Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Ik zit met mijn Break in de Franse Morvan, vlak bij het Chateau waar over twee weken het DS-TT bijeenkomt, maar dan ben ik hopelijk al weer thuis.
Intussen is een achterwiellager dat vier jaar geleden is vervangen weer flink herrie aan het maken. Weet iemand of er misschien al mensen van het TT vooruit reizen?
Of anders, is het lager te smeren en stellen zonder al te veel speciaal gereedschap?
Garages in Frankrijk vertrouw ik niet meer. Het sleutelniveau is werkelijk bedroevend, ik heb in de loop der jaren alle garages in de buurt zo’n beetje geprobeerd. De laatste was een ‘bandenspecialist’ die niet in staat was een binnenband te monteren. Laat staan dat ze een DS-wiel konden balanceren.
In het dorp Vincelles (vlakbij Auxerre) zit een restauratie bedrijf dat gerund wordt door een echte expert.
Weet zijn naam helaas niet meer maar zijn bedrijf zit op de rue st Jean. (anders even vragen ter plekke) Heeft
mij al twee keer goed geholpen met advies en kapotte onderdelen vervangen. De Morvan is op een dik uur rijden van daar.
Succes
Weet zijn naam weer Dominique Semblat
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Stuur ff een PB’tje aan “Egbert”. Ik geloof namelijk dat er iemand van dstt in die morvan woont.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het zijn toch niet toevallig losse wielmoeren hè?
4 jaar is best wel snel voor een wiellager…
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Ben vandaag bij Dominique Semblat geweest, dank voor de tip!
Het bleek het linker lager te zijn, en dan de binnenkant. Die maakte dus herrie in een bocht naar links, als er meer gewicht op het rechter wiel komt. Grappig. De kantelkracht was kennelijk belangrijker dan de last.
Conische lagers vervangen door originele met ronde kogels, alleen zonder shims…
Semblat lijkt een ervaren monteur, maar niet eentje die routinematig achterwiellagers van een DS doet. Het duurde ruim drie uur, met veel geklets erbij, en de rekening viel me nogal tegen. Maar goed, we rijden weer zonder herrie.
En ik heb een unieke Cabriolet Usine 1961 gezien, die destijds op de stand van Citroën op de Salon heeft gestaan. In matige staat nu, maar dat zou wel eens een hele erruge mooie kunnen gaan worden!
Dank iedereen!
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een lager maakt vaak de meeste herrie als het onbelast is. Ik had het met een voorwiellager van een cx. Herrie in bocht naar links; linker voorwiellager dat op dat moment minder belast wordt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Fijn dat het gelukt is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Meneer Semblat is inderdaad niet de snelste en de goedkoopste maar is wel een vakman
en hij tovert veel originele nieuwe onderdelen uit zijn hoge hoed. Heb destijds met
bewondering staan kijken hoe hij een traction vanaf de bodem tot werkelijk nieuwstaat restaureerde.
Fijn dat het gelukt is.