Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
vroeger deden we talkpoeder in de band nu pauperen we er babykontjes mee
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Vast al eens eerder genoemd: Een nadeel van een binnenband in een tubeless band is het risico dat met oppompen niet alle lucht tussen biba en buba kan ontsnappen waardoor je een plotselinge leegloop kan krijgen. Een vervelende en gevaarlijke ervaring die weliswaar niet door een beschadiging is veroorzaakt maar wel alsnog de banden kan beschadigen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Maar weer eens even een kleine update.
Na zo’n 2000 kilometers op de nieuwe velgen met tubeless gemonteerde Retro’s 185 x 15 (zie eerdere bericht) kan ik rapporteren dat ik zéér tevreden ben over de velgen en vooral ook over de banden. Ik heb behoorlijk wat door de regen gereden, en ik vind het weggedrag zowel op nat als op droog beslist goed te noemen.
Aanrader dus.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Goed nieuws!!
Ik heb mijn 1e set Retro’s al half versleten ( DS-break, dagelijkse auto) en ben er ook nog steeds zeer tevreden mee.
Erg mooi dat die tubeless velgen ook bevallen!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik heb deze banden onder mijn Dsuper5, met binnenbanden dus. Inmiddels na 15000 km onder alle omstandigheden kan ik melden zeer tevreden te zijn. Helemaal trillingsvrij, goed en scherp stuurgedrag en ook bij nat wegdek een acceptabele remweg. Slijtage is minimaal, wellicht ook omdat ik vrij rustig rijd.
gr
Rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Ik heb intussen 4 Retro’s op mijn break. Veeeeeeeeel beter dan de Vredesteins die er eerst op zaten, maar ik vind ze op snelheid wel iets vager dan echte Michelins.
Ik ben er ook tevreden over, ik heb ze er nu 20k onder, onder mijn break. Vind ze op nat wegdek niet denderend maar kan dat nergens mee vergelijken. Is mn eerste DS, nooit andere banden gehad. Ben benieuwd hoe anderen het verschil nat/ droog ervaren. Qua slijtage doen ze het in elk geval goed (nog zeker 6 mm) hoewel ik klaarblijkelijk een anticiperend rijder ben want ik doe altijd gemiddeld 2x zo lang met een set banden (bij 3 mm vervang ik). Ik rijd zo een ton op een setje banden.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Goebe schreef:Ik heb intussen 4 Retro’s op mijn break. Veeeeeeeeel beter dan de Vredesteins die er eerst op zaten, maar ik vind ze op snelheid wel iets vager dan echte Michelins.
Benieuwd hoe je dat hebt vastgesteld.
Als je van oude banden op nieuwe overstapt is het grootste verschil de profieldiepte. En dat voel je.
Of dat nou het ene of het andere merk of type is levert een veel kleiner verschil op.
Zou wordt de Vredestein Classic hier door sommigen verguisd.
Ik rij er heel plezierig mee rond, zelfs in de regen.
Ergens in dit topic staat een echt lijstje met testresultaten. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/190837/P105
Je ziet daar dat die Vredestein nauwelijks achterblijft met de top 2.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik had een paar weken terug weer eens een platte voorband. Volgens de garage was de binnenzijde van de Retro band ruw en sleet door de binnenband. De (Retro) buitenbanden zijn natuurlijk niet gemaakt voor toepassing met binnenbanden, dus hier blijven we tegenaan lopen.
Alleen het ‘gladmaken’ van de binnenzijde van de buitenbanden voorkomt dit, maar hoe doe je dat?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoe zit dat trouwens met wel of geen binnenbanden? Vanaf wanneer zitten er binnenbandloze velgen op een DS?
Ik herinner me uit het grijze verleden wel dat gedoe met binnenbanden, maar niet meer welke DS ‘en tubeless waren.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Lees met veel interesse alle berichten over banden en hun voor-en nadelen. Ben zelf met mijn tweede set
Federals bezig. Ook deze band is aan kritiek onderhevig.Ik zelf vind het een prima band voor een schappelijke prijs.
Toen ik een jaar of twintig was heb ik een half jaar bij een “bandenboer” gewerkt en op de vraag aan de eigenaar
welke band nou het beste was, antwoordde hij:‘De band met de grootste winstmarge”. Teleur gesteld met het
antwoord vroeg ik of er echt geen verschil was. Zijn antwoord luidde"de verschillen zijn minder groot dan je denkt.
Het zijn vooral de klanten die de band van hun keuze bejubelen. Met die wetenschap in mijn achterhoofd rij ik maar zoals de omstandigheden het toelaten, en ben tevreden met mijn Federals.
JanSr schreef:Hoe zit dat trouwens met wel of geen binnenbanden? Vanaf wanneer zitten er binnenbandloze velgen op een DS?
Ik herinner me uit het grijze verleden wel dat gedoe met binnenbanden, maar niet meer welke DS ‘en tubeless waren.
Op “humploze” velgen horen banden met binnenbanden. Tubeless velgen hebben een “hump” ( verhoging), die de band op de velg houdt als de bandenspanning terugloopt. Het hangt er dus vanaf welke velgen je op je DS hebt zitten.
Banden: Volgens Michelin zijn XAS banden in de maten 155, 165 en 180 altijd Tube Type, en XVS 15 inch banden Tubeless. Die XVS’en zijn gemonteerd vanaf 1972, de XAS’en vanaf 1965.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Mijn DS is van ‘74, die zou volgens jouw verhaal dus “humbs” moeten hebben.
Ik heb er niet op gelet bij de laatste bandenwissel.
Is er wellicht een duidelijk plaatje van?
En welk risico loop je als je tubeless op humbloos zet?
Ik heb één keer rechtsvoor een klapband gehad bij > 120 op de A12, met een voor-vorige DSuper5, ca 1980.
Dat was met binnenband. De stukken rubber vlogen in het rond, maar de auto was moeiteloos op de vluchtstrook te sturen.
Hoe zou dat nu aflopen? Zonder tubes en humbs?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Volgens mij heeft elke originele DS velg een binnenband nodig. Met X-As
Maar later werd de (tubeless) XVS ook gewoon gemonteerd met biba, tenminste dat is mijn ervaring.
Aangezien ze niet langer dat 40-50K km meegaan is dat voor een nieuwe binnenband kennelijk geen probleem.
Op een velg zonder “hump” of opstaande rand loop je het risico dat je band bij te grote zijdelingse belasting van de velgrand afschuift en dus “implodeert” omdat de lucht ontsnapt, dat kan vooral optreden als je banden te zacht zijn. Met een binnenband voorkom je dat.
To err is human, not to err is divine.