Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Moet minimaal elk jaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat klopt niet, volgens het onderhoudsboekje is het 30.000 km of 24 maanden onder normale omstandigheden.
Pas bij zware omstandigheden wordt dit 20.000 km of 12 maanden.
Gezien de gevoeligheid van de EP4/EP6-motoren voor oudere olie wordt geadviseerd om elke 15.000 km of 24 maanden te verversen.
Dat doe je overigens niet door het carter leeg te zuigen, maar door dat af te tappen bij een motor die volledig op bedrijfstemperatuur is.
Alleen in dat geval komt er het maximale aan oude olie uit.
Sludge ontstaat trouwens niet door verouderde olie, maar wordt gevormd door de combinatie van olie- en waterdamp.
Juist bij motoren die slechts korte afstanden afleggen en dus niet of slechts kortstondig op bedrijfstemperatuur draaien.
De EP6 in onze C3 Picasso heeft er ook enige last van, ook al is de enkele woon/werk-rit 16 km.
Pas na 2 x 1000 km op 1 dag was de motor brandschoon onder het kleppendeksel.
Ik adviseer jou dan ook om eens een behoorlijk langere rit te maken, bij voorkeur op snelwegsnelheid.
Bijvoorbeeld een rondje IJsselmeer o.i.d.
Je zal dan ook merken dat de motor beter gaat lopen en zuiniger wordt.
En laat ‘m gewoon staan voor de ritjes van een paar km, tenzij het echt niet anders kan.
Ook weet ik niet waar jouw garage de wijsheid vandaan heeft, maar er zitten geen 3 nokkenassensoren in dit blok.
Wel zitten er 2 (inlaat- en uilaatnokkenas), maar ook 2 nokkenasstellers (inlaat- en uitlaatnokkenas) en 1 nokkenasstelmotor (alleen inlaatnokkenas).
De nokkenassensor zit ook niet tegen de nokkenas aan, maar met een spleet er net boven.
En als die spleet vol loopt met sludge kan het inderdaad zo zijn dat de sensor de nokkenas niet ziet, wat tot een foutmelding kan leiden.
Samengevat, doe jouw motor eens een plezier en laat ‘m eens lekker werken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Onderhoudsboekjes zijn ook niet heilig, beste advies is minimaal ieder jaar de olie+filter te verversen! Als je veel rondjes om de kerk rijdt zou ik adviseren ook een motorflush uitvoeren want Korte ritjes en een motor die niet op bedrijfstemperatuur komt zijn killing voor de levensduur.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Voor het rondje om de kerk zou ik een goede fiets kopen!
Wat een interne reiniging betreft adviseer ik een carbon cleaning te laten uitvoeren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Die fiets wordt blijkbaar niet gebruikt als ik de postings goed begrijp Carbon cleaning is zeker een goede aanvulling. Toch naast dit ieder jaar verse olie + filter is al een heel gezonde basis.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Voor de geïnteresseerden, de storing is niet meer teruggekomen, ik heb nog een paar
keer sludge uit de vuldop gehaald en dat bleef daarna ook weg, ondanks de korte ritjes.
De typisch tik die in de motor zat, al vanaf toen ik hem kocht, is nog steeds weg en het toegenomen
vermogen is ook gebleven. :
Waardoor dat komt weet ik ook niet.
Op jullie advies rijd ik nu iedere week 3 keer om de kerk…
(Ik wacht overigens nog steeds op mijn geld voor de teruggestuurde sensor.
De verkoper verdenkt mij ervan dat ik de oude sensor heb teruggestuurd, want de productiedatum
ligt in 2006, tja, gewoon erg lang in het magazijn gelegen bij Bosch.
Ook omdat de sensor licht naar spruitstuk ruikt (1 minuut er in gezeten).)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ries schreef:De typisch tik die in de motor zat, al vanaf toen ik hem kocht, is nog steeds weg en het toegenomen
vermogen is ook gebleven. :
Waardoor dat komt weet ik ook niet.
Die tik wordt veroorzaakt door 1 of meerdere hydraulische klepstoters.
Bij gebruik van niet de juiste motorolie vult deze zich niet goed, waardoor de klepspeling te groot is.
Een vermogensverlies is hierdoor ook te verklaren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ries schreef:
(Ik wacht overigens nog steeds op mijn geld voor de teruggestuurde sensor.
De verkoper verdenkt mij ervan dat ik de oude sensor heb teruggestuurd, want de productiedatum
ligt in 2006, tja, gewoon erg lang in het magazijn gelegen bij Bosch.
Ook omdat de sensor licht naar spruitstuk ruikt (1 minuut er in gezeten).)
ja, maar dat snap ik wel. 11 jaar op de plank is wel lang en ja, gemonteerd geweest is gemonteerd geweest. Ik nam elektronische onderdelen ook nooit terug als ze uit de originele verpakking waren geweest en gebruikt waren. Ook in 1 seconde kan iets stuk gaan hé...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
precies, en juist met elektronische onderdelen. Als de oorzaak van frituren van het te vervangen componentje niet is weggenomen, is de nieuwe ook snel hemelen….
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:Ries schreef:De typisch tik die in de motor zat, al vanaf toen ik hem kocht, is nog steeds weg en het toegenomen
vermogen is ook gebleven. :
Waardoor dat komt weet ik ook niet.Die tik wordt veroorzaakt door 1 of meerdere hydraulische klepstoters.
Bij gebruik van niet de juiste motorolie vult deze zich niet goed, waardoor de klepspeling te groot is.
Een vermogensverlies is hierdoor ook te verklaren.
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan, maar de tik zat er al in toen ik de auto kocht in 2013.
Hij kwam vers van de garage en er zat hagelnieuwe olie in en de juiste ook nog (Total Ineo 5W30),
dus dan kun je dat wegstrepen lijkt me.
De monteur vond het normaal klinken toen, want ik attendeerde hem er al op.
En de tik ging al weg voordat ik er nieuwe olie in had gegooid.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
waterman schreef:Ries schreef:
(Ik wacht overigens nog steeds op mijn geld voor de teruggestuurde sensor.
De verkoper verdenkt mij ervan dat ik de oude sensor heb teruggestuurd, want de productiedatum
ligt in 2006, tja, gewoon erg lang in het magazijn gelegen bij Bosch.
Ook omdat de sensor licht naar spruitstuk ruikt (1 minuut er in gezeten).)ja, maar dat snap ik wel. 11 jaar op de plank is wel lang en ja, gemonteerd geweest is gemonteerd geweest. Ik nam elektronische onderdelen ook nooit terug als ze uit de originele verpakking waren geweest en gebruikt waren. Ook in 1 seconde kan iets stuk gaan hé...
Nog even een opmerkelijke opmerking.
De sensor ligt dus bij Bosch, en ik moest maar wachten op wat de geleerden daar er van vonden.
Ik wachten en wachten en wachten..telkens mocht ik als eerste weer een mail sturen met de vraag of de geleerden er uit waren.
Neeee, we moesten beiden geduld uitoefenen.
Uiteindelijk ligt de sensor bij Bosch, die willen €25 voor de controle, en anders houden ze de sensor.
Ik ben dus nu de sensor kwijt èn mijn poen.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik kreeg iig wel een reactie…
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Je vraagt toch gewoon die sensor terug dan ? Je hebt er voor betaald. Betaal jij de verzendkosten. Je hebt Bosch geen opdracht gegeven voor onderzoek toch ?
Edit > als de leverancier eigenaarschap niet terug neemt (en dus geen geld retour) hadden ze nooit Bosch een onderzoek-opdracht mogen geven lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik heb hem enkele weken geleden dit geschreven: “Ik ben benieuwd of je inmiddels, na 4 maanden, al wat hebt vernomen van de specialisten van Bosch..”
En meneer van Greimberghe schrijft:
“Beste,
Het eerste wat Bosch doet is kijken of het onderdeel ongebruikt is.
Aangezien deze gemonteerd is geweest direct afgewezen.
Verder wordt daarna niet meer gekeken.”
Direct afgewezen dus!
Terwijl meneer aanvankelijk vertelde dat we beiden moesten wachten op de reactie van Bosch.
Daarna wordt het zoals gewoonlijk weer stil en moet ik zelf weer de mail aanslingeren om er weer wat uit te peuteren.
Hij wilde het zelf laten onderzoeken, want hij dacht dat ik de oude sensor retour had gestuurd.
Die eikol reageert doodleuk niet meer.
Dit is toch duidelijk?
Oh, ik zit dus voor niets te wachten op een reactie van u?
U zei dat we geduldig op de reactie van de geleerden van Bosch moesten wachten…
Het was al afgewezen dus?
Als dat zo is, dan wil hem wel terug.
groet,
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
En nog immer geen reactie van de internetshop..
Wat vinden jullie? Sta ik in mijn recht?