Citroensmgz schreef:1. Je hebt een open CAN bus error: ....
Ik heb niet de moeite genomen om de gescande documenten te bekijken, maar als het inderdaad een CAN-bus fout is dan begrijp ik de reactie van de garage best wel. Het kan inderdaad zo simpel zijn als een defecte BSI of een losgeraakte steker. Of het is een probleem met of tussen de computersystemen zijn. In dat geval heb je iemand nodig die de apparatuur heeft en in staat is om CAN-bus te analyseren. Zulke mensen vind je niet bij elke garage.
Maar laten we eerst eens kijken of iemand een slimme ingeving heeft waardoor het probleem snel en makkelijk opgelost is.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Op de trailer en naar een specialist. Er zijn er maar een paar in NL. Ze worden hier zeer vaak genoemd.
Zeker niet naar een officiele Citroen dealer, die kennen de weg niet in een C6, ze zien er veel te weinig.
Het zou zo maar kunnen dat er ergens een stekker niet echt goed aangeklikt heeft gezeten. Dan komt er een moment dat het contact verloren gaat.
Wat is de laatste ingreep geweest? Welke stekkers zijn daarbij los geweest? Zitten die allemaal echt vast?
Zo zou ik beginnen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Lijkt een beetje op het probleem dat ik ooit had: koude start: geen probleem, warme start lukte niet. Bleek uiteindelijk de injectiecomputer te zijn, nadat deze in een hoogspanningsveld had gestaan. Waarschijnlijk een weerstandje van 10 cent in de injectiecomputer zelf, maar ga het maar eens zoeken. Het was uit te lokken door de injectiecomputer met een föhn te verwarmen: starten lukte dan niet meer. Afkoelen met luchtslang resulteerde in probleemloze start. Dit kun je zelf makkelijk uitproberen, al is het alleen maar om het uit te sluiten.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
We hebben het hier over een koude start…...
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Een C5 HDI die ik recent ontdaan heb van wat onderdelen starte koud opeens ook niet meer. Ook Can Bus fouten in de Lexia.
Na wat zoeken bleek de Com2000 de meldingen te veroorzaken. Die heb ik schoon gemaakt en daarna liep ie weer als een zonnetje.
Overigens zou ik de accu gewoon ff laten testen in de categorie better safe…
De accu in mijn eigen C5 zou volgens de geleerden ook nog goed zijn. Toch startte die warm niet lekker en ging ie snel in de eco modus. Nieuwe accu en alles was opgelost. Accu slechts 2 jaar oud (Euro repair van Citroen).
Domme vragen bestaan niet.
koude of warme start: het probleem kan nog steeds in je injectiecomputer (of een van de andere 6 computers, of er tussenin) zitten. Soms is opwarmen / afkoelen van steeds 1 computer een manier om te localiseren waar het probleem zit.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ Geo: Daarbij ga je dus uit van een defect in een computer.
Het lijkt verstandig te beginnen met iets heel simpels: een slechte verbinding.
Pas als je zeker weet dat het hem daar niet inzit is de volgende stap: naar componenten kijken.
Bijvoorbeeld die COM, een vrij frequent falend ding.
Je ziet in het commentaar van Simmetje dat het daar ook om een rotte verbinding ging.
Als je begint met componenten te verwisselen loop je al gauw ernstig leeg op zo’n C6.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Nee, ik probeer een eenvoudig en gratis diagnose middel te opperen dat zelf uitgevoerd kan worden zonder direct naar een dealer of specialist te hoeven gaan (zoals reeds gezegd: al was het maar om uit te sluiten dat het een computer is).
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Collega heeft een Merc.. Krijgt waarschuwing dat Adblue leeg is en nog max 100 km gereden kan worden. Hij dacht aan een grap maar het boekje vertelde toch echt dat de auto niet meer start als er geen adblue wordt gevuld? Wellicht ook zo met de C6? Kan er in het boekje niets over vinden maar toch..
Succes en laat ons weten hoe het afloopt.
Mvg,
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Een 2.7 HDI heeft geen Adblue, maar nog wel “eolys” en als dat leeg is kun je rijden. Ik zou toch echt eens in die 20 pagina’s Lexia output kijken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Lijkt mij meer op een defecte BSM, die willen nog wel eens last hebben van vocht omdat ze in de motorruimte geplaatst zijn.
ik heb zelf ook zoiets gehad met een C4.
Van het een op het andere moment niet meer aanslaan en de meest waanzinnige foutmeldingen.
Zelfde ervaring als d-super, ook met een C4. Meldingen in de computer over defecte injectoren en defecte bobines en je kon de foutmeldingen zo gek niet verzinnen maar het stond er in. BSI/BSM vervangen en het liep weer.
Het ene moment is er niks aan de hand en zo ineens (tijdens het rijden) was het afgelopen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Komen jullie nu onderhand niet in de categorie ‘appels en peren vergelijken’ terecht? Daar heeft TS volgens mij niets aan….
Van op afstand is het moeilijk te bepalen..
Maar ik wil nog iets opperen..
Zal het wel niet zijn, maar ik kan het maar geopperd hebben.
Krijgt de auto signaal dat de automaatbak vrij staat/in p stand.
Anders start die ook niet?
Verder heb ik zelf met de c5 een keer ook zoiets meegemmakt.
Ergens naar toegereden, ik wil vertrekken..
Auto start niet meer, dealer heeft hem afgesleept..bleek een zekeringdefect..
Zo’n zware blokzekering.
Volgens mij draait dan de startmotor ook niet en komt er een melding in je scherm: zet automaat in P of zoiets. Maar soms kan het zoiets simpels zijn als de stekker in het stopcontact doen om het lampje te laten branden.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)