Hallo,
We zijn lekker met de ID en caravan aan het toeren door Frankrijk en de dame houdt zich uitstekend. Er is alleen 1 dingetje: als ik op een steile helling afrem op de motor dan begint het in de uitlaat te knallen, lijkt op na-verbranding. De carburateur is een simpele Solex. Ik heb al de stationair sproeier versteld en ook de ontsteking (deze heeft nog de handmatige verstelling +/- 2 graden) maar dat helpt niet. Enig idee of hier iets aan te doen is en of het erg is?
Er is een 1-2-3 ontsteking gemonteerd, bougies zijn nog geen 2000 km oud en de bougiekabels zijn ook nog vrij nieuw. Er is geen verschil tussen euro 95 en euro 98….
Groeten uit een regenachtig Frankrijk,
Jeroen.
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik had dat ook zonder caravan. Ik sloot bergaf de LPG toevoer af. Als ik bijna beneden was, floep het gas weer aan en rijden.
Als je alleen benzine hebt wordt t moeilijk maar ik denk dat het geen probleem is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Doet mij denken aan mijn vroegere Simca 1301, dat leek helling af bijna een tweetakt met al die plofjes. Maar mijn Break 23 deed het ook, maar veel minder goed hoorbaar. Volgens mij is het nauwelijks te voorkomen, een carburateur geeft altijd een beetje benzine, ook op momenten dat dit strikt genomen niet nodig is.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Mijn HY heeft dat ook al meer als 30 jaar ook met 123. Zit ook n kleine solex op. Ik vind t altijd wel leuk klinken. Het is altijd n beetje maar als er n klein lekje in de uitlaat zit dan wordt t veel erger. Je zou dat even kunnen brkijken.
Het lijkt mij een ongevaarlijk fenomeen.
Maar hoe wordt het veroorzaakt?
Is het zo dat bij het afremmen op de motor het mengsel erg schraal wordt (hoog vacuum en minimale brandstoftoevoer) en daardoor zo traag verbrandt dat het nog aan het verbranden is als de uitlaatkleppen al weer open gaan?
Of is het zo schraal dat het in de cilinder helemaal niet verbrandt en in de hete uitlaat tot zelfontbranding komt? (iets van 250ºC dacht ik)
Of een combi van beiden?
Bedankt voor de reakties, het is dus niets ernstigs en ook niet te verhelpen. Ik heb wel ontdekt dat als de stationairsproeier armer wordt gesteld het ploffen toeneemt. Ik denk dus dat er bij de combinatie van hoger motortoerental met alleen de stationairsproeier werkend een (te) arm mengsel ontstaat dat niet in de cilinders ontbrand maar in de uitlaat…