Beste mensen,
Mijn Dsuper5 kampt al een tijdlang met het volgende remprobleem: Remmen gaat schokkerig, dus pakken-niet pakken enz. Het is geen trillen. dat gevoel ken ik van andere DS-en met een slingering in de remschijf.
Bij voluit remmen trekt de auto naar links. Rechtsvoor komt dan niet goed mee. Opschuren van de twee rechter remblokken met schuurpapier P60 helpt korte tijd. De eerste pakweg 10 keer remmen is de remkracht weer enorm zoals het hoort bij een DS. En daarna komt het schokkerige terug en remt de auto weer minder goed.
vanmorgen heb ik de remblokken gedemonteerd. De twee rechter blokken vertonen een ongelijk rempatroon. Op de foto kun je zien dat beide blokken niet in zn geheel de remschijf raken bij het remmen. Dit is de situatie rechtsvoor. Links ziet er normaal uit.
Het diff eindstuk is vorig jaar vervangen door een exemplaar van Citrotech en de schijven zijn beide afgedraaid.
Herkent iemand dit probleem en is dan aan te geven waar ik de fout moet zoeken?
groeten
Rinus
Rinus
Het zou kunnen dat je na het plaatsen van de remschijven de remklauw niet goed hebt gecentreerd. Dit doe je door de 2 grote bouten waarmee de remklauw aan de versnellingsbak gemonteerd is iets te lossen en daarna iemand te laten remmen. Met de rem erop zet je de bouten weer goed vast met de juiste kracht/moment.
auto’s:
DSuper5
DS 21 pallas
DS 21 IE H
DS 21 Break
Ja dat kan iemand inderdaad overkomen. Maar dat is hier volgens het boekje uitgevoerd.
Rinus
Lijkt er op dat een van de zuigers vast zit in de klauw, demonteren en testen (kan met perslucht maar wel heeeeeeel voorzichtig (en vooral niet in de baan van de zuiger gaan staan)
Ik ga er voor het gemak wel vanuit dat je de boel goed ontlucht hebt
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Ook die mogelijkheid heb ik overwogen. Beide remklauwen heb ik vorig jaar voorzien van nieuwe o-ringen en viltringen. Wat opviel was dat de zuigers er erg gaaf uitzagen. Die zuigers zitten absoluut niet vast, want ze lieten zich vanmiddag bij het monteren van nieuwe dikke remblokken, moeiteloos naar binnen drukken.
Met die nieuwe remblokken heb ik daarna wat rond het dorp gereden. Remt als een bezetene en in het begin zonder schokken. Maar na een 30 kilometer sturen voel ik het verschijnsel weer opkomen.
Rinus
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
KVS op de schijf?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De hele omgeving van de remmen is gort- en stofdroog. Geen lhm lekkage en geen koelvloeistof op de schijven. Ik verlies ook helemaal geen kvs.
Op dit forum heb ik ooit gelezen dat bepaalde merken remblokken problemen veroorzaakten. Ik kan dat echter niet meer terugvinden. Ook niet wat voor problemen.
Ik heb vorig jaar de schijven laten vlakken omdat de rechter remschijf - dus aan de kant van de problemen - er niet lekker uitzag. Er zaten straalsgewijs lijntjes of minischeurtjes in het oppervlak van de schijf. Na vlakken zag die schijf er weer goed uit. Ik vraag me nu toch af of er toch sprake kan zijn van een zekere vervorming van de schijf die dit merkwaardige remgedrag kan veroorzaken en de blokken ongelijk laat afslijten. Overigens is de slingering van de schijf, gemeten met de meetklok, sterk binnen de toleranties. Namelijk 0.03mm tegen 0.15mm maximaal toelaatbaar. Volgens het WPB.
Ik hoop dat iemand dit probleem herkent en mij verder kan helpen.
gr rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik herken je probleem zeker! Ik heb het bij een aantal van mijn eigen Ds’Sen en de sm gehad en het opgelost met de montage van nieuwe schijven die ik goed uitgeklokt heb bij montage.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kijk….dat wilde ik dus graag horen. Ik had al vermoedens richting remschijf. Ik zoek nu niet verder,maar ga eerst die schijf vervangen en afstellen.
Bedankt…
Gr Rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Schijven. Remschijven vervang je per twee anders krijg je ‘t eigenlijk nooit 100%. Effe werk, maar hier geldt echt: doe het goed of doe het niet. En goed uitklokken op de flens is essentieel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste