Als je de stabilisatorstang nog net met je hand kunt verdraaien is het goed. Zo voelde het resultaat bij mij uiteindelijk ook. De volgende keer pak ik het ook meer op het gevoel aan. Het lastige met het meten van het draaimoment volgens het WPB is dat er een verschil is tussen de ‘overgangsweerstand’ vlak voordat de stang in zijn lagers gaat draaien en het moment dat hij eenmaal draait (dat laatste gaat lichter). Hert WPB laat zich niet uit over welke weerstand het gaat.
Ah, je hebt een brug, dan komt het goed met je rug!
Je woont op een mooie plek, maar helaas niet om de hoek… ik woon centraal, maar zelfs dat is niet altijd een garantie om snel aan een landsgrens te zijn!
Vetnippels in het draagarmhuis zijn beide niet origineel (maar wel praktisch!).
Waarmee heb jij de holle ruimten behandeld? En is het chassis er niet bagervet van geworden?
Ik ben nu bekleding aan het lijmen, voordat het vet erin gaat, omdat anders straks alles vet is. Wat voor vet heb jij gebruikt? Ik twijfel nog, mede n.a.v. de regio-avomd van de IDDS-club afgelopen maandag. Een ervaren restaurateur (40 jaar ervaring!) en spuiter vertelde dat hij een mix van goedkope motorolie (Action!) en holle ruimte wax gebruikt. De toevoeging van motorolie om (licht) aangeroeste holle delen te verzegelen en omdat motorolie ook OMHOOG kruipt, terwijl wax alleen naar beneden zakt en wat stevigheid aan het geheel geeft. En je wil beide. Ik twijfel dus tussen genoemde, of Mike Sanders (duur en omslachtig in de verwerking) of Dinitrol 1000.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Zo heb ik de stabilisatorstang nu ook afgesteld, is nog net met de hand te draaien.
Al sleutelend kwam ik op een idee, hoe zou een DS veren als je deze stang wegneemt en er bij de rechter ophanging een eigen hoogteregelaar tussen zet? Dan heb je voor onafhankelijke vering maar is dat nog comfortabeler dan origineel?
Voor de holle ruimten heb ik “eindsluitingvet” gebruikt.
Dit werd vroeger bij de energiebedrijven voor middenspanningskabels gebruikt op de plek waar de kabel aangepeld was en aangesloten zat op de installatie.
Bij het energiebedrijf waar ik werk gebruikten ze dit al 60 jaar. Het viel mij jaren geleden al op dat vette delen die buiten hadden gelegen, geen enkele sporen van corrosie hadden.
Hierdoor geïnspireerd heb ik er diverse proefjes mee gedaan, zo heb ik eens een spijker voor de helft in het vet gedoopt en deze in een potje met water gelegd. Na maanden was de spijker flink roestig, het vet was onaangetast en op die plek was geen roest zichtbaar.
Het vet wordt nog steeds verkocht door Eaton in Hengelo en kun je bedrijfsmatig kopen. Ik heb het via een grote installateur gekocht.
Bij kamertemperatuur is het vrij stijf vet wat erg kleverig is. Bij 80 graden is het waterdun.
Zelf heb ik dit vet met een klein percentage terpentine verdund en bij ongeveer 50 graden verspoten.
De temperatuur van 80 graden vind ik wat riskant om zo mee te werken.
Na het verspuiten koelt het snel weer af waardoor het wat dikker wordt maar nog altijd goed vloeit. Na enkele maanden is de terpentine verdampt en blijft het als een taaie vetlaag zitten.
Het werkt eigenlijk vrij schoon, wel gaat het vet uit alle kieren en velsranden lopen maar alles komt er niet onder te zitten.
Of dit het ultieme middel is, weet ik niet. Heb ook goede resultaten van Mike Sanders vet gezien.
ML coating moet je in ieder geval niet gebruiken. Dit zakt naar de laagste plek, zoals bij mijn stijlen, en vlak daarboven gaat het gewoon roesten.
In een ander forum heb ik gelezen dat een mix van vaseline en motorolie ook goed werkt. Ik vraag mij alleen af of motorolie niet gaat reageren met water, mocht dat met elkaar in aanraking komen. Het is bekend dat motorolie in een motor verkleurd en in kwaliteit terug gaat als er koelwater bij komt. Misschien interessant om hier ook wat proefjes mee te doen.
Als je de stabilisatorstang weghaalt verdwijnt de directe verbinding tussen links en rechts. Daarmee zal je DS ernstig gaan overhellen. omdat de HR’s niet zo snel reageren als de vaste verbinding die de stang geeft (als de ene zijde inveert, volgt de andere zijde in een fractie van een milliseconde.
De huidige HR reageert op het gemiddelde van die stang, namelijk in het midden. Dat geeft een dempend geheel in dit feed-backsysteem. Zonder krijg je dat het systeem gaat ‘over-reageren’, lijkt me. En dan wordt het een hel onrustig systeem. Twee HR’s op dezelfde as zullen nooit exact simultaan werken waardoor de auto nooit helemaal recht zal staan, ook bij rechtuit rijden niet. Dat wordt een onbestuurbaar geheel vrees ik.
Op boerenverstand beredeneerd hoor, wie het beter weet: ik lees het graag. Altijd leuk dit soort gedachte-experimenten!
Mike Sandersvet verwerk je bij 110 graden, been there. Het is te doen, maar wel veel werk rondom het ‘primaire proces’. Daarbij geeft het onder druk vernevelen (ik heb een Sata spuit) toch veel vette spuitnevel. Overal. En dan ook echt overal…
Water en olie…ja, ik weet het niet. Koelvloeistof is natuurlijk weer wat anders dan alleen water.
En MS vet druipt ook overal uit, elke keer dat het lekker warm weer is (wat ik prima vind!).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Olie en koelvloeistof geeft een witachtige smurrie, maar in de tijd dat er nog water met antivries werd gebruikt werd de verkleuring van de olie ook al toegeschreven aan lekkage van het koelmiddel.
Een keer wat op een stripje smeren en dan buiten leggen lijkt me een goede test om te kijken hoe het zich houdt.
De torsie stang houdt me toch bezig, ik heb trouwens geen moment overwogen om deze achterwege te laten en te gaan experimenteren met andere constructies. Origineel hou ik wel van en het ontwerp is goed uitgedacht en werkt natuurlijk perfect!
Ik kwam op het idee omdat een 2cv ook een volledig onafhankelijke veersysteem heeft en goed rijdt, enige nadeel vind ik dat als je er alleen in zit met zijwind van rechts de wagen wat scheef hangt.
Als je de stabilisatorstang vergeet en per halve voortrein een HR monteert zal die de hoogte exact op de ingestelde afstand van de grond proberen te houden. In stilstand zal de wagen omhoog komen, de voortreinen zullen onafhankelijk van elkaar op de vooraf ingestelde hoogte komen. Tijdens rijden en inveren zullen ze niet direct reageren, net zoals origineel het geval is, maar zullen bij langduriger hoogteafwijking bij gaan regelen. Volgens mij zal dat prima rijden alleen krijg je meer het eend gevoel, dus minder stabiliteit in dwarsbeweging en meer overhellen in de bochten.
Dit soort gedachten borrelen som bij mij op, maar wees gerust, ik zal het niet proberen, of toch..
Mooi, het experiment is al uitgevoerd, zonder dat wij daar zelf vieze handen van hebben gekregen…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ja, was het net globaal aan het lezen, zal morgen me er nog verder in verdiepen. Niet om in overweging te nemen maar uit pure nieuwsgierigheid.
Ondanks allemaal drukte de afgelopen tijd heb ik tussendoor nog wat kunnen doen.
De achterdraagarmen, remtrommels en velgen heb ik laten stralen, vervolgens gespoten, de banden weer laten monteren en balanceren. De remcilinders vervangen en nieuwe remschoenen gemonteerd.
De koets staat nu weer op de wielen en is enigszins mobiel, toch wel een hele mijlpaal al zeg ik het zelf.
Het lijkt nu ineens weer een auto en de omgeving denkt dat het nu wel snel gaat met het afbouwen..tja.
Bij het monteren van de bedieningsstang die op de stabilisatorstang komt loop ik toch ergens tegenaan, ik had de lagerkappen eerder al zodanig gemonteerd dat de kant met de inwendige ronding naar de buitenkant zit. Dit om te voorkomen dat de stang bij het verdraaien meteen buiten de kappen gaat knellen.
Bij het monteren van de bedieningsstang voor de koplamphoogte blijkt dat de rechter kap er net andersom op moet zitten, of er hoort een andere op. Beide kappen links en rechts zijn bij mij hetzelfde en ik vraag me af of dit wel klopt. Ik heb een foto bijgevoegd van hoe ik het destijds uit elkaar heb gehaald. Daarbij zie je dat het kunststof lager van de bovenkap iets naar buiten steekt en kapot gedraaid is.
Ook zit het uiteinde van de bedieningsstang los in de lagering, dit zou ik simpel op kunnen lossen met een nylon busje.
Ik hoop dat mijn uitleg zo duidelijk is.
Ik ga de komende tijd aan de hand van de foto’s weer wat te monteren, dashboard, leidingwerk enz.
Net terug van vakantie, bij mij ligt het dus ook al even stil. Plus een baanwissel en voorafgaande sollicitaties, bevordert het tempo niet.
Ik heb in 2015 ook een break opgebouwd en een heel uitgebreide fotoreportage gemaakt van de stabilisatorstang-montage. Zie deze link met foto’s:
https://www.dropbox.com/sh/p7dz2ewlhuvr0u2/AACpVyaSvnpRzaIX9LqwaEs5a?dl=0
Heb jij de voorste draagarmen al opgehangen zonder de omliggende leidingen, of liggen die er al? (kan ik niet zien op je foto’s). Ik twijfel nog over de volgorde bij mijn eigen break. Iets in mij zegt dat ik beter eerst de leidingen kan leggen).
Succes verder!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Vorig jaar november kocht ik een 21 break van ‘72. Heel veel roest en rottigheid aan het chassis. Het plaatwerk daarentegen was in zeer bruikbare staat, behalve de achterkleppen onder en boven. Die waren verloren voor de mensheid. Inmiddels heb ik goede achterkleppen.
Ik ben van november 2016 tot april 2017 aan het “roestoreren” geweest. Gelukkig waren essentiële delen zoals het plaatwerk rond de ophanging van de achterdraagarmen en de diverse A, B en C stijlen redelijk hard en bruikbaar.
Ik volg de avonturen van ‘Douwe Wytske’en ‘Idealist’ en constateer dat mijn breakproject bijna in hetzelfde stadium verkeert als de twee genoemde. Het laswerk is voor 95% gedaan en het chassis is voor een groot deel in de lak. RAL 7044.Komende weken gaat het chassis in de Liqui kantelbrug voor het fatsoeneren van de onderzijde en de daklijst. De vier draagarmen ben ik nu aan het monteren om het geheel rijdbaar te krijgen. Ik verhuis namelijk in november naar een ander huis, gelukkig ook met een flinke garage.
Op de foto’s de vorderingen tot nu toe. De achterdraagarmen zijn uit elkaar geweest. Het rechter achterwiellager heb ik vervangen. Opmerkelijk was hoe goed de draagarmlagers zelf waren. Dat was dan een kwestie van schoonmaken, nieuw vet, monteren en afstellen. Na het weekend worden die draagarmen gemonteerd. Afgelopen week heb ik de voorste afgeleefde draagarmen omgeruild voor verse gereviseerde exemplaren. Ik kies er dus voor om het leidingwerk pas te plaatsen na het monteren van de draagarmen.
Bij de opbouw van de break in de komende periode zal ik veel gebruik maken van hetgeen al is gepubliceerd door beide heren. Ik zal proberen op mijn beurt ook eea te plaatsen. Het beste in een nieuwe topic, lijkt mij.
Morgen een paar dagen naar Frankrijk met de Dsuper5. Naar vrienden in de Franse Ardennen. Ook wel prettig.
groeten
Rinus
Rinus
@Olga, ik dacht even dat ik foto’s van mijn break in jou bericht zag staan, maar we zijn inderdaad even ver.
Toch bijzonder om te zien dat er drie tegelijk gerestaureerd worden.
@Idealist, dank voor de foto’s, mijn vermoeden dat het niet helemaal goed zat bij de mijne is nu bevestigt. op de rechter kant zit een lagerkap die eigenlijk links hoort, ik heb dat nu passend gemaakt door aan de binnenkant iets af te frezen zodat de stabilisatorstang niet knijpt op de plek waar die de bocht om gaat (net buiten de lagerkappen dan). Ik kom er steeds weer achter dat de foto’s, ook die ik zelf heb gemaakt, van grote waarde zijn.
Inderdaad heb ik de draagarmen eerst gemonteerd voordat ik met de hydrauliek bezig ga. Reden hiervoor is dat ik het geheel snel op de wielen wilde hebben om het vervolgens op de brug te kunnen krijgen.
Waarschijnlijk gaat het wel lukken, achter de halve voortreinen komen in ieder geval de retourleidingen. Mocht het toch niet lukken dan heb ik de voortrein ook zomaar los om er nog wat achterlangs te wurmen.
Ben nu bezig om zoveel mogelijk hydrauliek-componenten te monteren zodat alle leidingen aangesloten kunnen worden. De oude leidingen heb ik bewaard met overal een label eraan. De nieuwe (RVS) leidingen heb ik al op lengte en kunnen dan na gebogen worden. Voor de zekerheid heb ik het schema er maar even bij want in het verleden is er wel eens wat in aangepast.
Heren, het is denk ik uniek in de wereld dat er gelijktijdig op zo’n klein oppervlak als NL 3 breaks worden gerestaureerd. Ook al wonen we niet bij elkaar om de hoek.
Van bijgaande plaatjes krijg ik weer motivatie, ik moet na een vakantie altijd weer in de ‘modus’ komen. En tussendoor dienen zich na een vakantie altijd allerlei andere zaken aan. Huisonderhoud, een overwoekerde tuin, een lekkende brandstofpomp in de eend etc..
Ik zie best op tegen het gepuzzel met leidingen maar met jullie hulp dmv foto’s moet het gaan lukken. Wellicht dat ik toch ook eerst de draagarmen monteer. Achter ben ik op de helft met stralen en spuiten, daarna met andere dingen bezig geweest (moet eerste even afgerond) en daarna de voorste draagarmen maar. Evt tips/ adviezen bij demontage en montage ervan welkom. Eerst maar eens reinigen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Ik zit in dezelfde fase, weliswaar een berline. Moeten die borgmoeren van de voorste draagarmen losgeboord worden?
Wat bedoel je precies? Draagarmen op chassis of moeren IN de draagarmen?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Die grote in de draagarmen