Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Om een lang verhaal kort te maken: er zit een nieuwe weerstand voor de koelfan en daarmee werkt de langzame stand weer. Het is wel een verkeerd type, waardoor hij iets te snel draait. Maar hoe dan ook is dit beter dan niets en kan ik nu met een iets gerustgestelder gemoed op vakantie
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Oh ja, rondom nog een paar grammetjes balanceergewicht omgegooid. Maar dat mag nauwelijks in de schaduw staan van bovenstaande post
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
2d schreef:Om een lang verhaal kort te maken: er zit een nieuwe weerstand voor de koelfan en daarmee werkt de langzame stand weer. Het is wel een verkeerd type, waardoor hij iets te snel draait. Maar hoe dan ook is dit beter dan niets en kan ik nu met een iets gerustgestelder gemoed op vakantie
was dit een grote ingreep, of in een paar min gefixt?
Ik ga ook dinsdag naar GJO voor een carbon cleaning en als ik er dan toch ben he =p
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wisselen van de weerstand is kinderspel, maar je komt er lastig bij. Als je de grille verwijdert (vier torx-schroeven bovenop) en dan de bovenzijde bumper (drie torx-schroeven) dan kun je je arm er doorheen wurmen om erbij te komen. De weerstand losmaken doe je van tevoren met een heel erg lange kruiskopschroevendraaier.
Het onderdeelnummer is 1267 A9. Als je ‘m wilt wisselen zou ik van tevoren even bellen want geen voorraadartikel. Bij mij zit er nu een A8 in dus
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi werk!
Dus de conclusie is dat er toch wel een langzame stand op hoort te zitten?
Werkt die langzame stand ook als je de airco gebruikt?
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
De koelventilator van Daans Berlingo draait alleen hard. Heel hard. Of hij is uit.
Daan vindt dat raar. Maar hij weet niet zeker of het zo hoort. Bij zo’n Franse auto weet je het nooit.
Ook op het internet vindt Daan er niet veel over.
De Professionals van de Garage vertellen Daan dat de weerstand van de koelventilator, die hem langzamer laat draaien, wel eens stuk gaat.
Daan vervangt de weerstand. Nu draait de ventilator niet alleen heel hard, maar ook een beetje hard!
Daan rijdt met 170 kilometer per uur door de Schipholtunnel om het te vieren. De Berlingo wil nog wel harder, maar Daan vindt het wel goed zo.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hahahahaha!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
maar temp blijft nu op 90 graden?
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Sinds de nieuwe thermostaat bleef hij tijdens het rijden al op 90 graden. Met de oude schommelde dat heel erg. Met de fan die nu ook een langzame stand kent zou de temperatuur bij filerijden en stilstaan (dus zonder rijwind) tussen de 94 en 97 graden moeten blijven.
Alle eigenschappen van het koelsysteem op een rij (let wel: deze eigenschappen kennen overlap):
Thermostaat begint te openen bij 88 graden en is bij 97 graden geheel geopend
De lage snelheid van de fan schakelt in bij 97 graden en uit bij 94
De hoge snelheid van de fan schakelt in bij 105 en uit bij 102 (dat deed hij dus al die tijd wél)
Bij 118 graden geeft de BSI een waarschuwing (lampje instrumentenpaneel) wat weer uitgaat bij 115
De airco regelt afhankelijk van de druk in het systeem ook een signaal aan de BSI voor het aan laten slaan van de fan: FRIC. Dit staat los van de aansturing op basis van koelwatertemperatuur (BRAC).
Excuses voor de ietwat melige bui hierboven, bij deze wat meer details
Eén ding begrijp ik nog niet helemaal. Er zou sprake zijn van een driestandenventilator (460 Watt, toe maar) maar de Berlingo heeft slecht twee relais en één weerstand, wat zou duiden op slechts twee snelheden (en stilstand). De FRIC zal dus op basis zijn van de hoge snelheid. Wie weet krijgen we nog eens uitsluitsel als de juiste weerstand geplaatst is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb vandaag ook beiden weerstanden vervangen die naast de radiator zitten, wat alleen wel apart is dat er een 0.8 ohm (is zwart) en een 0.54 ohm (is grijs) en ze leken beiden kapot (de 0.8 sws) wat ik dan alleen frappant vind is dat de fan wel aan ging bij 100 graden je zou denken dat die dan niks doet. Had eerst de grijze vervangen (0.54 ohm) en toen ging de fan aan bij 100 graden. Komende week ga ik er ook op letten wanneer ze nu aanslaan (met die 0.8 ohm erbij nog niet kunnen testen), heb beide originele erop gezet en ook gelijk de 3 relais die erachter gecheckt, deze waren nog wel goed.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Van welk jaar is de jouwe? Ze zijn dus wel ergens van 3 relais 2 weerstanden naar 2 relais 1 weerstand gegaan. Toch nog een beetje zuinigheid zoals EW vermoedde.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Mijn fan gaat nu in ieder geval bij 97 graden aan en hij draait ook na bij afgezet contact.
Verder aardig wat meters gemaakt deze week, onder andere een ritje naar Groningen en terug. Op de heenweg met goede wind mee (de auto is dan merkbaar stiller trouwens) de tank leeg gereden met 110 op de cruise. De rest van deze tank vooral korte afstanden gereden, dus vond ik een verbruik van 1 op 13,3 best netjes. De terugweg wind tegen en in de flank en eigenlijk het hele stuk 140 op de cruise control gereden. Thuis weer afgetankt, nu 1 op 12. Nog steeds netjes!
Bandjes heb ik in Groningen op 2,5 bar rondom gezet. Dat rijdt strak zonder dat de auto er nerveus van wordt. Helaas wordt de hoogteslag die een achter gemonteerd wiel lijkt te hebben daar iets door geaccentueerd. Ik denk niet dat ik voor de vakantie (wij mogen nog ) nog een setje C5 alu ga regelen en de bandjes over zet, dus we doen het er maar even mee.
Op de sloop in Emmeloord nog wel het ontbrekende raambevestigingsding voor een van de achterruiten gescoord en twee originele 12-volt aansluitingen met stekkers. Die wil ik nog wel graag ergens een plekje geven zodat Het Kind ook achter d’r iPad kan voeden, en we de koelbox kunnen aansluiten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
2d schreef:Van welk jaar is de jouwe? Ze zijn dus wel ergens van 3 relais 2 weerstanden naar 2 relais 1 weerstand gegaan. Toch nog een beetje zuinigheid zoals EW vermoedde.
uit september 2003 dus dat is nog 1 van de eerdere model 2.
Heb je trouwens een bodemplaat onder de motor? dit hielp bij mij echt met windgeruis bij wind tegen ook al heb ik niet de originele (kon ik niet vinden).
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Nee, geen bodemplaat. Als er al een originele bodemplaat is zal die voor de diesels zijn, maar misschien wel ook te gebruiken voor de benzinemotoren.
Een Berlingo stiller krijgen kan misschien wel, denk bijvoorbeeld aan het dak isoleren, de schuifdeuren en zijkanten kofferbak. Maar het blijft een grote klankkast. Ik tokkel lekker met 110 en dan is het best te doen allemaal
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!