Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Eerste verdachte….scheurtje in de vulpijp.
Ik heb gisteren inderdaad die resultaten gevonden op het forum. Helaas ontbreken de foto’s.
Gaat dat dan om de harde pijp bovenaan?
http://www.franzoesische-klassiker-shop.de/epages/63117739.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/63117739/Products/12004
Of om de rubber slang?
http://www.franzoesische-klassiker-shop.de/epages/63117739.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/63117739/Products/12003
Heb nog niet precies gekeken hoe dit in elkaar zit.. Constant regen
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Een viercilinder knalt of hoest eigenlijk nooit, zelfs niet als de timing flink verkeerd staat. Dat is een groot verschil met de eendblokken.
Als het blok constant ligt te schommelen dan doet een van de cilinders niet of nauwelijks mee. Als ie in schokjes schommelt dan slaat ie zo nu en dan een pootje over.
Heb je de elektrode-afstand van de bougies goed afgesteld? Daar zijn deze blokken nogal gevoelig voor. Liever iets te wijd dan te krap.
Heb je de pakkingen van het inlaatspruitstuk vervangen? Bij het minste of geringste beetje valse lucht heb je deze klachten ook.
Dat schokje bij constante snelheden rijden dat verdwijnt als je de choke iets aantrekt kan ook heel goed een verstopte sproeier of valse lucht zijn, b.v. langs een versleten as. Een maatje grotere sproeier in de eerste trap wil ook wel eens helpen.
Als je een Weber carburateur hebt, dan zit de stationairmengselschroef aan de linker kant. Hij steekt niet uit, zoals bij een eend, maar zit in een buisje. Als je het luchtfilterhuis eraf haalt kun je er een heel stuk makkelijker bij.
Als je een Solex carburateur hebt, dan zit de stationairmengselschroef aan de voorkant. Het kleine gaatje helemaal onderaan in de voet.
Ik gebruik het slangetje voor de econometer om het mengsel te controleren; slangetje van het potje en duim erop om af te sluiten. Gaat de motor duidelijk sneller lopen als je je duim eraf haalt? => te rijk. Gaat de motor duidelijk langzamer en/of onregelmatig lopen als het slangetje open is? => te arm. Gaat het toerental maar een fractie omhoog? => ok. Als het goed blijkt, check dan meteen ook even of het potje wel vacuum trekt.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of één cilinder met afwijkende compressie?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Maus schreef:Ik heb gisteren inderdaad die resultaten gevonden op het forum. Helaas ontbreken de foto’s.
Gaat dat dan om de harde pijp bovenaan?
http://www.franzoesische-klassiker-shop.de/epages/63117739.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/63117739/Products/12004Of om de rubber slang?
http://www.franzoesische-klassiker-shop.de/epages/63117739.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/63117739/Products/12003Heb nog niet precies gekeken hoe dit in elkaar zit.. Constant regen
Meestal is de vulpijp gescheurd op de plek waar de nozzle van de benzinepomp met tanken de vulhals raakt, aan de achterkant dus. Dit is nauwelijks te zien. Het achterlicht verwijderen en het luik in de zijwand van de kofferruimte. Met een looplamp erbij en goed gevoel in de vingers, is het euvel vaak wel te vinden. Ook de slangen van de tankontluchting kunnen gescheurd zijn m.n. onder de klemmen. Succes met zoeken.
Wat Wouter zegt over de motor zijn goede hulpmiddelen. Maar de basis moet zijn: een goed afgestelde ontsteking. Als die niet goed staat afgesteld, kun je prutsen wat je wilt, maar kom je nooit tot een goed resultaat.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Goede timing is natuurlijk belangrijk maar mijn ervaring is juist dat het (bij de 1299 met elektronische ontsteking) niet zo heel erg veel doet met de stationaire loop, behalve dan dat ie wat sneller of langzamer draait. Je merkt afwijkingen in timing vooral bij het rijden: staat ie te vroeg -> pingelen bij kracht leveren, staat ie te laat -> sloom reageren en minder kracht. Zodra afwijkende timing bokkig rijden veroorzaakt dan wijkt ie héél erg af en dat kan schadelijk zijn (detonatie), dus controleren kan beslist geen kwaad!
Bij schokkerig rijgedrag denk ik echter toch als eerste aan mengselverhouding en/of valse lucht. Oude benzine of een verstopt filtertje kan ook nog trouwens. En anders slechte elektrische contacten of een ontstekingsmodule of bobine die levensmoe is.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik zal de gehele ontsteking nalopen op contacten en tevens rotor/verdeler bekijken. Ook de bougies per stuk bekijken, dat had ik nog niet gedaan. Timing controleren ging volgens mij met flitslampje?
Tip van het vacuumslangetje ga ik ook proberen. Deze werkt overigens niet meer, zit wel aangesloten. Het lampje blijft aan.
Hopelijk morgen een beetje droog
Via de eendenclub bij toeval een doosje lampjes voor het dashboard gescoord, dat kan ik mooi even meepakken.
Helaas was de bandenboer dicht vandaag wegens vakantie, maandag weer open. Dan weet ik meer over de banden.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Voor het controleren en afstellen van de ontsteking heb je een toerenteller en een stoboscooplamp nodig. Zonder deze apparaten is zuiver afstellen niet mogelijk. Heb je deze apparaten niet en woon je in de buurt van Rotterdam, dan kan ik je daarmee helpen.
Vanaf telefoon, korte reactie. Ik heb het luchtfilter verwijderd en mengsel afgesteld op gehoor. Met hete carter (au).
De schroef moest ettele slagen linksom, motor wiebelt nu veel minder. Ook lijkt in een keer plankgas feller te reageren.
dirkvdmei schreef:Voor het controleren en afstellen van de ontsteking heb je een toerenteller en een stoboscooplamp nodig. Zonder deze apparaten is zuiver afstellen niet mogelijk. Heb je deze apparaten niet en woon je in de buurt van Rotterdam, dan kan ik je daarmee helpen.
Dank voor je aanbod.
Ontsteking is op tijd gezet met deze middelen, maar met vorige motor. De volledige kop met ontsteking en al heb ik overgezet. Is het dan nog nodig denk je?
Midfriesland schreef:Goede timing is natuurlijk belangrijk maar mijn ervaring is juist dat het (bij de 1299 met elektronische ontsteking) niet zo heel erg veel doet met de stationaire loop, behalve dan dat ie wat sneller of langzamer draait. Je merkt afwijkingen in timing vooral bij het rijden: staat ie te vroeg -> pingelen bij kracht leveren, staat ie te laat -> sloom reageren en minder kracht. Zodra afwijkende timing bokkig rijden veroorzaakt dan wijkt ie héél erg af en dat kan schadelijk zijn (detonatie), dus controleren kan beslist geen kwaad!
Bij schokkerig rijgedrag denk ik echter toch als eerste aan mengselverhouding en/of valse lucht. Oude benzine of een verstopt filtertje kan ook nog trouwens. En anders slechte elektrische contacten of een ontstekingsmodule of bobine die levensmoe is.
Vond wat zwarte herrie in de (Weber!) sproeier welke aan de rijrichting linkerzijde zit, maar dicht zat hij niet.
Verder de spoeier in de carb vooraan schoongeblazen maar niet eruit gehaald. Ben altijd voorzichtig met carburateurs uit elkaar halen.
Als ik m’n hand op de choke klep hield, ging hij iets beter lopen. De klep staat verticaal. Als ik een klein schroevendraaiertje gebruik kan ik hem misschien afstellen met luchtfilterhuis erop, dat geeft ook iets weerstand lijkt me. Na afstellen liep hij stationair ook sneller.
dirkvdmei schreef:
Meestal is de vulpijp gescheurd op de plek waar de nozzle van de benzinepomp met tanken de vulhals raakt, aan de achterkant dus. Dit is nauwelijks te zien. Het achterlicht verwijderen en het luik in de zijwand van de kofferruimte. Met een looplamp erbij en goed gevoel in de vingers, is het euvel vaak wel te vinden. Ook de slangen van de tankontluchting kunnen gescheurd zijn m.n. onder de klemmen. Succes met zoeken.
Wat Wouter zegt over de motor zijn goede hulpmiddelen. Maar de basis moet zijn: een goed afgestelde ontsteking. Als die niet goed staat afgesteld, kun je prutsen wat je wilt, maar kom je nooit tot een goed resultaat.
Goed bekeken, met achterlicht er nog op. Maar niets bijzonders kunnen vinden. Het ruikt in dat luikje ook niet zo naar benzine, vreemd genoeg alleen met rijden. De dunne slangetjes naar het achterlicht allemaal doorgeblazen en het rare filterachtige dingetje laat blijkbaar ook lucht door. Weet niet wat dat doet?
Midfriesland schreef:Een viercilinder knalt of hoest eigenlijk nooit, zelfs niet als
Ik gebruik het slangetje voor de econometer om het mengsel te controleren; slangetje van het potje en duim erop om af te sluiten. Gaat de motor duidelijk sneller lopen als je je duim eraf haalt? => te rijk. Gaat de motor duidelijk langzamer en/of onregelmatig lopen als het slangetje open is? => te arm. Gaat het toerental maar een fractie omhoog? => ok. Als het goed blijkt, check dan meteen ook even of het potje wel vacuum trekt.
Dit geprobeerd, de slang van zowel ontstekingsvervroeging als econometer trekken beide iets vacuum, maar hij reageert er vrijwel niet op.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Maus schreef:dirkvdmei schreef:Voor het controleren en afstellen van de ontsteking heb je een toerenteller en een stoboscooplamp nodig. Zonder deze apparaten is zuiver afstellen niet mogelijk. Heb je deze apparaten niet en woon je in de buurt van Rotterdam, dan kan ik je daarmee helpen.
Dank voor je aanbod.
Ontsteking is op tijd gezet met deze middelen, maar met vorige motor. De volledige kop met ontsteking en al heb ik overgezet. Is het dan nog nodig denk je?
Jazeker!!!