Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
omdat ie beter afleesbaar is?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ik denk dat het “een beetje met de tijd mee” geevolueerd is (auto’s werden wat hoekiger in de jaren 70) maar het is ook makkelijker te produceren.
Dat plastic was geloof ik niet zo duurzaam, werd vervangen door ijzeren delen. Goedkoper en makkelijker te maken als het simpel gevormd is.
Maar ik ben met je eens dat dat oude dashboard bij de 1e neus een hele mooie combinatie is.
Toch vond ik het klokwerk van het laatste dashboard destijds best cool als puber.
Vooral die dikke toerenteller…
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het eerste DS-dashboard is heel bijzonder en erg mooi, maar ik moet zeggen dat ik de rust en eenvoud van de ID-dashboards eigenlijk minstens net zo aangenaam vind:
De Slough-versie in in z’n geheel eigen Britse stijl zelfs eigenlijk gewoon chique:
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat allereerste dashboard van de ds19 was idd niet duurzaam. De delen trokken snel krom, braken af en de pasvorm was matig. Ik denk dat dat één van de redenen was om er in ‘61 mee te nokken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik heb nu een paar 1ste dashboards bekeken en de kieren zijn elke keer anders, dus ik geloof graag dat het allemaal niet perfect was. En als engineer (ja, ik ben het allebei ) snap ik ook nog wel dat het 3e dashboard veel praktischer te maken is. Maar de DS is nu juist een auto die niet vanuit de ratio ontworpen is en dat laatste dashboard vind ik niet in de geest van het oorspronkelijke ontwerp. Dit in tegenstelling tot de 3e neus, die ik juist weer een logische vooruitgang vind en ook vind passen bij het oorspronkelijke, innovatieve karakter van de DS.
Eigenlijk zijn alle dashboards mooi, behalve de laatste.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
boeman schreef:Maar de DS is nu juist een auto die niet vanuit de ratio ontworpen is[...]
Dat ben ik niet met je eens. De DS is m.i. juist bijzonder rationeel ontworpen. Er zijn heel veel tradities overboord gezet omdat er rationeel beschouwd betere oplossingen mogelijk waren.
Fuseepennen náást het hart van het wiel waren in 1955 heel gewoon, maar de DS had de fuseelijn keurig door het hart van het wiel lopen. Bij Citroën hadden ze prima in de gaten dat een auto op een los chassis qua ontwerp veel nadelen had ten opzichte van een zelfdragende koets, maar dat een zelfdragende koets kwetsbaar was voor kleine schades, dus heeft men een spaceframe opgetuigd met losse panelen (ik ben benieuwd in hoeverre dat door Lefèbvre’s achtergrond bij Avions Voisin beïnvloed is. Volgens mij kun je een DS net zo goed met gedoopte linnen bespannen). Een DS is voorzien van een veersysteem dat op pure logica in ongeveer alle opzichten beter is dan wat gedurende de hele productieperiode van de DS als alternatief beschikbaar was en dat je er dan ook je besturing en versnellingsbak aan hangt was helemaal niet zo ver gezocht (ook hier weer invloeden uit de vliegtuigindustrie, schat ik in). Plastic dak? Houdt het zwaartepunt laag. Druppelvorm? Was toen algemeen geaccepteerd als de best mogelijke stroomlijnvorm.
En dan zijn er nog details waar we over kunnen discussiëren: de knipperlichten achterop de Berline bijvoorbeeld zijn natuurlijk prachtig duidelijk, maar of dat er bij verzonnen is nadat ze er eigenlijk een lelijke knik in de daklijn mee wilden verbergen durf ik niet te zeggen. Zelfde geldt voor het éénspaaks stuur. Was dat gewoon mooi of is het ook echt praktisch omdat je zicht op de tellers onbelemmerd is en wordt je ook werkelijk niet meer door je stuurkolom gespietst in een frontale aanrijding? Ik ga ‘t niet proberen.
Ik snap wel dat de DS als rijdende kunst wordt beschouwd, maar ik verwacht dat er veel meer ratio dan gevoel achter het ontwerp van de DS zit. Op die manier bekeken kun je het derde dashboard makkelijk als het beste DS dashboard beschouwen, maar ja: het is gewoon niet zo mooi uitgevallen als de rest van de auto.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Je hebt gelijk, er zitten heel veel prachtige oplossingen in de DS. Ik had moeten schrijven
“Maar de DS is nu juist een auto die niet *alleen* vanuit de ratio ontworpen is”
Ik haal in mijn werk als ontwerper, werkend op het scheidsvlak tussen design en engineering, vaak het voorbeeld van de DS aan. Het één kan niet zonder het ander. Was het alleen maar een mooie auto geweest zonder alle noviteiten, dan was hij veel sneller in de vergetelheid geraakt. En was het een vierkante doos geweest met innovatieve techniek, dan had niemand de auto gekocht.
Vanuit dat standpunt blijf ik erbij dat het laatste dashboard niet mooi is. Teveel vanuit de ratio (engineering, betrouwbaarheid, kosten) en te weinig vanuit emotie (design). Gelukkig zit het aan de binnenkant en kijk ik er alleen tegen aan tijdens het rijden. Al het positieve commentaar betreft de buitenkant en eerlijk is eerlijk, er zijn genoeg passagiers die het niet met mij eens zijn en ook het laatste dashboard mooi vinden.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik vind het derde dashboard ten opzichte van andere eigenlijk ook alleen maar mooi omdat er nou eenmaal geen andere in m’n DS zit maar ik ben wel zo gek geweest om bewust de tellerbak uit de sloper (modeljaar ‘72) in te bouwen in plaats van de verder gewoon intacte tellerbak van de Pallas zelf (modeljaar ‘74) omdat ik de grens trek bij het verdwijnen van het schijfje uit de snelheidsmeter. Daarna zijn de klokken zo gewoon…
Overigens: dat het dashboard aan de binnenkant zit betekent eigenlijk júist dat het mooi moet zijn. De buitenkant, daar kijkt een ander tegenaan. Lekker belangrijk. Maar de binnenkant, daar zit je zélf mee
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Laten we vooral niet vergeten dat Citroën ook nog iets deed als “marktonderzoek”... de klant wilde gewoon steeds meer controlelampjes, een toerenteller, er moesten symbolen op schakelaars komen enz enz enz… u vraagt, wij draaien. Ergo: het laatste dash…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Mooi of niet mooi, niet of wel functioneel, ‘t was in die jaren dat DS bestaan heeft een zeer aparte auto.
Ik heb de auto beleefd vanaf mijn geboorte als kind,tiener op de achterbank en voorzetel genoten van deze Godin, alsook enkele gereden waaronder de goddelijke Pallas.
Heb alle modellen zien passeren in de garage, (toonzaal vanaf de 2e neus) en alle op de auto(sloop)hof.
Dat waren tijden, nu heb ik alleen nog die herinneringen, van 4 prachtige DS Pallas als Demo waarvan 3 met ‘t laatste dashboard en 1 met ‘t 2e tweekleurige en leder interieur.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Tijd om terug een DS aan te schaffen vtske
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Ik rij momenteel nog te graag met ‘t moderne spul.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik bekijk de verschillen tussen een eerst neus dash en laatste dash toch iets breder, namelijk het gehele interieur.
Qua vorm heeft zo’n vroeg dash een mooie uitstraling. Maar de rest van het interieur vind ik wel minder. Eenvoudige stoffen interieur en eenvoudige stoelen. Plastic achtige dorpel bekleding, vloerbekleding stelt ook niet veel voor. Plastic handgrepen en raamslingers, deel beklede deurpanelen. Soms niet eens een match met de rest van de bekleding.
Het heeft natuurlijk allemaal zijn eigen charme, en dat maakt het ook wel weer leuk.
Maar…
Wat mij betreft een hele revolutie naar de laatste generatie Pallassen. Mijn favoriet is met tabac leder.
Dan krijg je zachte lederen stoelen zelfs in hoogte verstelbaar, met bijpassende deurpanelen die de gehele deur bedekken. Veel meer 1 geheel, wat mij betreft. Bij het instappen zie je RVS dorpellijsten en een zacht tapijt wat qua kleur matched op de vloer ook nog eens van dikke isolatie is voorzien. Diverse delen zijn versiert met RVS lijstjes. De handgrepen en raamslingers verchroomd voor extra luxe uitstraling. Zelfs de voetpedalen zijn voorzien van RVS delen. Het stuur komt wat steviger over.
Zeg nou zelf, dit vraagt toch: kom maar fijn lekker binnen zitten?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, maar wacht even. Je kunt een basis ds19 of kale ID19 of Dspecial niet vergelijken met een opgesmukte pallas. Dat is appels met peren vergelijken!Ik zelf vind kaal heel mooi, het geeft de pure vorm weer die Bertoni én Opron kenmerken. Sierlijsten, chroom, rvs en leer leiden af van de pure en functionele vorm.
DS Pallas is niét de DS die Bertoni voor ogen had. Net als dat Opron sierlijsten op de CX verafschuwde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vergelijk een DS19 eerst neus (toen het topmodel) met een laatste generatie top model. Lijkt me geen gekke vergelijking, is meer de evolutie van het model.
De buitenkant kan kaal heel mooi zijn, maar qua interieur vind ik juist een Pallas rustiger omdat de deurpanelen doorlopen waardoor je niet diverse kleuren ziet. Overigens niet bij een Pallas met stof want dan is de bovenkant wit, wat soms erg druk toont.
Van Opron en de CX blijkt niet waar te zijn, dat heeft hij zelf bevestigd.