Ja, die koppeling(en) laten schrikken. ik heb toen ook nog een balkje tussen die (nabeneden lopende) knieen en het schutboard geschoven en met dat balkje wat druk uitgeoefend op die knieen terwijl ik met een ander vuren balkje tegen die koppelingen klopte. Af en toe wat WD40 inspuiten. Op deze manier is het me tot nu toe 2 keer gelukt !!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Als je tijd hebt heb ik dat slangetje binnenkort voor je, er is namelijk een sloper TCT-break VSX op komst
Ik ga er vanuit dat die airco heeft, iemand die het weet of dit standaard was bij de 1b TCT VSX :
Wat betreft de koppeling van de kachelradiator-slangen, ik heb in het voorjaar bij mijn 1.8i 16v break de kachelradiator vervangen.
En met grote voorzichtigheid, balkjes en WD40 de koppeling losgemaakt als er uiteindelijk dan toch beweging in kwam zag ik dat de koppeling gebarsten was
Bij de 1.8i(2.0i)16v is dat nog niet zo erg aangezien deze in replica voor weinig vlot leverbaar zijn maar helaas is dit voor de TCT niet het geval (ook niet bij Citroën )
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Airco was niet standaard op een VSX denk ik, want de Activa is wat betreft uitvoering precies hetzelfde…wie weet zit het er toch in . Ik ga eerst ook nog even kijken of ik het nog uit die donor kan halen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Als dat niet lukt kun je ook nog kijken of een aquariumwinkel een passende slang heeft. En waarschijnlijk heb je bij een automaterialenzaak ook nog wel succes.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Grrrr…..die grabit werkte bij mij voor geen meter. Ik ben zo’n beetje van vier tot half negen (met eetpauze) bezig geweest om het voor elkaar te krijgen, maar het is gelukt! Helaas werkte die grabit bij mij dus niet en bij de twee torxjes die er nog in zaten had ik geen ruimte om er een gleufje in te zagen. De voorste twee kon ik er “gewoon” uit schroeven (in het geval van eentje met een waterpomptang). Hoe heb ik het dan gedaan? Eh, op de meest lompe manier die je kunt bedenken:
Eruit breken dus. Zelfs dat was niet makkelijk, en ik zou het niemand meteen aanraden. Bij mij is het wonder boven wonder goed gelukt, maar als je pech hebt breek je je torxboutjes af. Wat ik wél aan iedereen aan kan raden is om in plaats van met die ellendige torxjes met loctite je bobine vast te zetten met zeskantjes en kopervet. Nooit meer gepruts en nooit meer dolgedraaide boutjes!
Enneh, het resultaat van deze operatie? ...… Ik merk helemaal geen verschil…ik begin me nu toch af te vragen of het wel aan de ontsteking ligt. De bobine die ik erin heb gezet is eentje van Bosch, en dat zat er ook in. Moet goed zijn toch? Ik heb inmiddels ook een flesje injectorreiniger besteld. In tegenstelling tot wat ik had verwacht schijnen sommige daarvan namelijk daadwerkelijk te helpen, vooral als je vaak benzine tankt waar geen vergelijkbare additieven in zitten (V-Power heeft dat bijvoorbeeld wel). Op Ameland, waar deze Xantia bijna 18 jaar van haar leven heeft doorgebracht, is volgens mij nergens “premium” benzine te vinden, en ik kan me ook niet voorstellen dat ze ooit eerder zulke flesjes heeft gekregen. Zou dus goed kunnen dat mijn injectoren wat vies zijn. Die van Forté schijnt het beste te werken, dus die heb ik dan ook maar besteld.
Dan nu nog wat andere dingen die de afgelopen tijd zijn gebeurd, die monster-update waar ik het laatst over had : Ik heb de Xantia 30 juni dus wanhopig naar Lijzenga gebracht omdat de startmotor er definitief mee was gestopt. Die klonk al niet zo gezond meer ondanks de nieuwe accu, dus zat eraan te komen. Die hebben ze vervangen. Ik heb van die gelegenheid misbruik gemaakt door ze ook even wat andere dingetjes te laten doen: de distributieriem (incl. spanrol en waterpomp) zou ik zelf vervangen, maar zag ik bij nader inzien niet zo zitten. Ze hebben die er voor me op gezet, en ze hebben ook meteen de koelvloeistof vervangen. Achteraf was dat dom, want als ik die airco inbouw moet de radiateur eruit…
Verder hebben ze de banden vervangen voor die Continentals waar ik het eerder over had. Die bevallen erg goed: wegligging is uitstekend voor zover ik ze uittest (voor iemand van 18 niet zo heel erg ), en ze zijn vrij stil. Het scheelt ook een stuk dat mijn voorbanden nu niet meer langzaam leeglopen. Verder hebben ze iets in de hoogteregeling achter ingesmeerd. Hoe dat precies werkt weet ik niet want ik heb daar zelf nog nooit gesleuteld, maar de Xantia dook regelmatig naar beneden tijdens het rijden. Op zich al vervelend, maar nog vervelender was dat de achterkant daarvoor dus de hele tijd te hoog stond. Daar wordt je zicht ‘s nachts niet beter op, want je dimlicht schijnt dan dus te ver naar beneden! En dimlicht vind ik al niet het sterkste (eerlijk gezegd het zwakste) punt van de Xantia… Die hoogteregeling duikt nu steeds minder vaak naar beneden. Heel soms nog een klein beetje, maar het is veel beter en lijkt dus nog beter te worden. De Xantia staat nu normaal gesproken ook gewoon mooi recht, dus niet met de achterkant omhoog. Ze hebben ook meteen wat activastangetjes vervangen (die beruchte stangetjes). De Xantia danste wel eens voor het stoplicht en dat is nu verholpen.
Verder zat er wat vocht in het linker achterlicht. Die hebben ze vervangen. Hebben ze daar genoeg liggen denk ik. Ook netjes eentje van Valeo (grijs getint) en niet van Axo (bruin getint), net als de rest bij mij. Zoiets kan ik zelf ook prima doen, maar niet voor de €15 waar zij dat voor deden denk ik… Verder nog wat kleine dingetjes: een o-ringetje van een veerbol die blijkbaar wat lekte, LHM ververst, remmen ontlucht (alweer, had ik zelf ook wel gekund maar dat kan bijna niet uit) en ze hebben de bestuurdersstoel even wat beter vastgezet .
Tenslotte hebben ze de hemel vervangen. Het plan was om die alleen vast te plakken, maar die bleek helemaal verrot te zijn. Er zit nu een andere, iets dikkere in. Op zich heel fijn, want hij isoleert beter dan de vorige met als gevolg dat de Xantia een stuk stiller is. Helaas hebben ze hem vermoedelijk iets te klein geknipt en zit hij nu niet netjes. Overigens is dit niet gedaan door Lijzenga zelf maar door een zzp’er die ze daar wel eens inhuren als het druk is. Ik bracht daar ineens mijn auto heen terwijl het gebruikelijk is dat wel even een weekje van tevoren aan te kondigen. Maarja, mijn startmotor gaf helaas geen weekje van tevoren aan dat hij op 30 juni zou overlijden… Lijzenga gaat dat gelukkig 21 augustus netjes oplossen. Aan de telefoon werd al duidelijk dat het echt niet goed is gebeurd (in ieder geval zitten de handgrepen verkeerd om. Met diezelfde kunde lijkt die hemel er ook in te zijn geplakt ).
Tot zover de mega-update . Uiteraard post ik wel weer eens dingen als er wat gebeurt. In ieder geval over dat flesje doping dat ik binnenkort bij de benzine gooi.
PS: Ik ga binnenkort weer even bij die donor langs om de dingetjes die ik vergeten was op te halen. No worries dus!
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Nou, ‘monsterbeurt’ is in dit geval zeker een goed gekozen benaming, goeie dag zeg! Nu hopen dat je er weer een tijd zonder al teveel gezeur tegenaan kan.
Overigens moest ik wel een beetje gniffelen bij die foto van die 2 enorm sneue uitstulpingen van je bobine. Dat zou mij ook zo kunnen overkomen. “En nu ben ik er klaar mee *krak* *knisper* *breek*, zo dat lucht op”
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Hmm, mijn poging om een relais te plaatsen bij het contactslot is tot dusver nog niet gelukt. Ik wou het aansluiten volgens een draadje dat ik een keer op het Xantiaforum vond: http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=14&t=1601
Bij mij zag het er allemaal zo uit:
Drie dingen vallen me op:
1. Bij mij zitten de stekkers niet in dezelfde volgorde als in dat plaatje van het Xantiaforum. Is dat een probleem?
2. Ik heb twee rode draadjes aan de bruine stekker zitten…hoe weet ik nu welke welke is?
3. Wat zou de handigste manier zijn om een draadje op die grijze stekker aan te sluiten? Kan ik daar gewoon een AMP’tje bij steken?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
De kleuren op die bruine stekker maken niets uit.
In de oude situatie verbond het contactslot deze twee met elkaar door, nu gaat het relais dat doen.
Op deze stekker hoef je dus niet op de draden te letten.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Zoiets dacht ik achteraf ook al, maar ik wou hoe dan ook het risico niet zomaar nemen . Bedankt voor je reactie!
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Vandaag nog eens wat onderdeeltjes uit de donor gehaald. Ik kon met geen mogelijkheid bij dat afvoerslangetje van het condenswater komen, dus daar hang ik wel een aquariumslangetje aan als ik hem inbouw. Aan het tuitje te zien zou het bij een Xantia misschien zelfs wel goed komen zonder slangetje, maar dat ga ik er niet op wagen.
Wel heb ik andere dingetjes meegenomen, waaronder de interkoeler, TWEE bitron-modules ( ), een motormanagement - in een wanhopige poging de startcode eraf te halen. Bij deze kan de startcode er wel af, maar dan moet ik eerst weten wat die code is . In die donor had hij nooit om de code gevraagd, maar blijkbaar gaat hij daar wel weer om vragen als je, zoals ik, het paneeltje loshaalt terwijl het management nog aan de stroom zit. - en verder wat kleinigheidjes. En nog een grotigheidje: blijkbaar past het dashboardkastje van een model met airco niet in het dashboard van eentje zonder airco. Ziehier waarom dat niet kan:
Dit is de bijrijderskant van een dashboard uit een Xantia 1a zonder airco. Bij die van mij zit het ook zo. Let op die kromming in die gekke balk onderin. Daar zit het dashboardkastje aan de onderkant aan vast.
Dit is hetzelfde stuk dashboard bij die 1b uit ‘96 waar ik de airco nu uit heb gehaald. Je ziet dat die gekke balk bij deze recht is en ook hoger zit. Dat is dan ook waar de onderkant van het dashboardkastje aan vast zit, maar zoals op onderstaande foto te zien is, zit er onder het dashboardkastje zelf bij deze nog een plastic paneel. Dat komt daar nog onder, en klikt aan beide kanten van dat gat onderin het dashboard vast. Volgens mij is dit dashboard daar trouwens al eens aan een modificatie onderworpen, maar met dat paneel ervoor zie je daar als het goed is niks van.
Ik ga hopelijk maandag beginnen met inbouwen…hópelijk… Ik heb de hele week, daarna heb ik de Xantia weer nodig om te rijden. Terzijde: zo’n motormanagement kun je niet toevallig kraken hè?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Tja, jij wilt een grote klus
Dat paneeltje onder het dashboardkastje hoort wel bij een Xantia met airco.
Is dat trouwens allemaal schimmel op dat dashboard uit de sloper? Jeutje.. Daar zijn bedrijven blij mee!
Als je overigens een ECUt mét codepaneel en de juiste code hebt (het setje dus zeg maar) kan het wel weer werken. Maar verder is het voor zover ik niet weet te kraken o.i.d. Ik heb ooit wel eens gelezen dat een dealer aan de hand van je VIN nummer het zou kunnen opzoeken, maar ik denk dat dat zeer afhankelijk is van de bereidwilligheid van die betreffende dealer.
Héél veel succes de komende tijd! Echt diepe respect als het je gelukt is.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat is - denk/hoop ik - geen schimmel maar stof of zand. Het zou inderdaad wel eens schimmel kunnen zijn nu je het zegt…goed schoonmaken dus!
Dat paneeltje hoort daar wel ja, maar het dashboard zelf ziet er op de plek waar dat paneeltje voor zit uit alsof iemand van mijn niveau eraan heeft zitten te klooien… Ach, het zat goed vast in die donor en je ziet er dus niks van.
Ik heb zowel de ECU als het codepaneeltje uit die donor gehaald, maar dat lijkt niet zo veel uit te maken. De enige keer dat mijn Xantia zonder code startte was met mijn eigen codepaneeltje en die andere ECU erin, maar dat werkte dus maar één keer. Mijn eigen ECU met het codepaneeltje van die donor gaat ook prima, maar dan moet ik uiteraard mijn code intoetsen. Ik zal eens aan de dealer vragen of ze me willen helpen. Doorgaans valt dat me niet tegen in Sneek. Jammer dat mijn opa geen dealer meer is, maar dat is denk ik wat te veel gevraagd op z’n vierentachtigste…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Over codepaneeltjes is al veel geschreven. De simpelste list om niet meer te hoeven intoetsen is het paneeltje ontkoppelen zodra de motor loopt.
Het systeem vraagt bij opstarten als een paneeltje is bevestigd om de code die in de ECU staat. Als het paneeltje los is vraagt het systeem dat niet, dan wordt de laatste toestand “bewaard”, zodat je dan zonder code kan starten.
Ja, er zijn ook systemen waarbij je de code kan veranderen in 0000, dan is het systeem uitgeschakeld. Maar dat werkte bij lang niet alle systemen.
Ik heb nog nooit ergens gelezen dat iemand die ECU heeft wetende kraken en ook niet dat dealers bij die code zouden kunnen.
Kortom: Code vergeten? Andere ECU scoren.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Maar die truc gaat niet altijd op. Er zijn 2 type codepanelen en bij de ene werkt het wel en de andere niet. De knopindeling is ook anders van beide types. Als je bij het andere type bij lopende motor het codepaneel lostrekt valt het blok gewoon direct uit, dus werkt het helaas niet. Zo was dat bij mijn ex-Xantia automaat. Maar mijn gele Xantia had het juiste paneel dus daar werkte die truc van het loskoppelen bij lopende motor weer wel!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”