Motordiagnose lampje
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 12 augustus 2017 06:16 PM

Zojuist weer terug van vakantie met bijna 4000 min of meer probleemloze kilometers.
Alleen vlak voor de Gotthart tunnel (fijne plek) ging m’n motordiagnose lampje ineens aan met een piep en een melding dat er iets mis zou zijn met het emissiesysteem (?) en dat ik me maar zo snel mogelijk moest melden bij een Citroën dealer. Motor gaf verder helemaal geen problemen, geen vermogensverlies, dus maar gewoon doorgereden. Ook na enkele herstarts kwam de melding opnieuw. Na 100-200 km en enige stops, was na een start de melding plotseling verdwenen en het lampje uit. Melding stond ook niet meer in het geheugen van de boordcomputer. De 2000 km daarna geen enkel probleem gehad, alleen 1 keer, weer na 100-200 km stotterde de auto een beetje bij optrekken. Toen even vol gas weggesprint en daarna helemaal geen probleem meer gehad. Iemand een idee wat het kan / kon zijn geweest? Ik rijd binnenkort nog wel even naar de dealer om de computer uit te laten lezen met de Lexia.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 14 augustus 2017 10:05 AM
  [ # 1 ]

Als je een benzine uitvoering hebt is dit hoogstwaarschijnlijk een katalysator kwestie. Al die ESJ type motoren hebben/hadden daar last van.
Treedt vooral op bij veel korte ritten.
Flink doorgassen gedurende een half uur of zo is dikwijls voldoende om de boel weer te normaliseren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 14 augustus 2017 10:14 AM
  [ # 2 ]

Vergeten te vermelden, maar het is een diesel, 3 liter V6. Blijkbaar werkt het daarbij ook. Smile

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 14 augustus 2017 10:17 AM
  [ # 3 ]

Ik zou hem toch even uitlezen met de Diagbox. Bij diesels zit er veel meer aanvalt dan alleen een katalysator.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 14 augustus 2017 11:13 AM
  [ # 4 ]

gaat morgen gebeuren. Smile

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 15 augustus 2017 11:19 AM
  [ # 5 ]

Zoals ik al een beetje vermoedde was het een haperende (achterste) EGR klep. Maar dat probleem had zichzelf hersteld, dus niets aan de hand. Bij het afzetten van de motor worden de kleppen softwarematig een paar keer open en dicht gezet om ze gangbaar te maken men de kans te verkleinen dat ze blijven hangen. Dus na een (aantal) start(s) kan het probleem dus automatisch zijn verholpen. Het blijkt dus dat de 3 liter een sensor achter de EGR klep heeft om de luchtdoorvoer te meten. Afblinden van de EGR zal dan ook leiden tot het blijvend branden van het motordiagnoselampje op het dashboard, tenzij de EGR wordt afgemeld in de computer. Weer wat geleerd. Smile Dus voorlopig lekker doorzoeven maar!

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook