Op een ochtend in juni startte ik mijn C6 om op pad te gaan. Was iets vergeten, zet de motor uit en stap een half uur later weer in (ECO mode inmiddels aan) No way dat ie nog start?!?! Startmotor gata rond maar hij slaat niet aan. Is inmiddels bij 2 dealers geweest, er lijkt compressie te zijn, de brandstofpomp werkt ook, maar starten doet’ie dus niet. En deze garages weten het ook niet meer, ze kunnen niets anders voorstellen dan de motor er maar uit te halen en verder te kijken. Dat gaat dus een vermogen kosten, en dat heb ik nu dus niet liggen. Van pure ellende de auto dus maar geschorst en een andere auto gekocht, de C6 was mijn dagelijks vervoer.
Wie o wie heeft dit wellicht zelf al eens meegemaakt of heeft de gouden tip..?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Dat is balen voor je!
Ze weten het niet meer dus dan de motor er maar uithalen? Lijkt me dat je naar een andere garage moet. Hebben ze hem wel uitgelezen met de juiste apparatuur?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Ze hebben de computer wel uitgelezen, maar daar stond niets in. Punt is dat je overal uurtje factuurtje onderzoekskosten gaat betalen, en het een bodemloze put dreigt te worden.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je overwogen om contact te zoeken met garage Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep? Die staan bekend om hun kennis en ervaring met de C6 namelijk. Een second opinion lijkt mij in deze namelijk geen kwaad te kunnen voor je belachelijke kosten gaat maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Je schrijft niet welke motor je hebt in de C6. Ik ga even uit van de 2.7 diesel.
Die is gebaat bij een goede en goed opgeladen accu. Anders gaat hij slecht of niet aan de gang. Zeker in combinatie met een wat mindere startmotor.
Is er geprobeerd om de auto te starten met een goed opgeladen accu? Wat blíjft er over aan spanning op de polen als de startmotor draait? De eco modus geeft normaal al wel een indicatie dat de boel beperkt is qua accu. Zeker als die snel inschakelt…
De motor moet behoorlijk vlot ronddraaien wil de motor aanslaan. Bij een te laag toerental slaat hij niet aan.
Ik meen gelezen te hebben dat de motor minimaal iets van 600 tpm moet maken op de startmotor voordat het signaal dat de motor loopt voldoende vlot doorkomt oid. Dat is met een mindere accu en startmotor soms een uitdaging.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Heb je wel de juiste sleutel gebruikt met de ingebouwde startbeveiliging. Een juist (mechanische) sleutel is niet genoeg.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waar staat die auto? Even aan de Lexia kan zeer verhelderend zijn en er zijn forumleden genoeg die dat wel even willen doen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Zijthoff schreef:Ze hebben de computer wel uitgelezen, maar daar stond niets in.
Ze = dealers.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dan hebben “Ze” niet goed gekeken, of “ze” wisten niet waar “ze” moesten kijken.
Een C6 (ofC5) die niet wil starten heeft daar een reden voor.
Zelfs als de tank leeg is of het brandstoffilter zit verstopt dan vind je daar een aanwijzing voor in de Lexia.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Je hebt helemaal gelijk Jan. En zo kun je ook zien welke cilinder een misfire heeft gehad, etc. Helemaal niet bijzonder, de betere diagnosetools kunnen dat zelfs voor merkspecifieke delen van een auto. Maar dan moet de elektronica wel goed functioneren en met een zwakke accu gaat dat al snel mis, zoals Gerrie al aangeeft.
Bij moderne auto’s met hun al even complexe computernetwerken kan er onvoorstelbaar veel mis gaan.
De topicstarter geeft te weinig details om een zinnige conclusie te trekken.
Mijn boodschap in deze: ga niet naar een welwillende medeforumer met een Chinese Lexia die de auto niet kent en dus ook geen betrouwbare diagnose kan stellen, maar neem contact op met een specialist. Yuri opperde al Oldenhage.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En dan nu nog even de praktische kant.
De auto staat kennelijk thuis, geschorst.
Met een volle accu en starthulpkabels even vaststellen of het toevallig de accu is.
En dan meteen even met de (Chinese) Lexia het ding uitlezen.
Jij doet of dat rocket science is. Ik heb twee C6-en gehad, een benzine een 2.7HDi. Die lees je compleet uit met zo’n Chinees ding.
Dan ben je er al snel achter of er iets mis is met ontsteking of injectie (benzine) of bij een diesel zie je snel of de brandstofdrukken een beetje kloppen.
Dan heb je nog geen euro uitgegeven en je hebt wel een idee of het moeilijk wordt of niet.
Mij zou het niet verbazen als je het ding in 10 minuten aan de praat hebt, zonder kosten.
Het alternatief? Op een trailer naar Oldenhage. Kost dat?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
In een andere post geeft Zijthoff aan dat hij in maart 2017 een 2.7 HDI gekocht heeft.
Lijkt me stug dat je een motor moet uitbouwen zonder goede diagnose: Hij draait nog op de startmotor, heeft compressie en brandstofdruk? Dat lijkt me geen majeur mechanische probleem… Ik denk aan een elektrisch probleem, dus de suggestie van JanSr: Extra accu en Lexia eraan lijkt me een goede 1e stap. Een Lexia is zo goed als de man aan het toetsenbord, als de “chinees” ‘m leest is ie net zo goed als een echte.
To err is human, not to err is divine.
Ik vermoed ook een elektrisch probleem. En de diagnose is inderdaad zo goed als de mens achter het toetsenbord. En in het geval van die Chines Lexia’s, zo goed als de fabrikant heeft gecopieerd. Lees de drama-ervaringen hier op het forum van o.a. Jan met die Chinese meuk.
Voor het uitlezen van het motormanagement is een simpele OBD-scanner goed genoeg. OBD-codes vind je o.a. hier: https://www.obd-codes.com/trouble_codes/
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik ken maar één Lexia probleempje: Het niet kunnen uitlezen van de C5 Type II 2.0 HDi 100 kW.
Alle andere Citroens die ik er mee probeerde uit te lezen gingen probleemloos.
Ik heb uitgebreid e-mail contact gehad met de maker van de Chinese kloon. Het betreft maar één type. Niet helder werd waarom.
Ik mocht het ding terugsturen met vergoeding van aanschaf en verzendkosten.
Ik heb dat niet gedaan omdat ik er nog steeds veel plezier van heb.
Die C5 in kwestie is gelukkig zeer betrouwbaar, zodat ik het uitlezen kan beperken tot de jaarlijkse APK beurt bij Johan Oldenhage.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Als ie gewoon liep, en je zet hem dan uit, en dan niet meer start, is niet in eens de motor stuk natuurlijk, waarschijnlijk is er een beveiliging in getreden, soms weten de mannen van de anwb er raad mee, maar heb je ook even gekeken of niet perongeluk je crach knop is geactiveerd, weet alleen niet waar ie zit, bij een C6 , instructieboekje even door lezen, soms zit ie in de buurt van de shokdemper,
Hallo allemaal,
Hartelijk dank voor het meedenken. Excuus voor de late reactie, het is even erg druk geweest op mijn werk. Voor nood rijd ik even in een C5 (wat ook geen straf is trouwens)dus ik ben voor nu mobiel.
Ingaand op jullie reacties / vragen:
De accu kan het niet zijn. Die is vrijwel nieuw, en ook met een heel stevige starthulp start hij niet terwijl de motor goed vlot rondgaat. Je hoort geen rare geluiden daarbij.
De garage in Eindhoven sluit de brandstofpomp uit, die doet volgens hen zijn werk.
Het is trouwens een V6 2.7 Hdi.
Ook denken ze dat er gewoon compressie is.
Ik heb bij de garage in Frankrijk het LEXIA rapport opgevraagd en dat hebben ze gelukkig gemaild. In het Frans dus, en van Franse technische termen heb ik geen kaas gegeten helaas.
Voor de liefhebbers heb ik het als bijlage erbij gedaan. Als iemand er belangwekkende dingen ziet staan houd ik mij zeer aanbevolen, en de gouden tip wordt beloond!!