Hey,
Sinds donderdag in het bezit van deze BX, een 16 TZI Automaat U9
Met plezier naar huis gereden met deze nog mooi ogende BX, lak heeft doffe plekjes, misschien ooit nog een keer polijsten, ook heb ik velgen achterin de BX liggen die ik waarschijnlijk nog een keer laat opknappen. Ook zijn er wat leidingkjes aan vervanging toe, en de veerbollen moeten op korte termijn vervangen worden.
Voor de rest is het nog een goede BX, inmiddels al over de 250000 km erop zitten voor de BX. Ik hoop dat dit voor heel lang mijn vriendje mag blijven, ik heb de BX al getrakteerd op een wasbeurt, en ik werd getrakteerd op een plens water die waarschijnlijk via de antenne naar binnen is gekropen. Ook weer eventjes de auto van binnen schoongemaakt.
Wat mij ook opviel is dat het klokje wel werkt, maar niet de uren kan instellen. En er wat roest aan de binnenkant van de deur begint te komen, ook in de motorruimte is het al aardig doorgerot.
De auto stond voor de aanschaf op de brug, zo kon ik mooi de onderkant ziet, waar bizar weinig roest zit. Ook is het motorblok niet erg aan het zweten.
Ook heb ik al een nieuwe ruitenwisser gehaald, want deze was op. Het rubber lag er zowat onder, ook is het motortje zwak, maar dat is het zelfde als bij de ramen. Bestuurderskant werkt nog wel goed, de passagierskant minder, en achter gingen ze al minder goed open.
Ik hoop dat ik meer van dit soort foto’s kan delen, en uiteraard wat meer ritjes kan maken
Groetjes, Harmen
Citroen BX 16 TZI Automatic U9 uit 1992 | DS-FL-52
Renault Megane 2.0 16v CVT Automaat | 43-JPT-6
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gefeliciteerd en welkom!
Weet je zeker dat de motortjes zelf zwak zijn en dat je bv wel goede massapunten hebt? Dat alle motortjes zwak zijn geeft me het gevoel dat er iets anders aan de hand kan zijn.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Dankjewel,
De ruitenwisser achter heeft er wel moeite mee, maar de elektrische ramen doen het wel, linksachter hapert het knopje van, en rechts achter zit het raam niet goed in de houder. Want hij kantelde (weet niet of dat hoort?) De bestuurderszijde doet het wel goed. en de bijrijderskant wat minder, wel langzaam.
Citroen BX 16 TZI Automatic U9 uit 1992 | DS-FL-52
Renault Megane 2.0 16v CVT Automaat | 43-JPT-6
Best grappig, ik zit op Flickr te kijken, daar kom ik deze BX ook tegen. De spoiler is niet origineel, en er zaten spatlappen op, en mooie velgen. Nu 6 jaar later rijd ik er in rond, iets minder goede staat, maar nog zeker wel goed. https://www.flickr.com/photos/xbxg/5747521683/in/photolist-oWqKZP-pTii8L-pALZ4b-9KTxXr
Citroen BX 16 TZI Automatic U9 uit 1992 | DS-FL-52
Renault Megane 2.0 16v CVT Automaat | 43-JPT-6
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Nürburgring? Niet de eerste plek waar ik aan denk bij een BX .
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Welkom Harmen, en gefeliciteerd met deze leuke BX.
Hier kun je wat geschiedenis lezen van toen deze auto van mij was, in 2011.
De Nürburgring-sticker heb ik erop geplakt toen ik daar aan het kijken was. De Ring rijden heb ik (inderdaad) maar niet gedaan
Mocht je nog een ruitmechanisme met motor nodig hebben voor de rechter kant, ik heb ‘m nog nieuw liggen.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Leuke BX! Veel succes met de puntjes op de i
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
@ Feije Ik ook niet, maar ik lees nu net dat hij er wel geweest is Uiteraard niet om te racen hahaha.
@ Hilko16TZI Wat leuk om te horen dat jij een van de voorgaande eigenaren bent Ik zag met toeval gisteren een foto op Flickr van de sleuteldag in 2011, toen zag hij er nog strak uit. Nu ook nog wel, met wat werk eraan. Ik hoop dat ik de BX weer in een goede staat kan krijgen.
Wel tof dat je een ruitmechanisme hebt klaar liggen, rechts achter kantelt het raam, maar gaat wel dicht. Met de handen uiteraard, Rechtsvoor gaat langzaam dicht, misschien is het wel de accu, want de auto heeft 4 maanden stilgestaan, er zit een nieuwe accu bij, dus misschien kan het daar aan liggen als ik deze vervang.
@Timo1990 Thanks Ik hoop dat ik op alle I’s de puntjes er op kan zetten
Citroen BX 16 TZI Automatic U9 uit 1992 | DS-FL-52
Renault Megane 2.0 16v CVT Automaat | 43-JPT-6
Nog een raadsel, er zit een spoiler achterop de BX, met daaronder de vergane ruitenwisser. Is er een manier om de ruitenwisser te vervangen? Kennelijk zit ie goed vast.
Citroen BX 16 TZI Automatic U9 uit 1992 | DS-FL-52
Renault Megane 2.0 16v CVT Automaat | 43-JPT-6
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik zou zeggen, karton op de ruit onder de ruitenwisser leggen, auto op contact, ruitenwisser aan en zodra deze recht op staat, contact uit. Het karton is alleen om je ruit niet te beschadigen als de kapotte wisser er over heen gaat.
Als de wisser erg langzaam gaat bij draaiende motor kan het zijn dat de as waar de wisser op draait een keer schoongemaakt moet worden en ingevet. Misschien is hij wel helemaal verroest. Hiervoor moet waarschijnlijk het hele mechanisme uitgebouwd worden aan de voorkant.
Goed idee Ed,
Meteen even proberen. Ik heb het nog niet geprobeerd met draaiende motor.
Eigenlijk heb ik nog wel wat meer kleine probleempjes die ik graag wil oplossen, aangezien ik een leek ben op het gebied van een BX. Weet niet of ik daarvoor hier terecht kan?
Citroen BX 16 TZI Automatic U9 uit 1992 | DS-FL-52
Renault Megane 2.0 16v CVT Automaat | 43-JPT-6
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Het Citroën forum is er om kennis te delen en elkaar te helpen.
Natuurlijk kun jij hier nog meer vragen kwijt.
Lees om te beginnen de spelregels van het forum, we zijn nu aan het discussiëren in het welkom gedeelte. Ik zou zeggen maak een nieuw onderwerp over jouw BX aan in het BX gedeelte van het forum en stel al je vragen. De moderatoren vinden het fijn als de forumgebruikers zich aan de spelregels houden en dit is er 1 van.
Daarnaast zou ik je adviseren om een vraagbaak van een BX aan te schaffen waar je al heel veel informatie over BX-en in kan vinden. Veel vragen zijn misschien al een keer gesteld dus het forum doorzoeken kan je soms ook al helpen.
Bedankt Ed,
Inmiddels de regels van het forum doorgenomen, ook heb ik een boek gekocht. Daar stond genoeg informatie in. Ik heb al een paar problemen zelf opgelost, ze zal binnenkort eventjes naar de garage moeten. Vier nieuwe banden, en voor het kloenk geluid, bij de bestuurders zijde. Ik hou jullie op de hoogte, eveneens 4 velgen die binnenkort opgeknapt gaan worden.
Met vriendelijke groet Harmen
Citroen BX 16 TZI Automatic U9 uit 1992 | DS-FL-52
Renault Megane 2.0 16v CVT Automaat | 43-JPT-6
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
‘Kloenk-geluid’ aan de bestuurderszijde. Is dat bij hobbels? Dan is het waarschijnlijk je stabilisatorstang (veelvoorkomend probleem). Goed zelf te fiksen. Bij achteruitrijden: rem. Even nalopen. Verder welkom natuurlijk. Behalve het forum en de sleuteldagen (als je lid van de BX club bent) kun je soms ook letterlijk de hulp inroepen van BX-bezitters in je buurt. Hangt er van af waar je woont Veel (sleutel)plezier en succes.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Is dat zo simpel ? Het is niet zo vaak dat je kloenk hoort, maar had al het vermoeden dat dat de stabilisatorstang was. Wat moet je precies doen? Ik weet dat je stabilisatorstang uiteraard achter de rem zit, en geen speling hoort op te zitten.
Ik ben niet zo handig met dat soort dingen, wel heb ik vandaag dingen zonder handleiding gedaan, heb even gecheckt of er nog genoeg LHM in het resoirvoir zit, was nog goed. Het paraplutje was bijna bij het bovenste streepje. Bij de hoogste stand op stationair draaien.
Ook heb ik vandaag meer ontdekt, de rechterkant is ietsjes hoger dan de linkerkant, en het verschil tussen de banden voor en achter. 165 breed voor, en 155 breed achter, achter zijn winterbanden en voor zomerbanden. Wat ik overigens niet snap, maar ja, ik hoop dat ik de velgen binnenkort kan gebruiken die achterin liggen, dan gaan er meteen 4 nieuwe banden op. Weet dus niet echt welke band ik moet nemen…
Citroen BX 16 TZI Automatic U9 uit 1992 | DS-FL-52
Renault Megane 2.0 16v CVT Automaat | 43-JPT-6
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Rij een keer over een klinkerweg, als je dan steeds wat hoort rammelen of tikken is het inderdaad dat stangetje. Hier had ik hem bij mijn BX vervangen, is niet moeilijk:
IMG_0488 by Timo van Vuurde, on Flickr
IMG_0487 by Timo van Vuurde, on Flickr
Als je eventueel de zoekfunctie gebruikt op ‘rammelstok’ of stabilisatorstangetje dan heb je avondvullend leesvoer, echt al heel veel over geschreven. Ook tips met vervangen etc. Ze kunnen namelijk erg vast zitten.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”