Ik heb hier een xantia uit 98 ofzo, een type 2 zover ik begrijp.
Deze had wat airco gedoe maar das opgelost en ik heb weer een koelkast aan boord.
Wat ik wel moet fixen is de ventilator. Deze kan nu enkel nog draaien op de minimale en maximale stand, oftewel de weerstand op de ventilator moeten vervangen worden.
Nu begreep ik dat je deze los kunt bestellen bij Conrad ofzo, de weerstanden zodat je die erop kunt solderen ter vervanging.
Weet iemand welke weerstanden ik daarvoor moet bestellen ?
Alternatief is een weerstand unit lid die je weer op de ventilator kunt schroeven. Die is echter een stuk duurder dus wilde het eerst zo proberen.
Iemand die mij hier verder mee kan helpen ?
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gompy, het zijn transistoren, geen weerstanden. Het type staat altijd op de transistor, als je dan zoekt bij Conrad kun je ze vinden, zo niet, dan googelen op het type en dan moet je een vervangend exemplaar vinden. Als je er niet uitkomt zet het type dan maar op het forum, zoek ik wel een vervangend type voor je.
Ha Ed,
Dat zou top zijn. Ben een leek op electro gebied en probeer dus braaf te doen wat ze in een topic aangeven dat er moet gebeuren
Na wat leeswerk kwam ik dus optie van het weerstand vervangen die op de kachelmotor zelf zitten. Prachtig howto topic gevonden waar dat helemaal in staat.
Ik doe ook maar de aanname dat als ik die dingen vervang het probleem is opgelost en alle snelheden weer beschikbaar zijn met de ventilator ipv alleen minimal of maximaal.
Althans, ik doe de aanname dat het m in de weerstandjes zit nav wat andere topics
oa deze waar de how to staat die ik zou willen volgen
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=14&t=15231
Echter… die weerstandjes…. welke zijn dat nu ? Bij Conrad kom ik iets tegen maar geen idee of dat de juiste zijn.
In het how to topic staat op de foto MJ11015G en op de foto daarvan zie ik op die weerstand mj11015g bm1019mex
Conrad geeft echter mj11015 en laat de g weg….
Aangezien ik qua Electronica er echt geen kaas van heb gegeten weet ik niet wat ik nu moet hebben. Een lettertje kan een wezenlijk verschil maken denk ik….
Ik heb ook bij reichelt zitten kijken, die naam kwam ik ergens in het forum tegen… daar ook geen MJ11015G
Maar MJ11015 of de MJ11015 ONS
Overigens is en blijft het hopen dat het probleem hierdoor komt en dus met de nieuwe soldeer dingen goedkoop is opgelost en dat op mijn ventilator ook die code staat…
Ik denk dat ik deze moet hebben maar ben er niet zeker van…
https://www.reichelt.de/index.html?ACTION=3;ARTICLE=51101;SEARCH=mj11015
Op het getoonde ding staat verder ook geen type wat ik apart vind. Hoop dat er toch straks te zien is wat boven en onder is enzo
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
De G versie is een loodvrije uitvoering van de versie zonder G. Beide zijn dus bruikbaar.
Als je googelt op MJ11015 vind je wel een pdf bestand datasheet, daar kun je het in lezen. Maar beide transistoren voldoen dus, met en zonder G.
Voor de zekerheid een beetje koelpasta erbij bestellen is handig, deze zorgt voor de geleiding van de warmte van de transistor zodat die niet oververhit raakt. Een heel dun laagje is voldoende, misschien zit er nog wel genoeg tussen / op de oude transistoren.
Je link werkt niet maar als ik bij deze winkel op MJ11015 zoek krijg ik de goede in beeld.
Je kunt ze maar op 1 manier monteren dus dat komt wel goed. Een beetje elektronica zaak in Utrecht moet ze ook kunnen leveren als je dat beter past.
Ik wil je wel helpen maar je woont iets te ver weg om heen te rijden…..
Ik krijg er dan twee in beeld
De “mj11015” en de “mj11015 ons”
Als ik ze met elkaar vergelijk Krijg ik dit te zien. , link verrekt het ...en kan geen plaatje posten
Conrad geeft me deze
https://www.conrad.nl/nl/on-semiconductor-mj11015g-transistor-bjt-discreet-to-3-1-151333.html
Het liefst bestel ik bij Conrad , Nederlands enzo, is dat de juiste ?
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
ONS verwijst naar de fabrikant, niets van de code aantrekken.
Die van Conrad is prima, die andere twee ook.
https://www.conrad.nl/nl/gelid-gc-extreme-1-g-koelpasta-85-wmk-1-g-283454.html
Deze koelpasta voldoet ook, kun je heeeeeeeeeeel veel transistoren mee monteren, denk er aan, niet te veel, dan werkt het middel erger dan de kwaal
OK, thnx!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Die koelpasta moet je op zo’n manier doseren dat het zich net over de hele transistor verspreidt, en het laagje moet zo dun mogelijk zijn. Als je ooit aan computers hebt gesleuteld weet je dat misschien. Dat verspreiden kun je eventueel voordat je hem monteert met een oud pasje oid doen. De oude koelpasta hergebruiken raad ik niet echt aan, want dat spul wordt er door de jaren heen niet beter op.
Terzijde: Ik ben ivm mijn huidige plannen stiekem wel benieuwd wat er met je airco aan de hand was . Kun je dat (evt via PM) laten weten?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik sluit me bij Feije aan
Dat van die pasta weet ik ja, idd van computer tijdperk enzo , zo dun mogelijk. Enige waar ik hopelijk uit kom is wat de boven en onderkant is.
Wat is /was er aan de hand…
Twee dingen, als ik de airco inschakelde hoorde je een rottig , malend, geluid. Of er lagers aan gort gingen. Dat hoorde je echter alleen IN de auto maar niet onder de motorkap, pomp sloeg wel zonder probleem aan en dat rot geluid hing aan het toerental van de motor.
Beetje rondvragen gaf het advies om te vullen. De garage die het voor me deed was van mening dat hetlager van de pomp aan gort was. Een Johan oldenhage gaf aan dat m dat erg sterk leek want dat kwam zelden voor. Hij gaf ook aan, vullen want je hoort de vloeistof die te laag is.
Idd opgeloste heb weer koelkast,
Maar
Puntje twee…
Ik heb een handmatige airco. Ik stel de temp in en zet de fan op auto en dan doet dat ding zijn werk. Als het erg warm is in de auto zal de fan dus maximaal draaien om de temp omlaag te krijgen. Dat deed het ding eerst ook maar nu niet meer. In auto stand is er wel een lichte uitstroom voelbaar dus er draait wel iets daar.
Dat is echter niet genoeg dus moet ik de fan handmatig op max zetten om te koelen.
Kortom, ik kan nu de fan handmatig op minimaal zetten en op maximaal. .
Het probleem zit m daar tussen je. Als ik de minimaal en maximaal stand verlaat voor halve kracht lid dan doet de fan niks meer. De automatische fan stand kan dus ook niks.
Na wat leeswerk hier en daar kom ik tot de conclusie, hopelijk de juiste, dat de weerstand kapot is en bij een airco uitvoering zit die op de fan zelf. Bij een aircoloze zit er een aparte weerstand, de egel noemen ze dat ding geloof ik.
Die weerstand dingen zitten op een koelblok element. In het linkje dat ik gaf zie je hoe die weerstandjes vervangen moeten worden. En dan zou het weer moeten werken.
Die weerstandjes kosten max 10 euro, een nieuwe unit geloof ik iets van 80 of ik probeer voor meer een nieuwe fan te zoeken…
Mijn idee is om eerst die goedkope weerstand optie te proberen. Als dat lukt ben ik goedkoop uit en zal het langer goedmaak dan die andere duurdere opties.
Ik heb even gedacht dat het probleem in het temperatuur sensortje zat die de fan automatisch aanstuurt, maar dan zou ik met handmatige bediening g geen probleem hebben…
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik denk dat je de juiste conclusie getrokken hebt . Ik ben van plan airco in mijn eigen Xantia te zetten, dus ik dacht dat er misschien ook puntjes voor mij tussen zitten om op te letten. Die kacheltransistors zijn daar wel ééntje van inderdaad, maar ik kom er vanzelf achter of die werken . Een kachelmotor is nog wel te demonteren als alles alweer in elkaar zit. De pomp maakte geen rare geluiden toen ik hem testte.
Tot zover mijn kaping van dit draadje .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kunt ook de hele unit vervangen. Daar zitten de transistoren dus al op.
https://www.banggood.com/Heater-Fan-Blower-Resistor-for-Citroen-Saxo-Berlingo-Xantia-Xsara-p-91911.html
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hahaha, kost een tientje je gaat je bijna afvragen waarom we nog dingen willen repareren….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daarom! Ik heb hem destijds gerepareerd. Niet dat ik daar spijt van heb, maar toch…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.