Vandaag ging ik even snel een boodschapje doen. opeens slaat de auto plotsklaps af voor het stoplicht. even starten en lopen. na 30 seconden weer Daarna liep ie 2000 toeren, en zakte niet. Stoplicht ging op groen en ik rij weg. ineens hokte de auto bij het leven en gaf geen reactie op gas of wat dan ook. Hij sloeg ook wat slagen over.
Even de auto aan de kant gezet en gekeken. wat dingetjes losgehaald en weer vast gemaakt. niets bijzonders te zien.
Ik weer starten, maar nu liep de motor nog beroerder. overslaan, hokke, en plots weer vermogen.
Nu heb ik de auto bij iemand anders staan, maar hij geeft geen krimp meer, de toerenteller valt af en toe ook gewoon weg, en dans op en neer. tussen noppes en het toerental dat de motor op dat moment heeft. Deze is aangesloten op de bobine, dat weet ik.
Duidelijk een ontstekings probleem dus. Het is al een hele poos bezig op een chronische wijze.
Wat denken jullie dat het is, overleden bobine of ontstekingsmodule, of iets anders misschien ???
het gaat om een BX 16V D6C
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
bdp sensor?
heb wel eens eerder een kapotte BDP-Sensor gehad, maar dan was de motor ook gelijk dood. nu loopt ie gewoon heel bagger en slaat bijna niet meer aan. een paar slagen loopt ie en dan slaat ie weer af. Als ik gas geef loopt ie wel 2500 toeren, maar met een gestotter en bar en bar slecht. en met heel veel moeite. de toerenteller vliegt dan op en neer. bij de BDP heb je niets met de toerenteller te maken.
Ik verdenk zelf de module, omdat dit een zwak is bij peugeot en citroen. Heb ik al heeeeeeel vaak meegemaakt. maar dan deed de toeren teller het wel.
Nog vreemder is dat op mijn bobine maar 3 draden zitten die aangesloten zijn van de 4. Plus/Massa en eentje van de module. Bij mijn oude GTi 8V had ik 5 draden, en 4 daarvan aangesloten. Ben al bezig geweest die er op te boetseren, maar helaas. Dat mocht niet baten.
Morgen even naar de Citroën dealer en dan vragen of die wat meer weten hierover. Zeker omdat het met de tijd erger werd, en niet gelijk helemaal dood viel.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Even eentje lenen dan maar…
das het probleem…dat kan nergens. morgen denk ik even naar de sloop hierachter, en kijken of het wil, of dat ze er uberhaubt een hebben. das het enigste wat ik nu kan doen.
Wil dan gelijk ook een ontstekings module proberen mee te nemen.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Ik mocht er ff eentje proberen
vortex schreef:Nog vreemder is dat op mijn bobine maar 3 draden zitten die aangesloten zijn van de 4. Plus/Massa en eentje van de module. Bij mijn oude GTi 8V had ik 5 draden, en 4 daarvan aangesloten. Ben al bezig geweest die er op te boetseren, maar helaas. Dat mocht niet baten.
Theoretisch heeft een module de volgende draden nodig.
- 1 draad voor de “ontsteekpuls”. die krijgt ie bij de 16v van de ECU (bij andere modellen van een hall sensor in de stroomverdeler: dan heeft ie 2 draden nodig voor de onsteekpuls).
- 1 draad: 12 V via contact (voeding).
- 1 draad: massa
- 1 draad: de schakeldraad. (deze komt aan de min van de bobine).
Misschien krijgt ie in jouw geval de min nog via de behuizing? Dan blijven er 3 over.
Raadpleeg beter even een elektrisch schema.
Re: bobine of ontstekingsmodule ???
vortex schreef:.......Wat denken jullie dat het is, overleden bobine of ontstekingsmodule, of iets anders misschien ???
het gaat om een BX 16V D6C
Misschien een tip om even de accupool een kwartiertje los te halen en dan eens kijken of dat helpt ? ops:
(de ECU resetten)
Heb verschillende dingen doorgemeten, en het volgende is er uit gekomen.
Ontstekingsmodule is kaduuk. Nieuwe modules hebben 7 pinnen ipv 6. Extra 7’de pin is voor de toerenteller.
hier de waarden die het horen te zijn als alles goed is :
BOBINE
- I I I I +
. 1 2 3 4
1 2=(0) 0.1
1 3=(1) 0.8
1 4=(1) 0.8
2 3=(1) 0.8
2 4=(1) 0.8
3 4=(0) 0.1
MODULE Bosch MTR01 0227100123
- 6 5 4 3 2 1
1 2=(inf) inf
1 3=(inf) inf
1 4=(inf) inf
1 5=(inf) inf
1 6=(inf) inf
2 3=(0) 0
2 4=(13.6Ko) 2.66Ko
2 5=(159Ko) 44.8Ko
2 6=(97Ko) 3.54ko
3 4=(13.6Ko) 2.66Ko
3 5=(159Ko) 44.8Ko
3 6=(97Ko) 3.54ko
4 5=(173Ko) 47.5Ko
4 6=(110.6Ko) 6.15Ko
5 6=(62Ko) 41.8Ko
Alle verbindingen met pin 5 geven bij mij geen respons.
Nieuwe kost alleen wel een kleine €60….duur geintje
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Zou iemand misschien een foto kunnen maken van de stekker van de bobine of effe een schema welke draad waar hoort. van de 4 is er 1 loze draad. de gele is + en als ik het goed heb daarnaast gelijk de -.
nu weet ik alleen niet waar de pulsdraad komt….wegens wat kapotte mantels wil ik de stekker er opnieuw aanzetten. Stond al heel de dag buiten en heb met mijn domme kop zo de stekker van de bobine eraf geknipt. ops:
Alvast bedankt
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
heb ik een nieuwe ontstekingsmodule…blijkt de BDP-Sensor ook de geest te hebben gegeven…
nu dus opzoek naar een BDP-Sensor. ik heb hem doorgemetem en de waardes schommelen tussen de 1000 en 550 Ohm.
tja..das een beetje te veel van het goeie. nu op zoek naar een vervanging dus.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap