Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik wou het niet zeggen, maar wat mij betreft slaat Waterman de spijker op z’n kop. Ben nou wel benieuwd of mijn TCT (en wat dat betreft ook die van citroen23) er tegen zou kunnen. Volgens e10check.nl niet, maar volgens diezelfde site zou een Lancia Zeta met Turbo CT van eind 1999 er wel tegen kunnen . http://www.e10check.nl/auto/lancia/
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Die zooi komt er bij mijn auto’s toch echt niet in ...
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Bij mij voorlopig ook niet, maar ik ben niet echt bereid om 15 cent per liter meer te betalen voor bijvoorbeeld V-Power. Zodra E10 de norm wordt, wordt het dus een lastig verhaal voor mij…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
BP rekent ongeveer 7 cent extra.
Dat vind ik het wel waard.
Firezone competition is dacht ik iets van 20 cent duurder dan de euro 95.
Dat is wel een serieus verschil…
Die prijs wordt dan ook niet getoond op de borden…
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, bij de tankstations waar ik meestal tank hebben ze geen premium brandstoffen. Daar zijn de normale brandstoffen dan wel weer wat goedkoper.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik tank met mijn ouwe Jeep alles wat branden wil. Alles wat meer dan 60 octaan heeft dat werkt en ook e10 gaat er best in, de leidingen zijn van staal en de rubbers zijn nieuw. Mijn andere ouwe lijk daar ga ik mee naar de BP of ik tank V-power of 102 van Firezone maar eigenlijk alleen omdat ie kan pingelen op 95. E10 is rotzooi maar we moeten het er mee doen of meer betalen voor beter spul.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
‘t Lijkt me enigszins relatief. Mijn 205 heeft eigenlijk alleen maar op gewone euro gelopen, maar daar moeten na 20 jaar ook gewoon de rubber delen van de brandstofleidingen vernieuwd worden omdat de boel door ouderdom volledig verstaft is. Dan kan er net zo goed meteen E10-proof spul onder. De tank is bij mijn weten van HDPE (High-Density Poly-Ethylene) en dat kan uitstekend tegen E10. Ik zal dat voor de gein eerdaags eens checken, want het staat als het goed is gewoon op de tank ergens genoteerd. Dan zegt die E10-checker wel dat die 205 niet tegen E10 kan, maar ik ben er niet meteen zo zeker van dat de eventueel noodzakelijke aanpassingen niet binnen het gewone onderhoud van een 20 jaar oude auto vallen. Met dien verstande dat er een enorme hoop van dat ouwe spul met 12 jaar achterstallig onderhoud in de rondte kachelt en het ‘periodiek’ vervangen van brandstofslangen dus helemaal niet als vanzelfsprekend wordt beschouwd.
Hoe zit het eigenlijk met de ‘shelf life’ van E10? Als je een auto afgetankt met E10 in de zomerstalling zet (want stel je pekelbak rijdt op goedkope peut), zou je dan zo eind oktober, begin november dan een uitdaging kunnen hebben om ‘m weer aan de praat te krijgen?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat laatste is eenvoudig op te lossen: voor het stallen de tank leegrijden en half afvullen met 98.
In de United Stupid of America speelt dit verhaal al langer, met mengverhoudingen tot 15% ethanol. Vooral ‘old steel’ trekt dat niet. Daar heb ik wel eens klachten voorbij zien komen over ‘bad fuel’ na zes maanden stilstaan.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En je kunt ook spul toevoegen aan de brandstof als je hem lang laat staan. Voor mijn diesel gestookte tractor gebruik ik dat al langer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Volgens de grote fabrikanten is de shelf life van E10 90 dagen. Maar dat wil eigenlijk zeggen dat ze zich indekken voor het geval je een test doet met oude benzine en zegt ” hij verbrand niet goed” of “hij vervuild te veel”.
Als je de benzine heel lang in de tank laat staan dan zou je door het feit dat de ethanol hygroscopisch is verschillende uitzak lagen kunnen krijgen waarvan de onderste voor een aanzienlijk gedeelte uit water bestaat. Een goede remedie is om je tank WEL bijna leeg te rijden en dan minstens voor de helft bij te vullen, want dat opnemen met water duurt lang. Als je altijd een halvolle tank hebt en die met 1/4 bijvult dan blijft je benzine heel lang in je tank staan… Bij een carburateur model zou je in het voorjaar de tank kunnen legen en die benzine gewoon in een “moderne” auto opstoken, bij een injectie is dat niet nodig want die circuleert de benzine zodanig dat die heel snel al weer mengt en dan is je “uitzakprobleem” snel weer weg.
E10 heeft ongeveer 3 % minder verbrandingsenergie als “gewone eurosuper”. Je motor loopt dus met E10 iets te rijk, maar dat zul je nauwelijks merken. Voor de historici: Het verschil is veel kleiner dan bij de overgang van “loodhoudende” naar “loodvrije” benzine in de 70’er jaren.
Als je in je klassieker alle oude benzineslangen vervangt door de goede nieuwe slangen ( de beste: met markering DIN 73379 3E , die kan zelfs tegen de esthers in biodiesel, heeft een FPM/Viton binnenlaag, maar voor gewoon gebruik is een SAE J30R9 ook goed genoeg, maar DIN73379 A en B zijn DUS verouderde specificaties !), en dan alle o-ringen die met benzine in aanraking komen dan kan hij heel goed tegen E10 of E15 als we die over een paar jaar krijgen. Je kunt nog wel een probleem hebben met het membraan van de benzinepomp..
Maar: Als je oude slangen binnen 3 maanden kapot gaan van E10 dan waren ze toch al heel slecht en gevaarlijk!. Veiligheid voor alles zou ik zo denken.
Goed om te weten: In Super 98 en andere benzines zitten tegenwoordig bijvoorbeeld oxidatie versnellers om de verbranding te bevorderen, dat zijn ook behoorlijk agressieve stoffen die ook je benzine slangen aantasten. Benzineslangen hebben nu eenmaal niet het eeuwige leven!
Verhalen uit de USA en Canada: Je moet weten waar wat gebeurt is, want het klimaat is daar heel verschillend. Ik sprak eens een Canadees die mij zijn uitdaging schetste: Opslag van de Classic in de winter: Minimum temperatuur -30 tot -40 graden, dan kristalliseert het water uit de brandstof en in de zomer wordt het 40 graden in de schaduw… Hij zet z’n klassiekers weg met een volle tank met een additief en verwijderd die brandstof voor de zomer. En als je in “het zuiden” een tank benzine met een “open ontluchting” wegzet bij bij > 40 graden dan dampen je vluchtige componenten al na een paar weken uit je tank en na 5-10 jaar houdt je een laag “teer” over.
PSA geeft aan dat ze garanderen dat vanaf 2000 de auto’s tegen E10 kunnen, het omgekeerde zeggen ze niet.
Welke benzine gebruiken: Maak uw eigen weloverwogen keuze!
To err is human, not to err is divine.
Hmmm.
heb de afgelopen drie maanden op E10 gereden omdat mijn gasinstallatie stuk was.
Geloof dat ik nu ik weer op gas rijd nog iets zal moeten verzinnen…
TRSarno schreef:Ik kwam dit tegen, toch iets om rekening mee te houden…....
1) 15.000 euro betalen voor een MR2 is gewoon triest (maar ik ken de prijzen in België niet)
2) Er kunnen tal van andere mankementen aan die auto zijn geweest waardoor deze wagen vlam vatte. Sterker nog, een MR2 kan zowat gezien worden als brandgevaarlijk, dit exemplaar is lang niet de enige. Je maakt mij niet wijs dat dat komt door een benzine die amper branden wil.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
3) die nieuwsbron is populistische riooljournalistiek die zijn weerga in ons taalgebied niet kent
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er zijn ook ethanol killers op de markt, dan hoef je je in elk geval niet druk te maken over het aantrekken van vocht bij langere stilstand.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
BMW of Audi rijden is premium? Ik vind het mooi en sneu tegelijk om te zien dat de figuren die erin rijden er weer geen probleem mee hebben om er de goedkoopste 95 in te gieten, en vooral op vakantie (wanneer er zelf voor betaald moet worden!) het liefst nog van de supermarché.
Wij Berlingorijders doen dat anders: ik gooi uitsluitend 98 in het ding als ik ermee op vakantie ga, en het apparaat tot op de toppen van z’n kunnen goed en betrouwbaar moet kunnen presteren.
In Luik begonnen met 98 van de Total, toen in Luxemburg 98 van de Aral. In Frankrijk 98 van de Intermarché (balen, want daags later bleek er een Total Access iets verderop te zitten waar ik een merkproduct had kunnen betrekken). Vanmiddag maar eens kijken wat hier in het Spaanse te verkrijgen is!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!