Carbu probleem ; teveel benzine ?
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 09 mei 2006 12:36 PM

Alsk mijn DS met 21carbu motor stationair laat draaien, dan heb ik de indruk dat deze na lang draaien, wil afslaan..
Geef ik dan wat gas, dan verdwijnt weer voor een tijdje die ‘aarzeling’ om stil te vallen. Doe ik niets, dan slaat de motor af..Nadien moet ik een tijdje wachten voor ie weer start enb dan ruik wel benzine.
Ik vermoed ook zwarte rook te zien alsk telken kere flink gas geeft.
Mijn uitlaat ziet diep zwart ipv van donkergrijs, en alsk ik mijn verbruik bereken, zit ik wat aan de hoge kant vrees ik. Wat zijn normale waarden ?

Carbu probleem ? Ik vermoed teveel benzine ?
Hoe kan ik dit oplossen ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 mei 2006 01:14 PM
  [ # 1 ]

Check eens het flotter niveau. staat vaak te hoog.
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 11 februari 2007 01:11 AM
  [ # 2 ]
bogaard77 schreef:

Check eens het flotter niveau. staat vaak te hoog.
Cool

Hoi Bogaard,

hoe check ik het vlotter niveau?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 februari 2007 01:21 AM
  [ # 3 ]
Mr. Smith schreef:

hoe check ik het vlotter niveau?

Carb deksel er af en lezen in werplaatshandboek wat je moet meten.
Werkplaats handboek te downloaden ( in het Engels) op:
http://www.agua.nu/ds-files/

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 11 februari 2007 04:54 PM
  [ # 4 ]

Of je CO-afstelling klopt niet…te rijk.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 11 februari 2007 07:56 PM
  [ # 5 ]
Egbert schreef:
Mr. Smith schreef:

hoe check ik het vlotter niveau?

Carb deksel er af en lezen in werplaatshandboek wat je moet meten.
Werkplaats handboek te downloaden ( in het Engels) op:
http://www.agua.nu/ds-files/

zoals egbert hier aanhaalt, met een deftig werkplaats handboek! maar ik zou hem er in ‘t geheel eens afhalen en een grondige reinigingsbeurt geven en eventueel de vlotternaald vervangen en dan deftig afstellen!! ben ik op dit moment ook aan het doen met de SM!daar zitten 3 dubbele webers op!! Wink

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 11 februari 2007 08:33 PM
  [ # 6 ]

Normaal verbruik? Met mijn Break 23 haal ik ‘s zomers 1:9 tot 1:9,5, ‘s winters kost ‘t wat meer. En met 140 op de franse payage omhoog blijkt elk verbruik haalbaar!

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 11 februari 2007 11:29 PM
  [ # 7 ]

Lijkt me een geval van langzaam verzuipen.
Dan slaan je bougies op den duur nat en dan is het afgelopen.
Is je choke klep wel helemaal open als je de knop ingeduwd hebt ?
Waar het ook nog aan zou kunnen liggen is je luchtfilter.
Als dat te verstopt zit werk dat ook als een choke, je mengsel word
er rijker van. Simpele test is het eens te proberen met de carburateur open, dus zonder de slang naar de filterpot.
Martin

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 februari 2007 02:27 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het net nog aan de hand gehad bij de break:

Verwijder het carburateur deksel en plaats ondersteboven op de werkbank. Meet de ruimte tussen de pakking en de bovenkant van de vlotter( die nu dus aan de onderkant zit). die moet 4,75 mm +-0,1 zijn.
Bij mij was het 2 mm en verzoop de ds gelijk….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 19 augustus 2017 10:34 PM
  [ # 9 ]

Even een heel oud draadje recyclen.

Vlotter afstellen,  leek me niet al te lastig, maar toch….

Foto: gele lijntjes, de afstand tussen vlotter en pakking.

Vlotter rustend op de vlotternaald.

Ik kan de vlotter nu iets indrukken, door de verende werking van de vlotternaald.


Zie tekening van de vlotter:  2 posities, één met 5 mm als afstand, de andere stand 11,5 mm


De vlotter rustend op de naald: is dan de 5 mm de in te stellen afstand?

Of vlotter indrukken, is dat dan de 5 mm stand?

Dan nog een vraagje: In het midden van de vlotter loopt een verdikking, rondom.
Hier meten?

 

Ben benieuwd!

 

 

 

 

 

Afbeelding Bijlagen
Vlotter_afstellen.pngVlotter.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 augustus 2017 10:01 AM
  [ # 10 ]

Naar mijn informatie is het 4,75 mm ± 0.1 mm vanaf de felsrand tot het deksel, met de pakking ertussen.
Als je het deksel rechtop houdt hangt de drijver met een afstand van 11,5mm ± 0.1 mm


“Ik kan de vlotter nu iets indrukken, door de verende werking van de vlotternaald.”

Dat stukje begrijp ik niet helemaal. Ik dacht dat het alleen een kogeltje was zonder veertje.
Maar misschien zijn er verschillende uitvoeringen van. Of ik vergis me met een ander model.

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 20 augustus 2017 11:53 AM
  [ # 11 ]

Oh, dat heb ik weer…
Een verende vlotternaald…

‘t is toch echt zo,  een naald met een kogeltje en hierachter een veertje.

Kogeltje kan 1 mm ingedrukt worden. De vlotter heeft hiermee zo’n 4-6 mm extra beweging.


Ik ga de vlotterhoogte instellen met “uitgeveerde toestand”. dus zonder indrukken van de verende vlotternaald.

Op de foto van de vlotternaalden:  links nieuwe naald met balletje,  rechts massief oude naald.

Afbeelding Bijlagen
VerendeNaald-.pngCIMG0081.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 20 augustus 2017 01:21 PM
  [ # 12 ]

In de Engelse autowereld (MGB etc) is er veel te doen geweest over de traditionele vlotternaald versus die met het kogeltje. Ik meen dat het beschreven werd als een uitvinding van ene meneer Ansel B. Grose, een aftermarket verbetering t.o.v. de bestaande naalden, omdat er door het kogeltje een gelijkmatiger slijtpatroon zou ontstaan en er altijd een zuivere bediening zou zijn, zonder dwarskrachten en daardoor minder/geen last van naalden die blijven hangen e.d.

In elk geval is doel van de hoogtebepaling dat de benzine op precies het juiste niveau in de vlotterkamer staat. Het lijkt mij dan dat de afstelling dus gedaan moeten worden op 5 mm t.o.v. het punt waarop de naald de brandstoftoevoer afsluit. Slangetje er op en zachtjes blazen?

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 20 augustus 2017 02:43 PM
  [ # 13 ]

Bedankt nltecoko, 


ik voel hem al aankomen:


Ik ga de vlotter afstellen met druk erop…...
0,33 bar is de opgegeven benzinedruk.

Even uitvogelen hoe of wat, want wil je het goed doen, dan kan dan niet met een omgekeerde carburateur lijkt mij (gewicht vlotter + gewicht vlotternaald enz.)


Even vluchtig electronisch rondgekeken:
http://merakgroup.com/weber-needle-seat-versus-grose-jet/

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 augustus 2017 03:34 PM
  [ # 14 ]

Je kan toch gewoon op het tuitje blazen?
0.33 bar doe je gemakkelijk…
Dicht is dicht zou ik zeggen…
En ik zou ook zeggen 5 mm op het moment van afsluiten.
Ik controleerde dat (4,75mm met pakking) met een boortje van 4,5 en 5.0
4.5 moet er makkelijk onderdoor kunnen, 5.0 niet.
Zonder pakking is het waarschijnlijk 5 mm.
Ik vraag me af of het echt op 0,1 mm aankomt…

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 20 augustus 2017 08:00 PM
  [ # 15 ]

Toch maar afgesteld op de “H@ns”-manier.

Met slangetje, luchtdruk zetten, verschillende maten eronder.

Verschillende maten: glasplaatje en voelermaatjes.  Digitale schuifmaat ernaast.


Op de pakking gemeten

met 4,70 mm eronder: zeker dicht
met 4,80 - 4.85 mm : niet helemaal dicht / niet helemaal open…

met 5,00 mm eronder: zeker open


Ik vind het goed zo, ga hem dichtschroeven!

 

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook