaats te krijgen. De rubbers vergeleken met de oude, de maat is identiek maar het rubber is behoorlijk stugger en nauwelijks in de passing te krijgen.
Met de oude rubbers eromheen gingen de injecteurs er met een likje vet ‘zuigend’ in.
Het is niet de eerste keer dat hij dat probleem had met repro onderdelen.
Nu trachten originele Bosch rubbers te vinden, of van een andere constructeur die nog D jetronic parts aanbiedt (Mercedes?).
Benzineleiding, collector, bol en kachelhuis is teruggeplaatst want de rest van de klus wordt alsnog uitbesteed aan hem.
Motorsteunen zal hij beoordelen als de motor weer draait.
Tevens worden bougiekabels, bobine, kabelboom IE aan de injecteursvervangen, het wordt er alleen maar beter op.
En nu heeeeel kritisch zijn waar ik de spullen koop! Bij deze leverancier (de naam vernoem ik liever niet) zien ze mij niet meer terug.