Hallo,
Twee vraagstukken over hetzelfde onderwerp: remblok op schijfrem (DS bj. 1974)
Afdruk in remklauw
ik kwam bij toeval achter dat de aluminium remvoeringhouder een afdruk geeft op de remklauw.
Zichtbaar en voelbaar is een kleine verdieping op de contactvlakken.
Ik zie geen slijtage op de remvoeringhouder zelf (Dit kan ook over vele jaren gebuik zijn gekomen, maar nooit is opgevallen)
Deze afdruk lijkt me niet wenselijk, omdat dit een restrictie kan geven in de bewegingsvrijheid van de remblokken richting de remschijf.
Alleen hoe kan dit ontstaan, en hoe is het te voorkomen?
Beetje vet op de contactvlakken,of juist niet i.v.m. aantrekking vuil.
Tot nu toe altijd droog gemonteerd
Losse remvoering
Tevens was 1 van de vier remvoeringen losgekomen van de aluminium remvoeringhouder.
Wat kan hier de oorzaak zijn, slechte fabricage.
De blokken zelf zijn maar paar jaar oud, en weinig gebuikt.
Ik ga een nieuwe set blokken terugplaatsen, van een ander fabricaat.
Ik smeer een dun laagje keramisch vet (hittebestendig) bij montage op het pasvlak van het remvoeringhouder met de remzuiger met, om slijtage en trillen te voorkomen tussen remzuiger en remblok.
Er gaat niets boven…...
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja de afdruk hoort niet. Ik heb het nooit gezien eigenlijk maar de internationale SM community had er ook een tread over.
Ik zou een andere remklauw zoeken en monteren.
Ik smeer de blokken in met kopervet zodat ze mooi glijden en niet piepen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ken het wel, die afdruk zie je wel vaker bij auto’s met een hoge kilometerstand. Het komt door het rammelen van (slecht passende) remblokken. Er zijn ook imitatieremblokken op de markt geweest die te ruim in de houder paste en gingen rammelen waardoor deze slijtage ontstond. Nieuwe remklauwen monteren is het advies.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste