Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tien jaar geleden had ik een Xant van het eerste uur: GP-PZ-27, een donkerblauwe ‘93 1.8 SX (8 kleps).
Bijzonder fijne auto, kocht haar van de Cit-dealer als ex-lease met 158K op de klok.
ruim 3 jaar later ingeruild op een DSuper (‘la Dame Blanche’, nog steeds in bezit..), toen stond er 232K op de teller.
In tussentijd een AX (‘Pino’) type I uit ‘87 en een CX 20RE-met-TRS-motor in Brun Maya (‘Maya’) uit ‘86 gehad…en weer afscheid van genomen
Nu, 2015, ben ik de 2e eigenaar van 91-HG-FZ; een steenrode 1.8 16V “Millesime”..
Bollen waren plat, dus meteen maar gevuld/ vervangen.
Koppeling moet nog, heb ik al in huis (Valeo uiteraard)..
Temperatuurmeter geeft 75 graden aan, terwijl 90 normaal zou moeten zijn.
Stationair loopt de motor ook wat hoog (900 tpm), en wat vrij irritant is: ze zakt bij gaslos eerst naar 1250 tpm voordat ze verder doorzakt naar 900 (of ze pendelt).
Hierdoor is remmen op de motor nauwelijks te doen…
Temperatuurvoelertje kapot??
Raammotor bijrijderskant weigert ook dienst, schakelaar is goed…
Ach ja: de prijs was goed..
Jammer dat in zo’n geval persoonsgegevens beschermd zijn; ik had graag contact gehad met de vorige (1e) eigenaar om te vernemen wat hij aan problemen heeft gehad en heeft laten uitvoeren..
Tsja..
‘Spirit of avant-garde’
Om wat tips te geven, die temperatuur hoeft niet perse zo hoog te zijn.
Mijn Xantia 2.0 16v wordt alleen bij hoge temperaturen of in de file 90 graden, bij normaal gebruik 75 tot 80 graden.
Voor het probleem met het toerental zou ik de stappenmotor van het gasklephuis eens schoonmaken, en zien of dat soelaas bied.
Succes en veel veilige kilometers natuurlijk!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Intussen wat centjes en wat nieuwe onderdelen in de auto gepompd.
Jaja; voor hetzelfde geld had ik misschien een betere, maar nu weet ik zéker dat alles goed en pas gedaan is.
- nieuwe Valeo koppeling gemonteerd, wát een verschil..,
- meteen stappenmotor schoongemaakt…weg dat gependel,
- bollen opnieuw laten afvullen cq vernieuwen…het is weer een Citroën en geen VW-gestuiter meer,
- deurslotje vervangen zodat CV overal weer werkt en,
- deurdraadjes gesoldeerd zodat ook de bijrijdersraambediening weer werkt.
TOP!
Nu nog een Parrotje erin en dan gewoon gaan.
75~80 graden C is gewoon goed voor deze motoren, aircootje werkt prima.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Heb je foto’s van de auto? Ben benieuwd want diep in mijn hart zou ik er wel weer 1 willen hebben.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De laatste tijd ontwikkelt zich iets vaags; ‘s morgens of na een tijd geparkeerd heb ik geen remdruk..
Als ik instap en de motor in vrij zet om te starten moet ik meteen de handrem aantrekken anders rolt madam weg.
Op de rem trappen heeft dan geen zin; er gebeurt niks.
Ook duurt het langer voordat ‘het rode licht’ uitgaat, ik heb wel weer remdruk zodra de motor start..?!
Ze moet eerst weer opstijgen, hoewel dit een serie II is met anti-zink..?
Bollen zijn in 2015 gevuld en/of vervangen, toch vrees ik dat de accumulatorbol bij de regelaar dôd is…
Sturen gaat vlak na starten ook zwaarder, maar dat kan ook verbeelding zijn.
Antizinkbol en/of -kleppen kapot of vervuild of toch de eerder genoemde bol?
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Als het alleen het anti-inzaksysteem was geweest had je geen remproblemen gehad, dus dat lijkt me niet. Ik zou het inderdaad in de voorraadbol zoeken. Als die destijds gevuld is is hij misschien geploft? Zoiets schijnt heel af en toe te gebeuren…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Sodeju zeg…wat een keuze;
Welke heb ik nou nodig; 70, 45, 55 of 60 bar?
Ik zou zelf zeggen; hoe hoger hoe beter….toch?
Hbase heeft het over een standaardbol (75011) voor bx-cx-ds-xantia en alle modellen zonder Activa of Hydractive..
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Citroën heeft een voorgeschreven druk voor alle bollen, dus je kunt vast wel ergens opzoeken hoeveel druk de voorraadbol van je Xantia hoort te hebben. Ik weet het uit mijn hoofd niet.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
In mijn engelstalige Haynes voor de 1993-1998 modellen (die van mij is van juni 2001;91-HG-FZ) wordt met geen woord gerept over de diverse boldrukken..
Dus als jij meer weet…
Grappig ook dat volgens Hbase alle voorraadbollen van dezelfde druk zijn; 62 bar (want hetzelfde nummer 75011).
95666763 is het officiële vervangingsnummer.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik blijf Haynes persoonlijk een wat overgewaardeerd boekje vinden…
http://veerbollen.eu/veerbollen/?model=Xantia&type=Berline+Non-Hydractive&fuel=Benzine&engine=1.8i+16v
62 bar denk ik?
EDIT: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=7&t=2338&hilit=voorraadbol
Ja dus.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Bolletje besteld…we sulle sien
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Mijn Xm heeft ook geen remdruk bij het starten, precies hetzelfde als bij jouw Xantia. Ik heb begrepen dat dat normaal is. Al mijn bollen zijn net gevuld, maakt niks uit, gewoon starten met de handrem er op is het advies.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik heb gewoon remdruk bij het starten volgens mij, maar dat zal ik eerdaags wel eens checken. Erg veel zal het niet zijn inderdaad, en het hangt er ook van af hoe lang hij niet heeft gelopen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
En als je voorraadbol af is dan hoor je de HD pomp vaak tikken, zo niet, niks aan de hand met je voorraadbol.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb altijd rem-(lees; rest-)druk gehad bij een koude start, zelfs in mijn CX..
Uiteraard is dat afhankelijk van hoe lang de auto stilstaat, maar het is raar dat als de auto slechts twee/ drie uur geparkeerd staat ik totaal geen remdruk heb en de auto na starten eerst weer op moet stijgen.
In mijn DSuper en CX was het ook niet zo erg.
Zoals al aangegeven; er is een nieuwe bol onderweg..
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Mijn buurman heeft ooit een Xantia gehad die vlak na de start de eerste paar seconden niet wilde remmen. Een nieuwe voorraadbol monteren hielp helaas niet. Pas nadat de anti-zink bol was vervangen waren de problemen opgelost!