Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, mijn Xantia draait ook 3700rpm op de snelweg maar die motor hoor je echt niet. Dat heeft dan wel weer met vrij veel windgeruis te maken denk ik, maar zoiets valt en staat in mijn (bescheiden) ervaring bij goede isolatie…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Gezien ons budget, gaan we denk ik toch maar voor een eerste generatie hatchback. Welke motor bij deze versie het meest betrouwbaar? Of toch maar doorsparen?
Toen ik aan zoeken was kon ik ook niks vinden, soms moet je geduld hebben.
Weet niet of het mag, maar heb die van mij via Autobedrijf G.J. Polman uit Elst, misschien dat je daar eens navraag kunt doen. Die importeert ook zelf vanuit Belgie.
waterman schreef:Die 120 pk VTI motor heeft ook z’n problemen he… en met handbak maakt ie een boel toeren op de snelweg bij 130
Wat voor problemen heeft die 120pk 1.6 VTI precies?
(ik heb de kosten die ik tot nu toe aan mijn C4 gehad heb even op een rijtje gezet en ben rustig eens aan het rond neuzen voor wat anders, een C4 II 1.6 VTI is een optie)
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik stel voor dat je de zoekfunctie even gebruikt
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik vind voornamelijk problemen over olieverbruik en over problemen met wagens die op LPG lopen… Dat valt me alles mee, vandaar mijn vraag.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
nou, vooruit dan maar, nog één keer:
- uitrekkende kettingen vanaf ca 120.000 km
- storingen aan de nokkenasverstelventielen
- vervuiling van zuigerveren en het vastkoeken daardoor
- olieverbuik
- vriesplug gaat lek, koelvloeistof in de olie
- slecht lopen door electronisch gedoe
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Misschien zit ik op het zelfde punt als FastFred. Ook ik kijk een beetje om mij heen naar wat er verder is op auto gebied.
Als je naar Citroën’s kijkt is de vti motor nogal onvermijdelijk, een hele generatie auto’s is er mee uitgerust. We hebben een 207 met 1.6vti in de familie en die heeft in 8 jaar tijd nog geen enkel probleem gehad. Maar die is ook nog niet over de 100dkm heen.
Op dit moment weet ik eigenlijk niet wat ik een goede opvolger zou vinden. De cactus vind ik wel wat maar die is nog te duur helaas. De c4 II vind ik eigenlijk een tikje saai.
Misschien laat ik mijn c4 maar weer fixen.
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik wil wel een kleine voetnoot aanbrengen bij de lijst van gebreken aan de THP’s en VTi’s. Een groot deel van de vervuiling en bijbehorend olieverbruik is veroorzaakt door niet tijdig onderhoud of het toepassen van niet voorgeschreven smeermiddelen. Ook zijn er modificaties geweest die een deel van de problemen (onder andere de ketting en kettingspanner) hebben verminderd.
Ja, de motoren hebben zo hun problemen, maar dit zijn problemen die andere fabrikanten ook hebben. Het is dus niet zo dat PSA een minderwaardig product maakt, of dat je gegarandeerd problemen zult ondervinden. Overigens gaan de driecilinders ook stuk: het is inherent aan de ontwikkeling van nieuwe motoren en motortechnieken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Is die vervuiling aan de zuigerveren niet toe te wijzen aan olieverbruik (roetafzetting enzo, de kleppen van de eerste Smart Fortwo konden daar ook niet tegen, olieverbruik was op den duur een klep die niet meer lekker sloot > motortje op 2 cilinders).
Verkeerde olie of niet tijdig vervangen = olieverbruik, olieverbruik = vervuiling. Denk ik?
Zelfde probleem als Hendrik hier overigens, ik vind de C4 II maar een saai ding. Maar he, dan mag ik in ieder geval mee naar de Harz, Yuri fixed ‘m wel weer als ie gaat staan En hij zal een stuk goedkoper rijden dan de huidige C4.
Ik wil nog even geen details kwijt, maar als het met deze auto in dit tempo doorgaat heb ik rond december het aankoopbedrag uitgegeven aan onderhoud en reparaties, in 2,5 jaar tijd.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Vervuiling zal eerder te wijten zijn aan bijvullen met goedkope olie, te lang doorrijden met verouderde olie (als je veel korte stukken rijdt is de olie lang lang voor de interval slecht geworden), korte stukken rijden waardoor de bedrijfstemperatuur niet bereikt wordt, de egr waardoor uitlaatgassen teruggevoerd worden, dat soort factoren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FastFred schreef:Maar he, dan mag ik in ieder geval mee naar de Harz, Yuri fixed ‘m wel weer als ie gaat staan
nee hoor, die gaat ODK naar de dealer daar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
2d schreef:Vervuiling zal eerder te wijten zijn aan bijvullen met goedkope olie, te lang doorrijden met verouderde olie (als je veel korte stukken rijdt is de olie lang lang voor de interval slecht geworden), korte stukken rijden waardoor de bedrijfstemperatuur niet bereikt wordt, de egr waardoor uitlaatgassen teruggevoerd worden, dat soort factoren.
Dat is dus wat ik zei…
Wat wordt er verstaan onder korte stukken rijden vraag ik me dan altijd af. Ik rij dagelijks 2x 13km naar m’n werk en weer terug.
In de zomer zal dat wel goed komen, maar in de winter vraag ik me af of de motor en voornamelijk de olie warm genoeg wordt.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat zou ik zeker typeren met ‘korte stukken’, tenzij daar een wekelijkse langere rit (van minimaal 50 kilometer) tegenover staat.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik ga in het weekend gewoon voor de fun wel eens een rondje rijden, of dat 50km is weet ik niet.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon