Hoewel ik nieuw ben op dit forum toch maar even binnenvallen met een uitdaging.
Na vandaag te hebben gereden met de airco aan kon ik bij thuis komst de sleutel niet meer draaien.
De motor bleef dus gewoon lopen lol… de koppeling langzaam laten opkomen tot de motor uitsloeg.
Nu was de auto stil maar alle lampjes op het dashboard bleven wel aan dus het probleem was nog niet opgelost.
Via Google vond ik al snel uit dat ik niet de eerste en wellicht niet de laatste zou zijn met dit probleem..
2 torx schroefjes onder de stuurkolom en ik kon het plastic verwijderen, hierdoor zag ik het stuurslot met sleutel goed zitten.
Ook het dashboard onder het stuur losgemaakt met dezelfde torx zodat ik ook goed de bedrading kon volgen.
Ik heb toen 1 van de stekkers losgehaald (was ff puzzelen) en toen ging alles uit.
Bijna een 30 minuten aan het rommelen geweest met de sleutel maar er zit geen bewegig in, demontage is dus het enige wat ik nog kon doen..
Helaas niet zonder schade, immers om het hele contactslot er uit te kunnen halen moet je de sleutel in de ACC stand zetten zodat het palletje dat het kontaktslot op zijn plek houd ingedrukt kan worden.
Omdat de sleutel niet te draaien is kan het palletje dus niet ingedrukt worden… met gepast geweld heb ik het contactslot toch weten te verwijderen, de stekkers los van elkaar en naar de werkbank..
hele contactslot opengemaakt en probleem gevonden, zoals ook al op google te vinden was, had ik gesmolte plastic delen waardoor alles vast zat.
Na verwijdering van de plastic delen hield ik een kaal contactslot over waarin de sleutel weer gewoon rond draaide.
Ik heb nu nieuwe bedrading voor het contactslot besteld (2 stuks uit polen nog geen 40 euro) 1 is vervanging de 2e reserve voor de toekomst..
Echter voorkomen is beter dan genezen en dus hier op het forum eens rond vragen.
Citroen heeft een modificatie toegepast op het probleem met de contactsloten, ze schijnen de kachel nu via een relais te laten schakelen en niet meer over het contactslot.
Omdat ik goedkoop uit wilde zijn heb ik de originele kabels besteld zonder die modificatie, maar in de hoop dat iemand hier op het forum een schema heeft van die modificatie.
Ik heb er wel 1 gevonden van een xANTIA MAAR DAARVAN ZIJN EN DE STEKKERS EN DE KLEUREN NIET GELIJK AAN DIE VAN DE XSARA PICASSO.
WIE O WIE HEEFT ER SCHEMA VAN DE MODIFICATIE WAARBIJ DE KACHEL VIA EEN RELAIS WORD GESCHAKELD INPLAATS VAN VIA HET CONTACTSLOT..
hET HOEFT NIET GRATIS TE ZIJN ALS HET MAAR WERKT
Dat hoeft op zich niet zo moeilijk te zijn lijkt me. Als je weet welke aansluitingen in het contactslot voor de kachekbediening zijn, dan sluit je daarop het relais aan. Op de andere polen van het relais sluit je de kachel aan. Kies of laat je adviseren welk relais voldoende sterk is om het vermogen van de kachel aan te kunnen.
Een willekeurige automaterialen specialist zou je het juiste relais uit voorraad moeten kunnen leveren. Brezan/Gami e.d.
Grtz,
Maurice
C4 B7 1.6 VTi Automaat
KGN Bourrasque Metallic
ORGA 12568
Dank voor de reactie.
Ik heb reeds op youtube een filmpje gezien over de modificatie en de aansluitingen, vandaag een 12 volt relais besteld welk 60A kan schakelen.
Zodra alles binnen is ga ik de modificatie toepassen en maak ik een paar degelijke foto’s voor als er iemand anders met een zelfde probleem komt te zitten.
Hopelijk kan ik op die manier anderen helpen.
Strak plan!
Vervelende situatie dit…
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
O dat schema is niet heilig hoor. Zelfs bij mijn Xantia zit het niet precies zoals op dat schema . Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe je dit nu uiteindelijk allemaal netjes monteert, dus als je een paar foto’s zou kunnen plaatsen als je dat relais geplaatst hebt zou ik het fijn vinden. En hier op het forum houden we van plaatjes .
PS: welk filmpje heb je gekeken? Kun je hem terug vinden?
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
https://www.youtube.com/watch?v=8gEg6ikN9qs
en ja er zullen foto’s gemaakt worden
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dankjewel!
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Hier is dan een beschrijving met wat foto’s.
WAARSCHUWING!!! {HOEWEL DIT BIJ MIJ ALLEMAAL GOED WERKT GEEF IK GEEN GARANTIES ALLE DOOR U ZELF UITGEVOERDE ACTIES EN AANPASSINGEN ZIJN OP UW EIGEN VERANTWOORDING}
EERSTE STAP!! haal de accu los dus min pool er af!
Om te beginnen de oude kabel waarvan de rode, de gele en de blauwe draad hergebruikt worden.
Knip de gele draad aan beide uiteinden af zo dicht mogelijk bij de stekers.
Knip de baluwe draad zo lang mogelijk af
knip de rode draad met de zwarte steker af ongeveer 15 cm lang
Dan naar de nieuwe kabel, er zit een blauwe steker aan de nieuwe kabel dus geen zwarte, bovendien zit er een klein nokje op welk je eraf moet halen anders past de steker niet, ik gebruikte een heet gemaakt mesje om dit nokje te verwijderen.
knip een 10cm lang gedeelte van de zwarte huls af zo dat er meer ruimte ontstaat om te werken
knip nu de zwarte steker van de nieuwe kabel eraf en vevang deze door een goede kabelschoen.
neem de blauwe draad en doe aan 1 uiteinde een goede kabelschoen en aan het andere uiteinde een kabeloog.
neem de oude rode draad ( met de enkele zwarte steker er nog aan, en plaats een kabelscoen aan het andere uiteinde.
neem de afgeknipte gele draad en monteer hier aan 1 uiteinde een kabelschoen.
plaats nu de blauwe daard op het relais (pootje 85)
plaats de rode draad met de enkele steker op pootje 87
plaats de gele draad op pootje 30
en als laatste de rode draad van de nieuwe kabel op pootje 86
nu gaan we strippen… leg de gele draad naast de nieuwe kabel en knip hem iets korter zodat de draden ongeveer even lang zijn…
snij of knip nu voorzichtig een stripje van 2 cm van de nieuwe gele draad en splits de draden (ik gebruikte en potlood)
aan het uiteinde van de oude gele draad een stuk van 2 cm strippen en dan de oude gele draad inweven in de nieuwe gele draad.
De beide gele draden even goed isoleren met isolatie tape.
nu zijn de voor bereidingen klaar, om alles in de auto te kunnen inbouwe zal het relais er even van af moeten, haal de gele draad en de rode daar van de kabelboom er af maar laat de rode draad met zwarte steker en de blauwe lekker zitten.
Als je het contactslot weer hebt ingebouwd en de draden hangen los onder het dasbord kun je de rode en gele draad weer op het relais prikken.
Monteer nu de stekkers weer waar ze thuis horen en je houd de blauwe draad over dit is de massa draad voor het relais, er zit een schoef net boven je zekeringkast en die kun je gebruiken als massa punt werkt goed.
Nu kan de accu weer worden aangesloten.
als je de sleutel omdraaid doe dit dan heel rustig, dat geeft je de kans om te luisteren naar het relais, een zachte klik laat je weten dat het schakeld.
laat het contact aan staan en meet op het relais of er spanning staat op de gele en rode draad die naar het zekerigkastje loopt, er zou 12 volt op moeten staan, als je nu de sleutel terug draaid verdwijnd de 12 volt.
klopt dit dan is er succes, zo niet controleer dan alle draden en aansluitingen.
bij mij werkt het goed en de kachel word nu door een ralis geschakeld en niet langer over het contact slot..
Nou alleen die kachel motor nog vervangen anders is het allemaal nutteloos geweest lol