Al een behoorlijk tijdje werkt mijn achterruitverwarming niet in de Xsara Break uit 2004 (78-NZ-BZ). Bij het aanzetten hoor je wel netjes een relais schakelen, maar in de achterruit zelf lijkt er weinig te gebeuren. Nou heb ik verder op het forum kunnen lezen dat ik waarschijnlijk aan een kabelbreuk moet denken, maar mijn vraag is: “wat is de beste aanpak voor het detecteren van de kabelbreuk?” Of is er wellicht nog een andere verklaring mogelijk?
Ik ben niet heel ervaren met dergelijke reparaties en wil vooral zeker weten dat ik niet bijvoorbeeld het slot buiten gebruik stel door een foutje te maken. Ik heb wel gewoon een multimeter liggen. Als u mij een beetje de goede kant op zou kunnen sturen zou dat erg fijn zijn.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
De stekertjes op het raam zoeken, en spanning meten, als je er een los trekt, dan kan je de weerstand meten,met een ohm meter, van het achteraam, bij nul is er een breuk, licht de draad nog op het glas(binnen zijde) dan zijn er middelen om de breuk te herstellen, een soort nagellak ,
Als er een breuk is, dan zou de weerstand oneindig moeten zijn of iets in de richting van 2M Ohm.
Grtz,
Maurice
C4 B7 1.6 VTi Automaat
KGN Bourrasque Metallic
ORGA 12568
Heel erg bedankt voor de reacties, ik ga ermee aan de slag. Wanneer ik meer weet update ik de post.
Ik meet 1.3 ohm tussen het linker- en rechterstekkertje wat op de achterruitverwarming zit aangesloten. Ook meet ik geen verschil in voltage tussen de twee wanneer ik de achterruitverwarming inschakel. Het probleem moet zich dus eerder voordoen.
Heeft het nog zin om een weerstandje te controleren of het heet klikken van het relais al duidelijkheid over dat dat het niet kan zijn?
Ik zou denken aan de befaamde kabelbreuk bij het scharnier. Echter, hoe zou ik kunnen vaststellen of dat inderdaad het probleem is?
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Meet op de zekeringhouder of je daar 12 volt krijgt op de zekering van de achterruitverwarming als je die aan doet, zo ja, dan heb je dus een breuk in de kabel tussen de zekering en de achterruitverwarming.
Maar volgens mij is het veel makkelijker om het rubber van de achterklep even los te maken en kijken of daar een draadbreuk is….
Ed P schreef:Meet op de zekeringhouder of je daar 12 volt krijgt op de zekering van de achterruitverwarming als je die aan doet, zo ja, dan heb je dus een breuk in de kabel tussen de zekering en de achterruitverwarming.
Maar volgens mij is het veel makkelijker om het rubber van de achterklep even los te maken en kijken of daar een draadbreuk is….
Bedankt voor uw reactie. Dit lijkt mij inderdaad de meest logische aanpak, omdat wat mij betreft alles op een draadbreuk wijst (een aantal jaar geleden is zelfs het rubber daar losgeraakt), echter ik wist niet dat ik draadbreuk zo zou kunnen zien. Zou u mij kunnen vertellen hoe zo’n draadbreuk eruit ziet? Verwacht ik echt twee losse stukjes draad? Een draad met een knik erin? Of zijn er nog meer opties?
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
2 losse stukken draad waarschijnlijk, of bijna doorgebroken, open het rubber, je ziet het vanzelf